De didactiek
Geef studenten de opdracht mee te denken, creatief en innovatief te zijn op het gebied van circulair bouwen.
Laat ze komen met verbetervoorstellen op hun stageplek of elders.
Ga op bezoek bij
- bouwbedrijven
- woningbouwcorporaties
- slopers die bezig zijn met circulair bouwen
Laat studenten circulair bouwen meenemen in de projecten die ze uitvoeren.
Laat ze deze website doorkijken.
Laat studenten werken aan de circulair bouwen in challenges, hacketons of livig labs.
Laat ze de module duurzame bouwmaterialen doen bij https://buildupskillsnl.anewspring.com/do?action=viewCatalog
Smart circulair challenge
Laat studenten mee doen aan de smart circulair challenge.
PRICE
In Almere heeft ROC Flevoland PRICE opgezet. Praktijk- en Innovatiecentrum Circulaire Economie. Hét fieldlab voor circulaire economie. Practor Maurijn Ode. Daar werken ze samen met Hogeschool Windesheim Almere en de Aeres Hogeschool in de dialoogtafel 'Onderwijsinnovatie Circulaire Economie in de Praktijk’. Het wordt een internationaal erkende plek waar onderwijs, markt en overheid samen innoveren en experimenteren met als doel een circulaire economie in Nederland, de regio en Almere te creëren. www.price-circulairalmere.nl
Studenten hebben hobbitachtige studentenwoningen bedacht geprint uit gerecycled plastic. De studenten betalen geen huur maar verdienen zich terug via sociale projecten of werk in de groententuin.
Living lab Frieslandcollege,Terra en Alfacollege Suikerterrein Groningen
Bij het Frieslandcollege kunnen studenten meedoen een een living lab met het centrale thema 'Circulaire economie en maatschappij' waarbij ze gestart zijn in Groningen op het Suikerterrein i.s.m. Terra en Alfa-college.
Living lab Starbase 18 Frieslandcollege in Portugal
In Portugal heeft Frank Kroondijk een (vlak) landgoed van 5 hectare hebben aangekocht in de Serra da Estrela (hoogste bergketen van Portugal), vlakbij Guarda. Hierbij betrekt hij studenten bij alle facetten, van het opzetten van netwerken van bedrijven en instellingen, tot het bedenken van het businessplan, tot het circulair inrichten van de studenten/docenten faciliteiten, tot het samenstellen van het lesmateriaal, tot het organiseren van outdoor activiteiten, tot de activiteiten rondom logistiek en hospitality, etc. etc. Vanzelfsprekend mogen progressieve scholen er mee samenwerken
Hoe het alfa-college lesgeven in circulair bouwen vormgeeft en hoe zij het eerste college zijn die hun gebouw in madaster hebben gezet. 10R x 6S pirncipe toegepast. (De 10 r's en de 6 lagen van Steward Brand)
Hoe je 40 huizen sloopt en 70 nieuwe bouwt in Drenthe als proeftuin.
Barak Linde waarbij een loods uit de tweede wereldoorlog verplaatst moest wordt waarbij je zowel een sociale als een circualire opgave hebt. https://youtu.be/bmSNcgwd_RA
Er is een mindset verandering nodig en het onderwijs kan er een rol in spelen. Je moet samen leren want er is nog veel in beweging. Geen onderwijsfabriek maar meer leren van elkaar dit in de samenleving waarbij misschien wel de student zelf bepaalt wat hij/zij wil leren.
Hier de video van de presentatie van Alco Otten van het Alfacollege over hoe hij circulair bouwen geeft aan zijn studenten.
Hier de ppt er over.
Hier een ppt over details van het Tiny house op waterstof.
Hier de presentatie van Frank Kroondijk over onderwijs op het gebied van circulair bouwen in Friesland en over zijn fieldlab starbase 18 te Portugal.
Hier de ppt er over en een uitgebreid verslag is hier te vinden.
De video is hier te zien.
Over project caso kan je meer vinden via
https://www.facebook.com/cascool.org
https://youtu.be/CBLu61kf1cU
https://youtu.be/enY6xrcu2n4
Circulaire log:
https://photos.app.goo.gl/GonSpd2bvX4FDUm39