Open menu

Vervoer

vervoer
Vervoer

- levert 80 % van de milieubelasting -> vervuiling, versnippering, broeikaseffect,  smog, uitputting aardolie, ruimtegebruik (voor de wegen)
=> compenseer de CO2 uitstoot van de vliegreis via b.v. Trees for Travel of OCO2

- busreizen, groepsreizen, trein, goed natransport (b.v. in Alpen) reduceert de milieubelasting (reisbureaus zouden voor kunnen rekenen welke reis het minst belastend is. Bij cheaptickets.nl kun je al vluchten boeken waar het energielabel staat vermeld. Je kunt dan direct zien hoeveel vervuiling je reis teweegbrengt).

Vliegen

Als er dan toch gevlogen wordt kan je kijken naar energiezuiniger (moderne) vliegtuigtypen, de bezettingsgraad, de afstand en de tussenlandingen.

Als je naar een verre bestemming gaat, dan moet je dat vliegtuig instappen. Maar er zijn natuurlijk ook bestemmingen waar je met de auto of trein naartoe kunt reizen. Daarmee heb je vanuit milieuoogpunt al pak ‘m beet 90 procent van de impact van een reis te pakken. Dus probeert TUI airlines het aan te pakken door mensen met de auto of trein te laten reizen indien mogelijk.

Als je vliegt met Boeing 737 max ipv een normale 737 max, ofwel het ‘Dreamliner-type’ van de 737-toestellen reduceer je 10 tot 20 procent. Gemiddeld 14 %. TUI heeft er 72 besteld.

Die verbetering zit hem in de zuinigere motoren, maar ook in de aerodynamica. Revolutionair zijn de zogeheten winglets. Dat zijn de verlengstukken van de vleugels die wervelingen in de lucht verminderen. Het toestel vliegt daarmee efficiënter. In zijn traditionele vorm vertoont de winglet een knik naar boven. Bij de Boeing 737 is daar echter ook een knik naar beneden aan toegevoegd. De luchtweerstand is wordt daarmee met enkele procenten verminderd.

Een nog grotere ontwikkeling is de reductie van geluid met maar liefst 40 procent. Voor mensen die rond Schiphol wonen heeft dit een grote impact. “De helft van die groep zal dit toestel niet horen bij het landen of stijgen. Voor de andere helft zal de geluidshinder aanzienlijk zijn verminderd”, aldus de gezagvoerder.

Nog dit jaar wil TUI vijf van deze toestellen aan zijn vloot hebben toegevoegd. Voor 2020 moeten alle oude modellen zijn vervangen door de 737 Max.

De hele toeristische sector moet op zoek gaan naar alternatieve bronnen van kerosine en samenwerkingen opstarten.

Tien Nederlandse reisorganisaties gaan betalen voor de CO2-uitstoot van hun vakantie-gangers. Dé manier om zonder gewetenswroeging in het vliegtuig te kunnen blijven stappen?

Met behulp van een testvliegtuig bekijkt TUI zaken als de plaatsing van zonnepanelen, lichtere stoelen en een nieuwe aerodynamica-coating.

Als je net je handdoekje hebt uitgespreid op een parelwit strand dan heeft je vliegreis een serieuze bijdrage geleverd aan de opwarming van de aarde.

Daarom hebben tien Nederlandse touroperators, waaronder Shoestring, Koning Aap en Sawadee, hun pakketreizen nu CO2-neutraal gemaakt, zo maakten zij gisteren bekend. ,,Omdat wij verre vliegreizen aanbieden, voelen we dat als onze verantwoordelijkheid'', zegt directeur Jan de Ridder van Sawadee. ,,Te weinig klanten maakten bij hun boeking gebruik van de optie om hun CO2-uitstoot vrijwillig te compenseren. Dus nemen wij de kosten nu voor onze rekening.''

Die variëren volgens hem van 5 euro voor Europese vakanties tot 10 euro per persoon voor een reis naar Nieuw-Zeeland. Het exacte bedrag berekenen de reisorganisaties met een onlinecalculator, die door brancheorganisatie ANVR en toerismehogeschool NHTV is ontwikkeld. De 'voetafdruk' van verschillende transportopties, 750.000 accommodaties en allerlei excursies en activiteiten is daarin verwerkt.

Het compensatiegeld gaat naar een Zwitserse milieuorganisatie, de South Pole Group. Die voert projecten uit om CO2-uitstoot te verminderen, zoals het verspreiden van energiezuinige kooktoestellen in Ghana en de aanleg van een zonnepark in Thailand. Die kosten - in het geval van Sawadee ongeveer een ton per jaar - gaan af van hun winst.

Dit is een goede eerste stap om de ecologische voetafdruk van toerisme te verkleinen, zegt Paul Peeters, lector duurzaam toerisme aan de NHTV. Toerisme is nu al verantwoordelijk voor ruim 5 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Dat aandeel groeit rap. Sinds 2000 is het aantal toeristen dat naar het buitenland reist in de wereld bijna verdubbeld. De inspanningen van tien kleine Nederlandse reisorganisaties om de vakantievoetafdruk te verkleinen, zijn daarbij een druppel op een gloeiende plaat. Grote spelers als TUI en Corendon doen nog niet mee. Al verwacht brancheorganisatie ANVR dat andere reisorganisaties snel het voorbeeld zullen volgen, zegt woordvoerster Mirjam Dresmé. ,,De CO2-uitstoot berekenen en compenseren is één ding, maar vervolgens zullen ze die ook moeten verminderen. Daar hoort ook bij dat ze klanten helpen om bewustere keuzes te maken.''

Keuzes

In de praktijk is dat echter nog niet zo makkelijk, zegt De Ridder van Sawadee. ,,Wij kunnen niet zomaar vluchten schrappen. Je kunt niet met de trein door heel China reizen, en mensen willen in drie weken toch zo veel mogelijk van het land zien." Toch is het onvermijdelijk dat reisorganisaties én reizigers milieubewustere keuzes gaan maken, zegt onderzoeker Peeters. ,,Met alleen het compenseren van CO2-uitstoot los je het klimaatprobleem niet op. Daarmee verzeker je je ervan dat iemand ergens anders in de wereld iets doet waardoor de CO2-uitstoot omlaaggaat. Maar het aantal vliegreizen groeit zo snel, dat we die in de toekomst niet meer op andere plekken kunnen compenseren. De afspraken van het Klimaatakkoord van Parijs dreigen onhaalbaar te worden. Daar komt bij dat de daadwerkelijke kosten van klimaatverandering veel hoger liggen dan de prijs die nu voor CO2 moet worden betaald.''

Daarom zullen we toch moeten nadenken of we écht steeds vaker moeten willen vliegen, zegt hij, én steeds verder weg. ,,Moeten we echt voor 200 euro naar New York willen vliegen? Voor het klimaat maakt het nogal een verschil of je een weekendje New York of Brugge boekt.''

vliegbewegingen
Meer over vliegen zie hier

Reisorganisatie TUI Nederland biedt vanaf 2020 geen vliegreizen meer aan tussen Nederland en Parijs. Het bedrijf neemt die maatregel om het klimaat te sparen. De trein en de auto worden bij TUI het enige vervoermiddel naar Parijs.

De vliegtax wordt in 2024 verhoogt naar 29,05 euro per vliegreis ipv 26,45. 

Auto

Bij auto's is van belang de afstand, wegtype, bouwjaar, rijgedrag, dakkoffers, aanhangwagens of zo, de bezettingsgraad. 
Bij de trein ben je afhankelijk van de afstand, het type trein en de snelheid."Haste is waste"
Bij de bus is van belang brandstofverbruik, bezettingsgraad, type.

Sommige wintersportoorden zijn autovrij.

Meer over auto's zie hier.

Trein

Vervoer per HSL (Hoge snelheidstrein) kost 2x zoveel energie als per gewone trein. HSL met twee personen kost meer energie dan dat twee personen de auto nemen. Busreis is het beste. Uit eten ook ! (er wordt efficienter gekookt) Streekproducten eten is beter. 

Vervoer per HSL kost 2x zoveel energie als per gewone trein. HSL met twee personen kost meer energie dan dat twee personen de auto nemen. Busreis is het beste. Uit eten ook ! (er wordt efficienter gekookt) Streekproducten eten is beter.  Langlaufen, Snowshoeing of snowbiking hebben ook minder impact.

Als je 1000 km verderop op winstersport gaat produceer je
30 kg CO2 als je met de bus gaat
50 kg CO2 als je met de trein gaat
70 kg CO2 als je beschaafd rijdt met vier personen
210 kg CO2 als je alleen rijdt
335 kg CO2 als je vliegt of de thalys bebruikt.

De bestemmingskeuze het meest bepalend voor de milieu-impact. Hoe verder hoe vervuilender.

Neem voor winter- en zomerbestemmingen tot 1200 km de trein (dag-nacht-slaaptrein), reisbus of auto met vier personen.

Met de Eurostar naar Londen of met de ICE naar Berlijn gaat sneller dan met het vliegtuig. Er rijden steeds meer lange afstandsbussen. Met een overnachting in de trein bespaar je een hotelovernachting. 
In toenemende mate is openbaar vervoer op de plaats van bestemming gratis via je hotel. Of je neemt een kleine milieuvriendelijke leaseauto. Of huur fietsen in grote steden van Europa. Een prachtig vervoersmiddel.   

Als je toch wilt vliegen is direct vliegen beter dan met overstappen. Of wissel af. Een keer wel en dan het jaar er op niet. Eén lange vakantie is beter dan verschillende korte.

NS en stroomverbruik

Om iedereen te vervoeren, verbruikt de NS jaarlijks net zoveel stroom als alle huishoudens in Amsterdam bij elkaar.

Gelukkig gaat de stroomvoorziening hiervan al duurzaam. Sinds 2017 rijden namelijk alle NS-treinen, als eerste land ter wereld, al volledig op groene stroom. Al dit stroom is afkomstig van windparken uit Nederland, Zweden en Finland.

Zo halveerde de treinmaatschappij sinds 2014 zijn klimaatimpact. In slechts twee jaar tijd werd er evenveel CO₂-uitstoot bespaard als 3,3 miljoen autoritjes naar Zuid-Frankrijk. Wist je trouwens dat het maar 3 slagen van een windmolen kost om een trein 1 kilometer te laten rijden? En dat als één windmolen een uurtje draait, de trein al van Groningen naar Utrecht kan rijden?

Opdracht

Je wil in Lloret de la mar op vakantie. Je kan daar op verschillende manieren naar toe. 
Vergelijk daarbij vliegen met voor- en natransport, met vieren in de auto, de bus of de trein.
Wat kost dat dan en wat is de CO2 uitstoot ongeveer per persoon? Gebruik internet om dit uit te zoeken. 

Bespreek je resultaat met klasgenoten.   

Cruises

cruise

Al meer dan 100 miljoen mensen hebben een cruise gemaakt. In 2015 ruim 106 duizend Nederlanders. Het grootste cruiseship ter wereld kan 2700 passagiers huisvesten.
Gingen er in 2006 nog zo'n 15 miljoen mensen op een cruise, in 2017 waren dat er al 26 miljoen!

 

Het grootse cruisechip ter wereld, Symphony of the Seas, kan een kleine 7.000 mensen vervoeren. Het telt maar liefst 22 restaurants, 24 zwembaden, een schaatsbaan (!) en een park met 20.000 tropische planten. Om dit drijvende dorp/entertainment park te laten draaien verbruikt het schip per dag zo'n 303.000 liter diesel.

Maar dit schip is geen uitzondering, er komen steeds meer grote cruiseschepen en deze stoten net zoveel ongezonde zwaveldioxide uit als miljoenen auto's, blijkt uit onderzoek. Volgens de Britse krant The Guardian stoot een groot cruiseschip bijna net zoveel CO₂ uit als 84.000 auto's.

Het CBS berekende dat een gemiddelde cruisepassagier zo'n 225kg CO₂ per dag uitstoot. Na drie dagen cruisen heb je net zoveel CO₂-uitstoot veroorzaakt als 1 jaar lang vlees eten. En daar moet je dan nog bij optellen dat je eerst nog naar de haven moet reizen waar het cruiseschip ligt. Dat gebeurt meestal per vliegtuig en levert dus weer extra CO₂-uitstoot op.

In Nederland liggen regelmatig grote cruiseschepen in de terminals van Amsterdam en Rotterdam. En ook als een cruiseschip ligt aangemeerd stoot het nog vervuilende stoffen uit. In Amsterdam en Rotterdam kan een cruiseschip namelijk haar energie niet van het lokale energienetwerk halen, walstroom genoemd, maar moet zij hiervoor haar dieselmotor laten draaien.

Het Rotterdamse havenbedrijf laat weten dat er dit jaar zo'n tachtig cruiseschepen worden verwacht in Rotterdam. Geen goed nieuws voor een stad waar de lucht al de vieste van heel Nederland is.

Cruiseschepen zien er vaak heel clean uit, maar hun motoren zijn dat allesbehalve. In vergelijking met 2019 zijn zowel het aantal cruiseschepen, de tijd die ze in de havens doorbrengen en de brandstof die ze verbruiken allemaal met bijna een kwart toegenomen. Dat resulteert in een toename van 9 procent aan vervuiling met zwaveloxiden, 18 procent voor stikstof en 25 procent voor fijnstof - stuk voor stuk gevaarlijke vormen van luchtvervuiling.

Schermafbeelding 2024 01 20 075645

In 2024 werd het bovenstaande schip het grootste en duurste van de wereld. Kosten 1,8 miljard. Een zwemparadijs, zeven zwembaden en een waterval. 
Vanaf 260 euro per nacht. 

Barcelona was vorig jaar de meest vervuilde haven van Europa, gevolgd door het Italiaanse Civitavecchia en de Atheense havenstad Piraeus. In Barcelona stoten cruiseschepen bijna drie keer meer zwaveloxiden uit dan alle auto's in de stad samen.

Cruiseschepen vervuilen ook de bodem en het water, brengen de gezondheid van personeel en passagiers in gevaar en kunnen kwetsbare leefgebieden schaden.

Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel.

En tot slot is er het afvalprobleem: cruiseschepen vormen maar een klein percentage van de totale scheepvaart, maar produceren wel bijna een kwart van alle afval. Het grootste deel daarvan wordt op zee verbrand, en in sommige gevallen ook illegaal gedumpt.


Wat doet TUI?

TUI Cruises beschikt tegenwoordig over een vloot van zeven cruiseschepen, die 86 routes varen en meer dan 2 miljoen vakantiegangers hebben verwelkomd. De cruiseschepen van TUI Cruises gebruiken gemiddeld 40 procent minder energie dan vergelijkbare schepen via de meest efficiënte en moderne motoren en ook werden de routes van A naar B zo efficiënt mogelijk uitgestippeld. De vorm van de romp werd aangepast en voorzien van milieuvriendelijke onderwater siliconenverf. Hierdoor ervaren de cruiseschepen minder weerstand, waardoor ze zich gemakkelijker door het water bewegen en minder brandstof gebruiken.

Energie: De schepen zijn uitgerust met led-verlichting en de meest energie-efficiënte airconditioningsystemen op de markt. Een nieuw energiemanagementsysteem zorgt er daarnaast voor dat de verschillende apparaten en machines aan boord zo energie-efficiënt mogelijk aangestuurd worden. De schepen die voor 2024 en 2026 op de planning staan, varen op LNG (liquefied natural gas). De uitstoot van zwaveloxide wordt daarmee teruggebracht tot nul, terwijl op gebied van CO2-uitstoot een reductie van 10 tot 20 procent wordt bereikt. Door in de toekomst mogelijk ook bio-LNG bij te mengen, is zelfs een CO2-reductie van 80 procent mogelijk.

Uitlaatgassen
Alle schepen in de vloot zijn voorzien van een gaszuiveringssysteem, ook wel een scrubber genoemd. Dit systeem vangt schadelijke uitstootgassen af waardoor zwaveldioxide-uitstoot met 99 procent en de fijnstofuitstoot met 65 procent wordt weggevangen, terwijl de uitstoot van stikstofoxide 75 procent lager ligt.

Afval: Ze recyclen momenteel meer dan 31 procent van het afval. Ze recyclen, zetten afval om tot energie of storten het. Om hoogwaardig recyclaat te kunnen produceren, wordt het afval aan boord in aparte materiaalstromen gescheiden zodat zuivere afvalstromen ontstaan. Slaapkamers zijn voorzien van glazen karaffen, die bij een drinkwatertap bijgevuld kunnen worden, zodat passagiers minder gebruik maken van plastic flesjes. Ook de plastic shampoo- en douchegelflesjes werden vervangen door hervulbare varianten. Hierdoor bespaarde men 370.000 plastic wegwerpproducten op jaarbasis. Door slippers voortaan in de zak van de badjas te steken, in plaats van een aparte verpakking, werden nog eens 250.000 plastic verpakkingen per jaar bespaard. Deze maatregelen passen in het programma Wasteless dat TUI Cruises is gestart. Het doel van dit initiatief is om aan het einde van 2020 geen plastic (wegwerp-)producten meer aan boord (of aan land) te hebben.

Voedselverspilling. Men wist voedselverspilling met ruim 17 procent af te laten nemen via slimme, kleine aanpassingen. Zo werden er kleinere porties uitgeserveerd bij het buffet en fungeerden alleen niet-bederfelijke etenswaren als decoratie.

De internationale brancheorganisatie voor de cruise-industrie, verwacht dat ruim 30 miljoen mensen dit jaar op cruisevakantie gaan. Dat is een stijging van 79 procent ten opzichte van 2009. Eind 2020 moeten alle plastic wegwerpproducten zijn vervangen door duurzame alternatieven. Men werkt aan het reduceren van brandstof- en energiegebruik en afvalverwerking en -reductie en het terugdringen van voedselverspilling.