DUURZAAM TOERISME

 

Theorie

De toeristische sector is inmiddels de belangrijkste bedrijfstak ter wereld geworden. Er gaat veel geld in om en het levert heel wat arbeidsplaatsen op. Massatoerisme
Veel lokale ondernemers verdienen er hun boterham mee. Ook levert toerisme een belangrijke bijdrage aan sociale en culturele ontwikkelingen.
Maar reizen heeft ook negatieve kanten. Het zet toeristische bestemmingen onder druk: sociaal-cultureel, op milieugebied en economisch. Op korte termijn wordt er geld verdiend.
Maar wat op de langere termijn? Als bijvoorbeeld de natuur wordt aangetast, kan een attractie verloren gaan.

Duurzaam toerisme is toerisme dat bijdraagt aan

- behoud en versterking van de natuur, de biodiversiteit en van het cultureel en agrarisch erfgoed
- de culturele en sociale uitwisseling met de (lokale) bevolking
- het behoud en versterking van de plaatselijke economische ontwikkeling en werkgelegenheid.

Dus als we de culturen van de bestemmingen te gronde richten en het milieu daar vernietigen, verliezen de bestemmingen juist datgene waarom zij zo populair zijn geworden.

Duurzaamheid tracht een optimum te vinden in sociale, economische en ecologische aspecten ofwel in People, Proft and Planet. Het zou drie keer winst moeten opleveren. 

Hierbij staat

“People” voor de sociaal-culturele belangen van de lokale bevolking. De instandhouding van de cultuur en de betrokkenheid van de mensen bij de ontwikkeling van het toerisme. Dus goede arbeidsomstandigheden, aandacht voor kwetsbare groepen, mensenrechten, geen discriminatie, geen kinderarbeid en geen seksueel misbruik.

“Planet” betreft het milieu. Zo min mogelijk schade berokkenen aan de omgeving: flora, fauna, water, bodem, klimaat. Proberen het milieu te beschermen door diverse maatregelen
te nemen.

“Profit” staat voor de economische belangen. Verantwoord zaken doen. Een langdurige bijdrage leveren aan de welvaart van de plaatselijke bevolking. Recht doen aan de belangen
van de ondernemers, de werknemers, zakenpartners en leveranciers.

Duurzaamheid probeert de nadelen van vervoer, verblijf en vermaak te reduceren. Het is ook in het belang van de reisorganisaties de bestemmingen te behouden.

Welke nadelen levert ondoordacht toerisme op op deze gebieden?

- Vervoer:

- levert 80 % van de milieubelasting -> vervuiling, versnippering, broeikaseffect,  smog, uitputting aardolie, ruimtegebruik (voor de wegen)
=> compenseer de CO2 uitstoot van de vliegreis via b.v. Trees for Travel of OCO2

- busreizen, groepsreizen, trein, goed natransport (b.v. in Alpen) reduceert de milieubelasting (reisbureaus zouden voor kunnen rekenen welke reis het minst belastend is. Bij cheaptickets.nl kun je al vluchten boeken waar het energielabel staat vermeld. Je kunt dan direct zien hoeveel vervuiling je reis teweegbrengt).

Als er dan toch gevlogen wordt kan je kijken naar energiezuiniger (moderne) vliegtuigtypen, de bezettingsgraad, de afstand en de tussenlandingen.

Bij auto's is van belang de afstand, wegtype, bouwjaar, rijgedrag, dakkoffers, aanhangwagens of zo, de bezettingsgraad. 
Bij de trein ben je afhankelijk van de afstand, het type trein en de snelheid."Haste is waste"
Bij de bus is van belang brandstofverbruik, bezettingsgraad, type.

- Verblijf

- te veel (te grote, hoge) hotels ontsieren het landschap (overheid kan bestemmingsplannen maken)
- gevaar van verloedering - grond van locals wordt ingenomen door projectontwikkelaars (bestemmingsplannen kunnen dit tegen gaan)
- het is het beste indien de locals mee profiteren (sociaal toerisme, dit moet een eis zijn van de overheden)
- stranden worden privéstranden (bestemmingsplannen kunnen het tegen gaan)             

- Vermaak

laat ze overschakelen op seizoensgebonden (biologische) streekproducten en bespaar zoveel mogelijk energie en water

- veel files door de toeristen
- geluidsoverlast
- toeristen hebben altijd vakantie en hebben het goed; de bediening niet -> dat steekt -> met gaat ook zo leven maar dat kan niet -> criminaliteit
- afname natuur / biodiversiteit -> natuurbescherming / regulering naar draagkracht der gebieden.
- afname eigen cultuur
- koester en bevorder die nationale parken / traditionele

Wat kan je zelf doen ?

1.Kies de meest milieuvriendelijke manier van vervoer naar de bestemming
2.Kies een accommodatie met Eco-label of een met een milieuvriendelijke bedrijfsvoering
3.Kies excursies en activiteiten die niet schadelijk zijn voor de natuur en het milieu
4.Bezoek beschermde gebieden onder begeleiding
5.Eet streekproducten die organisch gekweekt zijn en waarbij niet is gedaan aan overbevissing
6.Koop alleen lokaal gemaakte souvenirs die niet afkomstig zijn van beschermde planten of dieren

Green key

Vakantiebestemmingen met oog voor duurzaamheid hebben vaak het Green Key (goud, zilver of brons) certificaat. Waar je dan allemaal aan moet voldoen staat op http://www.kmvk.nl/groenesleutel/p_handleidingen.htm

De site http://www.kmvk.nl/groenesleutel vertelt ook welke bedrijven al goud / zilver of brons hebben.

Wintersport

Duurzaam op wintersport ? 1 miljoen mensen gaan jaarlijks. Op www.wijsopwintersport.nl kun je vinden hoe het kan.

Het verdicht de bodem, geeft meer erosie en is landschapsontsierend. Sommige wintersportoorden zijn autovrij. Vervoer per HSL kost 2x zoveel energie als per gewone trein. HSL met twee personen kost meer energie dan dat twee personen de auto nemen. Busreis is het beste. Uit eten ook ! (er wordt efficienter gekookt) Streekproducten eten is beter.  Langlaufen, Snowshoeing of snowbiking hebben ook minder impact.

Als je 1000 km verderop op winstersport gaat produceer je
30 kg CO2 als je met de bus gaat
50 kg CO2 als je met de trein gaat
70 kg CO2 als je beschaafd rijdt met vier personen
210 kg CO2 als je alleen rijdt
335 kg CO2 als je vliegt of de thalys bebruikt.

Sneeuwkanonnen verbruiken veel stroom en 10.000 liter water perdag => verdroging.
Skiliften slurpen energie (soms op solar of groene stroom) helicoptervluchten nachtelijke sneeuwscootertochten kosten natuurlijk veel energie. 

Aandachtspunten

Als toeristische organisatie zelf kan je aandacht bestenden aan het onderstaande

Duurzame bedrijfsvoering

Travellife

Travellife is een managementsysteem voor duurzaamheid bedoeld voor touroperators. Ze kijken naar het water- en energieverbruik, de omgang met landschap en natuur, de weerlag op het milieu en sociaalculturele en economische effecten zoals arbeidsvoorwaarden en het gebruik van lokale producten, geen uitwassen als kindersextoerisme en jacht op bedreigde diersoorten. De bekeken hotels kunnen weer goud- zilver brons krijgen.

Kombo beach in Gambia kreeg goud vanwege
- zonneboilers
- terugbrengen waterverbruik toiletten
- airco's per dag een paar uur uit
- groenten en fruit zoveel mogelijk lokaal gekocht
- bedlinnen gaat bij vervanging naar ziekenhuizen
- etensresten naar boerderijen
- salarissen net iets boven het marktgemiddelde
- alle medische kosten worden vergoed
- per maand krijgt iedere medewerker 15 euro voor een zak rijst.

Maar nog maar een klein persentage van de verblijven en hotels heeft travellife (3%)
Alle ANVR touroperators hebben een duurzaamheidscoordinator die een opleiding hebben gevolgd en een examen hebben gedaan.  

Een cursus over natuurtoerisme staat hier