Duurzaam MBO
≡
Open menu
Home
Doel DMBO-site
Aanmelden voor de nieuwsbrief
Goede initiatieven in Nederland
Ambassadeurs van DMBO
AVG-verklaring
Werk mee!
Manifest
Over DMBO
Visie en missie
Wie zijn we
Doelstellingen en strategie
Geschiedenis DMBO
Symposia
Symposium s-Hertogenbosch 2023
Symposium Lelystad 2022
Symposium Dordrecht 2021
Symposium Houten 2020
Symposium Amsterdam 2019
Symposium Amersfoort 2019
Symposium Nijmegen 2018
Symposium Boxtel 2018
Symposium Nieuwegein 2016
Symposium Arnhem 2015
Symposium Dordrecht 2013
Symposium Breda 2012
Symposium Zwolle 2011
Symposium Amsterdam 2010
Symposium Rotterdam 2009
Symposium Utrecht 2008
Symposium Ede 2007
Symposium Den Bosch 2005
Symposium Westerschelde 2004
Competenties van de duurzame docent
Duurzame doeners
Gastlessen
Kennisbank
Planet
People
Profit
Concepten
Corona en duurzaamheid
Circular economy
Cradle to cradle
C2C-project in de EU
De energietransitie
Biobased economy
Biomimicry
Lessen uit de natuur
Creativiteit
Ondernemendheid
Ethiek, waarden en normen
Fab city concept
Crowd funding
Ecologische voetafdruk
Biotechnologie
Waarden biografieën
Emotionele intelligentie
Ecologische intelligentie
Zorg in het onderwijs
De tien geboden
Wat kan je zelf doen ?
Wat kan het bedrijfsleven doen ?
Wat kan de overheid doen ?
Audit
Nieuwe economieën
De circular economy
Duurzame economie
De nieuwe economie
De donut economie
De purpose economie
Biobased economy
Blue economy
De deel-economie
De geef-economie
Platform-economie
Nieuwe businessmodellen
De sufficiency economie
Maatschappelijk ondernemen
Globalisering
Echte welvaart
De snabbel-economie
Performance based economie
Wat gaat mis in de economie
Basisinkomen
Smart & intelligent
Smart buidings
Smart cities
Smart products & Internet of things
Smart food
Smart industry
Smart agriculture
Smart health
Smart grid
Sensoren
Robotisering
Virtual reality en het metaversum
Drones
3D printen
Fotonica
Big data
Deep learning en A.I.
Block chain
Sustainable society 3.0.
Nieuwe IT mogelijkheden
Duurzaam design
Games
Wedstrijden
Aangeraden boeken
Filmpjes
Duurzame ideeen
Duurzame producten
Check lists
Duurzaamheid op de stageplek
Checklist energiebesparing thuis
Duurzaamheid bij sociaal werk
Checklist energiebesparing op school
Checklist Hoe duurzaam is je school
Cecklist duurzaam bouwen
Checklist Bouwen in een duurzame wijk
Checklist voor de horeca
Ideeen van jongeren
HBO / WO
Lesmateriaal
Duurzaamheid bij Groen & Welzijn
Apothekersassistenten
Doktersassistenten
Gezondheidszorg
Green engineering
Groenbeheer
Kinderdagverblijven
Landbouw
Onderwijsassistent
Sport en beweging
Tandarts-assistenten
Veehouderij
Voeding
Uiterlijke verzorging
Verpleging en verzorging
Welzijns- sociaalwerk
Duurzaamheid bij Techniek
Adviseur duurzaamheid
Duurzame autotechniek
Duurzaam bouwen
Duurzame energietechniek
Duurzame houtbewerking / meubel
Duurzame ICT
Duurzaamheid in het leger
Duurzaam inrichten
Duurzame installatietechniek
Duurzame koeltechniek
Duurzame metaalbewerking
Duurzaam metselen
Duurzame procestechniek
Duurzaam schilderen
Duurzaam stukadoren
Duurzame urban design
Duurzame weg- en waterbouw
Duurzaamheid bij Handel e.d.
Duurzaam ondernemen
Duurzame finance & recht
Duurzame detailhandel
Duurzame grafische vormgeving
Duurzame horeca
Duurzame (international) business
Duurzame kappersvak
Duurzame marketing en evenementen
Duurzame mode en fashion
Duurzaam secretarieel werk
Duurzaam toerisme
Duurzame transport en logistiek
Duurzaamheid in opleidingen
Wat is nodig ?
Duurzaamheid als leergebied
Duurzaamheidscompetenties
De didactiek
Ontwerpregels bij opdrachten
Duurzame stages
Leerdoelen
Taken coordinator
Keuzedelen duurzaamheid in het beroep
On line cursus duurzaamheid
Lesprogramma klimaatbewustzijn
Lessen bij burgerschap
Politiek
Sociaal
Kritisch consumentschap
Vitaal burgerschap
Loopbaan
Fuctioneert als werknemer
Lessen duurzame voeding
Duurzaamheid op de stageplek
Duurzame loopbaanbegeleiding
Certificaat A en B
Stellingen voor debat
Keuzedeel
Keuzedeel duurzaamheid in het beroep
Verdieping keuzedeel duurzaamheid in het beroep C/D
Bedrijfsvoering en WSA
De 17 doelen voor het onderwijs
Whole school approach
Visie, missie, doelstellingen
Het curriculum
De didactiek
De bedrijfsvoering
Professionalisering
Met de omgeving
Inner Development Goals
De sustainabul
Documenten en filmpjes van het KWIC
Duurzaamheid op het KWIC
Inkoop duurzaam
Circulair inkopen
Energie op school
Luchtkwaliteit en -behandeling
Afval en zwerfvuil op school
Water
Catering en kantines op school
Mobiliteit op school
Biodiversiteit op school
De schoolorganisatie
Hoe duurzaam is de school (checklist)
Energiebesparing op school (checklist)
Hoe duurzaam is je afdeling (checklist)
Gedragsverandering
Keurmerk Duurzaam MBO
Stappenplan
CSRD en ISO 26000
Ecoschools
Energiemanagement
Erkende maatregelen energiebesparing
Afvalmanagement
Vervoersmanagement
Nieuwsbrieven
Overzicht nieuwsbrieven
Aanmelden voor de nieuwsbrief
SDG's
SDG Inleiding
SDG 1 Verlaging armoede
SDG 2 Geen honger
SDG 3 Gezondheidszorg
SDG 4 Onderwijs
SDG 5 Gelijkheid
SDG 6 Schoon water
SDG 7 Duurzame energie
SDG 8 Behoorlijk werk
SDG 9 Duurzame industrie
SDG 10 Minder ongelijkheid
SDG 11 Duurzame steden
SDG 12 Consumptie en productie
SDG 13 Klimaatactie
SDG 14 Oceanen en zeeën
SDG 15 Ecosystemen en bossen
SDG 16 Vrede
SDG 17 Samenwerken
De 17 doelen in het onderwijs
Inner development goals
Intrinsieke SDG's
Cultureel erfgoed
Duurzaam bouwen
Zoeken in Duurzaam MBO
Zoeken
Duurzaam bouwen
Lesmodules buildupskills
Inleiding
Introductie
Waarom ?
Wie ?
Samenwerken
Strategie
Beleid
Veranderingen in de bouw
SDG's in de bouw
Hoe ?
Bouwfysica
Isolatie
Isolatiewaarden
Thermografie
Warmte(verlies)
Condensatie
Vocht in huis
Geluid(sisolatie)
Koude- en thermische bruggen
Luchtdicht bouwen
De belasting
Ventilatie
Ventilatie utiliteitsbouw
Verwarming
Infrarood panelen
Warmtepompsystemen
Verlichting (2)
Koeling
Warm tapwater
Waterbesparing
Zonwering
Orientatie
Dak(isolatie)
Montage prefab daken
Dakkapellen tuimelramen
Groene daken en gebouwen
Gevel(isolatie)
Warmtetransport en condensatie
Isolatie met betimmering
Isolatie met steenstrips
Isolatie met metselwerk
Isolatie met stuclaag
Na-isolatie spouwmuren
Na-isolatie voorzetwand
Montage kozijnen, ramen en deuren
Montage prefab gevelelementen beton
Montage prefab gevelelementen hout
Serre
Groene wanden
De entree
Ramen
Glasfolie
Warmtetransport door ramen
Vloer(isolatie)
Na-isolatie van vloeren
Montage prefab vloeren
Renovatie van vloeren
Vloerbedekking
Bodemisolaltie
Veiligheid
Klantvriendelijkheid bouw
Communicatie in de bouw
Slim werken
Bouw- en sloopafval
Van het gas af
Mindmaps checklists
Energie
Stap 1
Stap 2
Stap 3
Beng en Weng
EPG en EPC
De nul energie woning
Passieve huizen
Warm bouwen
Energiemonitoring
Gelijk-en wisselstroom
Bouwprincipes
Circulair bouwen
Biobased bouwen
Bouwen in componenten
Modulair bouwen
Adaptief en levensbestendig bouwen
Flex woningen
Klimaatadaptief bouwen
Natuurinclusief bouwen
Chirurgisch bouwen
Amfibisch bouwen
Autarkisch bouwen
Earthship
Gezond bouwen
Smart building
Carbon based bouwen
Materialen
Cement en Beton
Hout CLT Bamboe
PCM's
Koper
Staal, ijzer, ferro
Isolatiemateriaal
3D printen in de bouw
Gebouwbeleving
Duurzame installatietechniek
Gebouwen en de toekomst
Innovaties
De natuur en de bouw
Voorbeelden
Duurzame stadions en zwembaden
Duurzame wijken
Duurzaamste kantoor
Duurzame vakantiebungalows
De nul energie school
Duurzame gebouwen
Renovaties
Tiny, modulair en ciruculair
Duurzaamheid op de bouwplaats
Rekenmethoden
Financiering
Beeldverhaal
Vragen
Opdrachten
Circular skills
Circulair bouwen
CS Overzicht
CS Inleiding
CS Visie Missie
CS Wat Waar gaat het over.
CS Welke skills
CS Hoe circulair is een gebouw
CS Waar zit wat ?
CS De materialen
CS Materiaalstromen
CS Materialenpaspoorten
CS Voorbeeld De sloop van een flat
CS Goede voorbeelden
CS Hoe Het ontwerp
CS Losmaakbaar
CS Demontabel en modulair
CS Inzameling verwerking
CS De levensduur verlengen
CS Upcycling in centra
CS Denk in tweede levens
CS Waarde duiden
CS Verhandelen
CS Hoe De didactiek
CS Clip cursus
CS Een Opdracht
CS Het resultaat
CS Keuzedelen
CS Voor wie
CS en de sloper
CS en de timmerman
CS en de metselaar
CS en de bouwkundestudent
CS en de plafond- en wandmonteur
CS en de glaszetter
CS Waar Op de bouwplaats
CS Met wie?
Details
Hits: 5416