Open menu


Het zorgconcept

Het zorg-concept in het onderwijs is nader uitgewerkt door Nell Noddings van de Haverd University.

Wij denken dat  ze nadere aandacht verdient. Ze is een van de top docenten en didactici in de U.S.

Ze gaat uit van de one-caring en de cared for. De relatie tussen die twee speelt een grote rol.

Ze stelt dat er geen scheiding zou moeten bestaan in de zorg voor dieren, planten, dingen en idee.

Ze  neemt als vertrekpunt de ideale thuissituatie. De attitudes en antwoorden in de beste thuissituaties moeten worden uitgebreid naar de publieke sector wat betreft het maken van beleid. Daarbij is gerechtigheid afhankelijk van zorgen om, dat op zijn beurt weer afhankelijk is van zorgen voor. Op deze wijze moet het mogelijk zijn sociale problemen in de diepte te bespreken.

Het onderwijskundig aspect is op die manier nooit volledig ontwikkeld. Onderwijs dat zo thuis start, bevloedt de levens van kinderen en er is niets krachtiger dat  een maatschappij kan doen om de voorspoed van zijn mensen te bevorderen dan commitment en competentie als sociaalwerkers, homemakers,  te versterken.

Indien we geleerd hebben te zorgen voor de intieme ander, zal daardoor onze zorg om datgene waar we in het publieke domein mee worden geconfronteerd zich manifesteren. Dat zal moeten worden aangemoedigd binnen de scholen.

In plaats van te starten met een ideale staat of republiek, moeten we beginnen bij een ideaal thuis en daar vandaan ons naar buiten bewegen. Het betekent dat we eerst leren wat zorg ontvangen betekent, dan zorg leren geven aan intieme anderen en tenslotte zorg hebben om diegenen die we niet direct zorg kunnen geven.

Daarbij komen needs en wants aan de orde, zeg maar wat we werkelijk behoeven en wat we, veelal uitgedrukt als behoeften, willen. Het betekent dat een moederlijke verschijning voor zowel man als vrouw, drie grote vragen van het kind moet beantwoorden: instandhouding, groei en geaccepteerd zijn.

Voorts diept ze uit waarom liberalisme inadequaat is. Het veronachtzaamt ondermeer   waarden is individualistisch en associeert vrijheid met economie en bezit, terwijl het handhaven van geweldloze relaties topprioriteit zou moeten zijn.

De beste thuissituatie wijst de negatieve notie van het verdiende loon (de idee dat iemand die verkeerd gehandeld heeft pijn verdient) af maar past dit positief toe.