Open menu

Circular skills en de glaszetter

Vlakglas recycling  Nederland (ramen en ruiten) 

Vlakglas recycling Nederland (ramen en ruiten) www.vlakglasrecycling.nl verzamelt vlakglasafval in om het te laten recyclen. Vlakglas wordt in de woning- en utiliteitsbouw gebruikt. Met het verzamelde vlakglasafval wordt nieuw glas gemaakt zoals ruiten van dubbel glas, spiegels en interieurbeglazing.

Circulaire glaszetter heeft 

- kennis van de nieuwste technologie,
- kennis van grondstoffen,
- kennis van kringlopen en
- kennis van technische innovaties

Vaardigheden

Hij/zij kan 

- zorgvuldig monteren
- zorgvuldige demonteren
- zorgvuldige repareren
- zorgvuldig opknappen 
- zorgvuldig geschikt maken voor hergebruik, herfabricage, andere toepassingen, recycling of herwinning
- zorgvuldig uitvoeren van onderhoud
- zorgvuldig gescheiden opslaan
- zorgen voor zorgvuldig transport

Kan eventueel
- zorgvuldig digitaal de stromen naar databanken sturen (materialenbanken, materialenpaspoorten, BIM)
- zorgvuldig materialen taggen RFID (passieve trace) Track&trace (actieve trace)

- zorgvuldig inventariseren op type, foto, aantallen, omschrijving, kwaliteit (technisch, esthitisch) remontabelheid, veiligheid bij hergebruik
- zorgvuldig makelen van de materialen via sites of onderlinge afspraken

De circulaire glaszetter
- is wendbaar,
- kan systemisch denken
- en werkt effectief met anderen samen. 

De vaardigheden cyclus

In een cyclisch proces zou de glaszetter m.b.t. de circulaire economie

1. de motivatie moet krijgen er aan deel te nemen
2. zich bewust moeten zijn van de bijdrage en rol erin
3. er initiatief in moeten gaan nemen
4. op zoek moeten gaan naar waardevolle ideeën

5. zicht moeten krijgen op over welke materialen en verbindingen het gaat
6. moeten gaan samenwerken
7  er creatief in moeten worden
8. er een visie op moeten ontwikkelen

9. moeten weten om te gaan met risico's
10. op zoek moeten blijven gaan naar kansen en uitdagingen
11. duurzaam moeten werken
12. moeten leren van ervaringen

en dan weer terug naar nummer 1.

Daarnaast is het aanleren van een onderzoekende houding wenselijk.

Studenten moeten leren om aan de binnenkant van de keten te kijken hoe die eruitziet en op welke manier die keten voor verbetering vatbaar is. Ze moeten leren begrijpen wat de context is, die context analyseren en na de benodigde aanpassingen doorgronden wat er gebeurt. De studenten moeten opmerken
“Hé, gebeurt dit wel duurzaam?”
"Hé, gebeurt dit wel circulair?"
"Wat zullen wij doen om dit te verbeteren?"

De glaszetter moet weten dat 
- schroeven, bouten moeren, klitten en klikken beter is dan lijmen en purren.
- dat je zo min mogelijk vorm moet insluiten
- dat je verbindingen zo min mogelijk moet wegwerken
- dat je zo min mogelijk doorvoeringen maakt. 
- dat je ook gebruikte materialen in kunt zetten
- dat je zo moet werken dat de materialen weer te hergebruken zijn en dat je ze uit elkaar moet kunnen halen

 De duurzame glaszetter

Glaszetter G

Wat moet de duurzame glaszetter kunnen:

Onderwerpen DMBO e.a. sites  
Montage van kozijnen en ramen Montage  
Hoogwaardig geisoleerd glas Ramen  
Schakelbaar glas / smart glas Ramen