Lessen over duurzame voeding

Inleiding

Dit module bestaat uit zeven lessen over duurzame voeding. Ze zijn gegeven in het kader van het project Over eten en drinken. In dit project werken leerlingen Veehouderij van het  AOC  Wellantcollege en Horeca van het Koning Willem I College samen. De horeca leerlingen zijn bij de agraris gaan kijken hoe vlees, vis en gewassen worden geproduceerd en de agraris zijn naar de horeca gegaan om te zien welke eisen zij aan voeding stellen. Alles wordt tegen het licht gehouden van kwaliteit en duurzame ontwikkeling.

Naamloos-3kopie  
Restaurants gaan steeds meer over op biologische producten en vlees van hoge kwaliteit. Ook komt er meer aandacht voor streekproducten en seizoensgebonden groenten.

Boerderijen bieden voor de eigen stad en regio steeds meer producten en diensten aan. Waar tot voor een paar jaar de producten via fabrieken en slachterijen in de anonimiteit verdwenen zien we producten waar de boer en de streek trots op is.

We willen leerlingen vertrouwd maken met deze nieuwe trends. Ook Fair Trade en de Natuur- en Milieufederatie Utrecht spelen een rol in het project.

Er is een startbijeenkomst gehouden bij HAS Den Bosch over duurzame ontwikkeling en over de geschiedenis van de veehouderij in Nederland. Ook Fair Trade en Natuur en Milieu kwamen aan het woord.

Vervolgens zijn de leerlingen (samen met de HAS-studenten) gaan brainstormen waar ze op excursie kunnen gaan om meer te weten te komen over dit onderwerp. Vervolgens zijn er excursies gehouden naar veehouderijen in Midden Nederland, naar de Kleine Aarde, naar een boer in Helvoirt die doet aan verbrede landbouw en naar de fabriek van Fair Trade.  Zowel de agraris als de horecaleerlingen leggen die excursies op hun eigen manier vast. Op de slotbijeenkomst annex proeverij worden de presentaties aan elkaar getoond.

Daarnaast krijgen de leerlingen horeca zeven maal les over gezonde voeding van een voedingsdeskundige en krijgen de agraris les over duurzame agrarische technieken.   

In dit document kunt u zien welke lessen er zijn gegeven.

De lesindeling is als volgt:

1. Kennismaken met biologische voeding, voorwaarden biologisch (-dynamische) voeding: teelt/ bereiding/ vereniging/ controle, kenmerken en eigenschappen 2.  Waar zijn de producten te vinden? Verschil productieproces duurzaam product versus regulier (bijv. uitwerken wijn) 3. smaakles 4. seizoen, streek, variatie, uitwerken seizoenkalender, bezoekboerderij/ boerenmarkt 5. duurzame voeding en gezondheid, vetzucht, hart en vaatziekten, allergie etc. 6. opdracht: exploitatiemogelijkheden. Kan ook eenvoudig; kant en klaar pannenkoekenmix vervangen door duurzaam bereidde basisproducten (o.a. prijsberekening, receptvervanging, bereiding in samenwerking met kookles?) 7. presenteren van opdracht: uitgewerkte stelling bijv. de controle van biologische groente is niet te vertrouwen/power point presentatie voor een nieuw ontwikkeld streek gebonden product/interview met bijv. boer/ producent/ consumenten

Via de bovenstaande werkwijze verdiepen de leerlingen zich in de keten en hopelijk schept het nieuwe idee en mogelijkheden voor hun latere beroepsuitoefening.