Sufficiency economy

Thailand draait de maatschappij op het principe van de sufficiency economie.

  Daarin zijn de doelen:

    ontwikkeling waarin de mens centraal staat in balans met de drie kapitalen economisch, sociaal, natuurlijke hulpbronnen en milieu.

Het moet leiden tot een groene en gelukkige maatschappij. Om het doel te bereiken moet je

    weten wat je doet
    eerlijk zijn
    bewandel de middenweg;
    ga extreme zaken uit de weg
    wees gevoelig
    toon inzicht in het het nemen van beslissingen
    bouw beveiliging in tegen shocks

De sufficiency economie biedt een proces om

- situaties te analyseren 
- d
oelen te identificeren
- een plan te maken
- besluiten te nemen voor duurzame ontwikkeling
- gezondheid
- leren, enthousiasmeren
- welbevinden

De sufficiency economie
- plaatst menselijkheid centraal
- richt zich op welzijn en niet op weelde
- gebruikt duurzaamheid als de kern van het denken     
- begrijpt dat veiligheid noodzakelijk is
- concentreert zich op het opbouwen van het vermogen om talenten te ontwikkelen.   
- voegt de spirituele dimensie toe aan de menselijke ontwikeling.

De sufficiency economie is een handleiding voor het leven een handleiding voor de kleine besluiten van de dag in ieders allerdaagse leven maar ook voor de nationale besluiten over de economie. Om het te doen slagen moet het een plek hebben in de gedachtegang van de mensen. hiervoor is onderwijs noodzakelijk en is onderricht aan docenten zelfs nog belangrijker.

 sufficiencyeconomy

Wie gehecht is aan dingen zal veel lijden.
Wie hamstert zal zwaar verlies lijden ...
De grootste ramp is niet weten wat genoeg is
De grootste vloek is het verlangen naar winst.
Daarom zal hij die weet wat genoeg is, altijd genoeg hebben.

Uit de Tao Te Ching.

Stel je de vraag: waar ben je tot dusver dankbaar voor in je leven? Dan vind je de kern van wat waardevol voor je is. Mensen komen dan uit op essenties die niet zo veel van elkaar verschillen. Bijna niemand zegt: ik ben dankbaar voor dat mooie, grote huis, die leuke auto of al dat geld dat ik heb verdiend. Vrijwel altijd draait het om relaties met naasten, de gezondheid van jezelf en je naasten en genieten van rust en van de natuur. Ga daar dan voor.

We zitten gevangen in de logica van nooit genoeg door onze hang naar imitatie van anderen, de neiging tot sociaal vergelijken waarbij je je blij voelt wanneer je beter af bent dan anderen, en de gewenning aan een bepaald consumptieniveau. Kijk op een andere manier naar je behoeften en enthousiasmeer 'de vreugde van genoeg' noemen (maar dat lukt natuurlijk niet altijd). 
Het geluksgevoel dat je ervaart door een nieuw kledingstuk, is vaak na een half uur alweer verdwenen. Maar wanneer je je richt op het van betekenis willen zijn voor de wereld, draagt dat wezenlijk bij aan je geluksgevoel.
Wie met genoeg tevreden is, ervaart minder stress in zijn leven en we verminderen onze footprint. Dan ga je bijdragen aan het herstel van de kernprocessen die nodig zijn om de aarde leefbaar te houden.

Minimalisme

In de jaren zeventig van de twintigste eeuw riep de econoom Ernst Friedrich Schumacher met het boek Small is beautiful op tot de terugkeer naar het menselijke. Hij zocht in het boeddhisme naar economische principes die beter strookten met de mens en de natuur, voorbij het maximaliseren van eigenbelang. Het feit dat Kris Kristofferson en later Janis Joplin met de liedtekst ‘Freedom’s just another word for nothin’ left to lose’ wereldwijd succes hadden paste in de tijdsgeest van toen. Alleen degene die niets te verliezen heeft is werkelijk vrij.

Socrates was al een minimalist

Hij doceerde en leefde op het marktplein, in alle openbaarheid, hij zag af van een vast inkomen en hield zich noch met vermogen bezig, noch met zijn aanzien. Hij verweet de burgers van Athene dat ze zich bezighielden met bezittingen, schatten, reputatie en geldingsdrang, in plaats van te zoeken naar inzicht en waarheid en zich te bezinnen op het welzijn van hun eigen ziel. De filosofie van het minimalisme.

Diogenes vond leven in overeenstemming met de natuur als de enige vorm van een gelukkig leven. De goden – zo zei hij – hebben het leven zo makkelijk gemaakt voor de mensen en toch maken de mensen het allemaal zo moeilijk voor zichzelf. Waarom?
Hij noemde rijkdom een braaksel van het geluk, en geldzucht was voor hem de oorsprong van alle kwaad. Armoede zit niet in het feit dat je geen geld hebt. Bedelen is niet iets ergs. Maar alles willen hebben, en dat met geweld verkrijgen, dat is armoede.
Bezit je een vermogen of bezit het vermogen jou?
Als je niets bezit, heb je niets te verliezen.

Na hem zijn er vele andere gemeenschappen geweest die bezit afzworen als de katharen, monniken en nonnen. Franciscus van Assisi 
In tegenstelling tot de traditionele monniken, de benedictijnen bijvoorbeeld, die immers ook een gelofte van armoede aflegden, deden de franciscanen niet alleen afstand van individueel, maar ook van collectief bezit. Dat betekent dat niet alleen het individuele lid, maar ook de gemeenschap als geheel er geen blijvende bezittingen op na mocht houden, geen huizen en geen vermogen.

Twee generaties later, aan het einde van de dertiende eeuw, bestonden er verspreid over heel Europa 1500 gemeenschappen van de beweging: