(Schone) auto's, boten

auto

Vragen Elektrisch rijden in Nederland Vliegende auto's                           
Innovaties Apps Treinen 
Opladen Theorie over vervoer Fietsen scooters
Hoe maak je een Tesla Theorie over de auto Scheepvaart
Warmtepomp in de auto Zuinigheidsrecords Lesbrief over accu's
Automatisch rijden Recycling Duurzame autotechniek
Vrachtwagens Auto's en bioplastic Powerpoint over de Toyota prius
Transportsystemen Auto's op waterstof Flimpje over elektrisch rijden

  

Vragen 


1. Wordt het wagenpark als maar groener of is het tegenovergestelde het geval ?
2. Waarom is een hybride beter voor het milieu ? Hoe werkt het ?
3. Wat is een plug-in hydride. Waarom is die eigenlijk nog beter ?
4. Wanneer is een elektrische auto milieu pas echt milieuvriendelijk. Want normaliter levert de verbranding van benzine minder CO2 op dan de opwekking van stroom.
5. Hoeveel stroom kan een elektrische auto per keer laden ? Hoe ver kun je daarmee rijden ?
6. Een huishouden verbruikt gemiddeld 3500 kW per jaar. Hoe vaak kun je dus een auto opladen voor die hoeveelheid en hoeveel kilometer kun je daarmee rijden.
7. Een gezin rijdt gemiddeld 15.000 km per jaar. Hoeveel keer het verbruik van een gezin heb je nodig om zo ver auto te kunnen rijden.  
8. Elektrisch auto rijden wordt vergeleken met hoeveel wasmachines tegelijkertijd ?
9. Hoe duur zijn de auto's eigenlijk. Ofwel hoe duur is de batterij die er in ligt.
10. Wie stoot het meeste CO2 uit een diesel/benzine auto of een elektrische auto als je alles meeneemt ?
11. Hoeveel kom je tekort als je een elektrische auto wilt opladen in een carport met zonnepanelen ? 

Over vervoer
12. Als de snelheid van een auto 2 maal toeneemt hoe vaak neemt de luchtweerstand (en dus het brandstofverbruik) dan toe ?
13. Verklaar a.d.h.v. het bovenstaande waarom een TV ongunstiger is dan een normale trein.
14. Een vol vliegtuig verbruikt per zitplaats evenveel brandstof als een auto met hoeveel personen.
15. Een volle trein verbruikt per zitplaats evenveel energie als een auto met hoeveel personen

Hoe het nieuwe rijden werkt is hier te zien.

Innovaties 
 
De combinatie tussen drones en zelfrijdende auto's

 

In Dubai werd al in 2017 een test uitgevoerd met vliegende taxi's en ook taxibedrijf Uber heeft grootse plannen met vervoer door de lucht. Als het aan Toyota ligt, komen er bij de Olympische Zomerspelen in 2020 vliegende auto’s in Tokyo. Ook Mercedes’ moederbedrijf Daimler investeert in vliegende taxi’s.

Zelfrijdende autu's

Men wil hebben dat de onderstaande taxi Navya eind 2018 in Parijs rijdt. Hij heeft geen stuur, pedalen of bestuurdersstoel. De mogelijkheid om volledig autonoom te rijden, wordt mogelijk gemaakt door tien Lidar sensoren, zes camera’s en vier radars, stelt Electric Cars Report. De taxi is in staat om 1 tot 6 passagiers te vervoeren en is beschikbaar als privé- of deeldienst.

taxi

Een autonoom rijdende auto heeft doorgaans drie typen sensoren, een laserscanner of lidar, camera's en gewone radars. Dit drietal vormt de zintuigen van de auto. Elke sensor heeft zijn eigen sterkte en zwakte. Zo kan de radar nauwkeurig afstanden en snelheden meten en kan hij 's nachts en door de mist kijken, maar hij is minder goed in het onderscheiden van hoogten, omdat hij in een plat horizontaal vlak 'kijkt'. De lidar op het dak maakt juist een 3D-beeld van de hele omgeving, maar ziet minder details dan de stereocamera's achter de voorruit. Om een auto goed zicht te geven, moeten ze alle drie worden gebruikt, waarbij de sterkte van elke sensor optimaal wordt ingezet.

Het samenvoegen van alle informatie kent veel uitdagingen. Neem de enorme berg data die sensors produceren; tientallen megabytes per seconde. Die gegevens moeten realtime worden verwerkt en geanalyseerd, wat veel computerkracht vergt.

Zelfrijdende auto's worden gezien als een mogelijkheid om het aantal verkeersdoden en -gewonden terug te dringen. Een zelfrijdende auto is immers altijd alert, nooit dronken, valt niet in slaap, ruziet niet met kinderen op de achterbank. Hij kan bovendien trucs die een mens niet kan, zoals door de mist kijken en zelfstandig een parkeerplaats met laadpaal opzoeken. Doordat zelfrijdende auto's buiten de stad kunnen parkeren, komt in de binnensteden veel ruimte vrij voor andere zaken, is de hoop. Of dat werkelijk gebeurt, is overigens de vraag. Zeker is dat diverse grote auto- en techconcerns al aan het experimenteren zijn met robottaxi's. Nog niet in Europa, maar voorlopig alleen aan de Amerikaanse westkust en in China.

'Het perfecte navigatiesysteem moet aan een aantal eisen voldoen. Om te beginnen moet het nauwkeurig zijn. Niet alleen moet het kunnen aangeven waar je naartoe moet, het moet ook precies weten op welke positie jij je bevindt. GPS-ontvangers denken nog wel eens dat je ergens anders bent dan waar je werkelijk bent. Dat komt onder andere door reflectie van het satelliet-signaal door gebouwen. Daardoor gaan die systemen afwijkingen vertonen.

'Voor de hedendaagse auto-navigatie is een foutje niet zo erg, maar als we het hebben over zelfrijdende auto's moet het zeer betrouwbaar zijn, want zo'n auto mag niet op basis van een foutieve positie ergens tegenaan rijden. De dekking moet perfect zijn: het systeem moet het overal doen. Dus eigenlijk ook in een ondergrondse parkeergarage. Die dekking is uiteraard afhankelijk van het satelliet-netwerk: je moet niet vergeten dat het systeem moet communiceren met een GPS-satelliet ruim 20.000 kilometer hier vandaan. Die dekking is dus de zwakke plek. De afgelopen tien, vijftien jaar is er op technologisch gebied een grote slag geslagen. De ontvangertjes zijn veel beter geworden. Maar er zijn natuurkundige beperkingen. Op een gegeven moment is het signaal zó laag, zijn de obstakels die het signaal onderweg tegenkomt zó sterk, dan hou je niks over. Een oplossing daarvoor is het neerzetten van meer zenders op aarde. Maar er zullen altijd beperkingen en grenzen zijn.

De kaart moet kloppen en actueel zijn. Je kunt al snel niet meer toe met een oude kaart. En in de toekomst gaat de overheid je ook niet meer helpen: voorspelbaar is dat er minder zal worden geïnvesteerd in van die dure blauwe borden boven de snelweg, omdat ze ervan uitgaan dat jij een navigatiesysteem hebt.

Privacy?! Oei! Je komt dan in het gebied van het conflict tussen het algemeen belang en het individueel belang. Kijk: GPS alléén is privacy-veilig. Het is een passief systeem, zoals een ouderwetse radio: het ontvangt alleen, het zendt niet. Pas als je een navigatiesysteem koopt en je vinkt aan dat ze mogen weten waar jij bent, pas dán zend je zelf.

'Het toekomstbeeld is dat je in een auto zelf niets meer hoeft te doen, mede dankzij de perfecte navigatie. Het geautomatiseerde rijden kun je instellen op een schaal van nul tot vijf. Bij nul rijd je zelf. Bij het hoogste niveau tik je je bestemming in en ga je zelf achterin een potje zitten kaarten.

 Reneaut denkt na over automatisch rijden en de integratie tussen auto's en wonen.

Nissan laat hier zien hoe auto's in de toekomst misschien worden opgeladen via een inductieplaat op de parkeerplaats en dat je 's-ochtends je huis van elektriciteit voorziet via de auto.
Vehicle to home of vehicle to grid oplossingen. Om koude donkere dagen op te kunnen vangen.


2018:In Noorwegen rijdt al bijna de helft met elektrische auto's hebben omdat de auto's daar geen belasting kennen en dus even duur zijn als gewone auto's.  


Porche gaat elektrisch
porche
Actieradius van 500 kilometer. Hij kan in 15 minuten 80 % van de accu opladen op een vermogen van 350 kilowatt. Komt in 2019 op de markt en gaat meer dan € 80.000 kosten.

Mooi om te zien. Volledig elektrisch maar voorlopig nog niet op de markt (en veel te duur). 

dashbord
Het dashbord van de toekomst


Mercedes investeert 11 miljard


In 2022 willen Mercedes tien elektrische modellen hebben. Vanaf 2019 komen ze op de markt. Ze investeren er 10 miljard euro in.
,,Het zijn auto's die rijden als een Mercedes. Ze zullen duurder zijn dan die van onze concurrenten, maar ook beter. Het wordt de absolute standaard, qua design, prestaties, comfort. De oplaadsnelheid zal twee keer zo groot zijn als die van de huidige generaties. In minder dan een halfuur is de accu vol. Dan kun je er meer dan 500 kilometer mee rijden."

mercedes

Een andere indrukwekkende onthulling was de Smart Vision EQ Fortwo. De Smart is volledig te bedienen via de smartphone en beschikt dan ook niet over een stuur of gaspedalen.

Smart Vision EQ Fortwo

De deelauto waar je blij van wordt. Bij Smart zijn ze klaar voor de volgende fase van het deelautoprogramma Car2Go. In die toekomstige stad rijdt de Smart op de afbeelding volledig autonoom.

smart

Het idee: je bezit de auto niet en dat kan ook niet. Maar je kunt de Smart Vision EQ Fortwo op elk gewenst moment voor laten rijden. Als je wilt, pikt de auto onderweg nog een tweede passagier op, die dezelfde kant op moet. Gezellig! Of niet, je mag zelf kiezen.

Alle Smarts staan met elkaar in verbinding en bepalen via een intelligent algoritme automatisch hoe ze het meest efficiënt ingezet kunnen worden. De auto kan ook allerlei boodschappen tonen: reclame bijvoorbeeld, maar ook actuele voetbalstanden of de weersvoorspelling. Zowel aan de voorkant als op de ramen aan de zijkant kan informatie geprojecteerd worden.

De Vision EQ Fortwo is niet alleen slim, het is ook een leuk autootje om te zien. En, niet eens heel erg onrealistisch. Toch hebben we het hier over de verre toekomst: “Er wordt nu gesproken over het jaar 2030 of later.

3D geprinte auto's

Het Italiaanse XEV wil een 3D-geprinte auto in massaproductie brengen voor rond € 7.500. De auto biedt ruimte voor slechts twee personen, heeft een topsnelheid van nog geen 70 kilometer en een actieradius van ongeveer 140 kilometer. Alleen de ruiten, stoelen en het chassis komen niet uit de 3D-printer. De auto kan binnen drie tot twaalf maanden gemaakt worden. Dat komt omdat de elektrische auto uit slechts 57 onderdelen bestaat terwijl een auto op benzine er ongeveer 2.000 heeft. .

 

Faraday Future

In 2018 wordt deze auto in productie genomen. Prijs staat er niet bij. Volledig elektrisch en de auto heeft 10 HD-camera’s, 13 radars en 12 ultrasonische sensoren om autonoom rijden mogelijk te maken. Elektrisch Racemonster van 0 naar 100 kilometer in slechts 2,39 seconden.
Daarnaast is de elektrische auto uitgerust met een accupakket van 130 kilowatt, wat hem een actieradius van meer dan 600 kilometer geeft. Faraday Future claimt een batterij met de hoogste energiedichtheid ter wereld te hebben, die het in samenwerking met LG Chem ontwikkelde.

faraday

Volkswagen I.D.

Nieuwe, elektrische Volkswagen rijdt 500 kilometer op laadtijd van 15 minuten. Komt in 2019 op de markt.
Gaat in 2025 automatisch rijden b.v. op autobanen.

De Quantino

Als het onderstaande waar is betekent dat een doorbraak, een trendbreuk in autorijden. . 

Nanoflowcell  kan 14 uur rijden. Je tankt + en -  elektrolyten. Productiekosten daarvan  € 0,10 per liter. Je hebt een + en een - tank nodig van 175 liter. Daar kan je 1000 km mee rijden. De batterijen zijn goedkoper, de elektrolyten zijn niet schadelijk voor het milieu. Te mooi om waar te zijn. 
Quantino

Quantino2
Zonne-gezinsauto Stella van TU Eindhoven

stellaStella is laag, opgetrokken uit aluminium en koolstofvezel en kan aan vier personen plaats bieden. 
Gewicht 380 kilo waarvan 60 kg accu's met een capaciteit van 6 kWh. Op het dak hoog rendement
zonnepanelen van 4,5 meter lang en 1,65 meter breed. In theorie zou de auto meer energie
kunnen opleveren dan hij verbruikt. 
Accu's genoeg voor 430 km en als de zon dan schijnt 680 km.

Hoger rendement

De innovatie technologie van Saietta maakt het mogelijk om de energieconsumptie van elektrische voertuigen terug te dringen. Saietta produceert elektrische motoren met een piekrendement van 94 procent. Deze efficiëntie wordt volgens het bedrijf over vrijwel het gehele toerentalbereik gehouden. Daardoor is het mogelijk om met kleinere, goedkope en compacte batterijen maximale prestaties te behalen.

Opladen van auto's met zonnestroom makkelijker.

Op dit moment is het gebruik van zonnestroom voor oplaadstations nog omslachtig. Zonnepanelen wekken namelijk gelijkstroom op. Voordat elektrische auto's daar gebruik van kunnen maken, moet deze gelijkstroom worden omgezet naar wisselstroom. Volgens Chandra Mouli zorgt dit voor nadelen. Om de stroom om te zetten zijn er namelijk twee omvormers nodig, waardoor de kosten toenemen. Ook gaat er door de omzetting energie verloren.
Chandra Mouli heeft in zijn onderzoek daarom één omvormer ontworpen, waardoor het voertuig zowel direct vanuit zonnepanelen als uit het reguliere stroomnet kan opladen. Het elektriciteitsnet is daardoor niet meer nodig als tussenstap. Ook kan de batterij van de auto huizen van elektriciteit te voorzien dankzij de omvormer en blijft het mogelijk om elektriciteit terug te leveren aan het stroomnet. In het laatste geval moet de stroom nog wel worden omgezet naar wisselstroom.

App voor het opladen van elektrische auto's.


De app berekent voor iedere gebruiker een optimaal laadplan en stuurt daarna de batterij van de auto aan. Daarbij wordt rekening gehouden met de wensen van gebruiker, de beschikbare capaciteit op het laadnetwerk en ook de energieprijs.

Oplaadpunt Audi A8 en andere slimme zaken.
 

audi
De A8 kan met een stekker worden opgeladen maar kan zichzelf ook draadloos op te laden. Op je oprit plaats je een soort paneel waar de stroomvoorziening onder zit. Je komt vervolgens aanrijden en in je display wordt aangegeven dat hij een oplaadpunt heeft gevonden. Hij geeft ook direct aan of je er al ver genoeg boven bent of dat je even een stukje door moet rijden. Eenmaal boven het laadpunt zet je de auto stil en schuift het laadpaneel omhoog tot het iets onder de auto. Op dat moment wordt je auto draadloos opgeladen. Is hij vol, dan zakt het paneel weer omlaag en staat je auto klaar voor de volgende rit.

Zolang de snelheid onder de 60 km/u blijft, hoef je zelf niet meer te rijden. Prima moment om lekker de krant te lezen in de ochtendspits. De A8 is in staat om dit te doen door de toepassing van een laser, radarsensoren, camera’s en ultrasone sensoren. Al deze informatie komt in het brein van het AI-systeem dat door Audi zFAS genoemd wordt. Je auto wordt zich dus bewust van zijn omgeving op basis van deze informatie net zoals een mens dat eigenlijk doet. Kan de snelheid boven de 60 km/u dan moet je zelf het stuur en de bediening weer overnemen. Natuurlijk kan Audi ook boven de 60 km/u de auto zelfstandig laten rijden. Toch doen ze dit nog niet en waarschijnlijk vergt dit toch nog wat meer test en ontwikkelwerk. Ziet de auto een vrije parkeerplek dan is de A8 in staat om zonder jou in de auto te hebben de auto te parkeren. Het enige dat je hoeft te doen is in de Audi app op een knop te drukken. Dit geldt ook voor het inparkeren in je garage.

De intelligente ophanging is ook een AI-functie. Door de inzet van een laser wordt het oppervlak voor de auto constant bekeken. Het centrale zFAS brein kiest vervolgens de juiste actie voor de onafhankelijk schokbrekers en zorgt ervoor dat het comfort in de A8 zo optimaal mogelijk blijft. Zoals wij als mensen anticiperen bij het zien van een kuil in de weg, neemt Audi AI het hier van je over. In dit geval rijdt hij er niet omheen, maar past de ophanging zo aan dat je het niet tot nauwelijks merkt.

De Audi e-tron (een elektrische SUV) is onthuld (eind 2018). De elektrische cross-over krijgt een actieradius van ongeveer 400 kilometer en een Nederlands prijskaartje van € 84.100. De auto moet concurreren met Tesla Model X, de Jaguar I-Pace en de Mercedes EQC. De sportieve SUV beschikt over twee elektromotoren en kan daarmee een topsnelheid van 200 kilometer per uur bereiken. Binnen zes seconden bereikt de e-tron een snelheid van 100 kilometer  per uur. Het accupakket van 95 kilowattuur zorgt ervoor dat de e-tron 400 kilometer kan rijden op een volle lading. Hij wint remenergie terug. Hij wordt geproduceerd in Brussel in een CO2-neutrale fabriek. Die is CO2-neutraal dankzij energieopwekking uit hernieuwbare bronnen en CO2-compensatie door investeringen in milieuprojecten.
Vehicle-to-Everything (V2X). 
Een elektrische auto wordt dan gebruikt om de stroom te transporteren en dat gaat verder dan Vehicle-to-Grid (V2G) waarbij een elektrische auto stroom terug levert aan het stroomnetwerk via een laadpaal. Een kleine apparaatje dat makkelijk te installeren is en waarmee de stroom uit een elektrische auto ook naar andere objecten getransporteerd kan worden. Dat is V2X. Met de oplader kun je direct de gelijkstroom-batterij uit de elektrische auto gebruiken. Dat is flexibeler en vaak sneller dan het normale opladen via wisselstroom. Je kunt bijvoorbeeld ’s avonds je huis van stroom voorzien die overdag van de zonnepanelen van je kantoor komt.

Hoe maak je een Tesla ?

Hier is te zien hoe een tesla wordt gemaakt. Amazing!

Tesla bouwt een megafabriek met het grootste zonnedak
tesla fabriek
Het wordt het grootste zonnedak van de wereld. 70.000 MW.

De Tesla model 3


Tesla heeft zijn langverwachte Model 3 uit de doeken gedaan. De elektrisch aangedreven auto heeft een actieradius van bijna 350 kilometer en kent een relatief laag prijskaartje van $ 35.000. Komend jaar leverbaar. hier

Tesla3
Warmtepompen in elektrische auto's

Elektrische auto's moeten de auto ook elektrisch verwarmen. Dat kost veel stroom. Jaguar komt nu met een moderne warmtepomp in het klimaatsysteem van de auto. Deze pomp is volgens de ontwerpers veel efficiënter dan conventionele elektrische verwarming, omdat die ook gebruikmaakt van de energie van de buitenlucht om het interieur te verwarmen. Daardoor kan de actieradius van de Jaguar I-Pace Concept met 50 kilometer groeien, zelfs bij vrieskou.

Automatisch rijden


Waar het heen gaat als auto's automatisch kunnen rijden (op snelwegen) is hier onder te zien.
 
Slim verkeerslicht 'praat' met auto's

Een auto die doorgeeft waar hij rijdt, en een verkeerslicht dat dit signaal ontvangt en het groene licht langer laat branden, zodat de auto soepel kan doorrijden. Daar is een proef mee gedaan op de N205 bij Hoofddorp en Haarlem. Zeven auto's reden in konvooi over de provinciale weg, tussen het gewone verkeer. De auto's hielden automatisch afstand van elkaar. Ze bleven bij elkaar en wisten precies wanneer de voorligger afremde of optrok.

ICT in een auto
Auto's zijn eigenlijk rijdende computers geworden. Automotive Ethernet innovations for safe, secure high speed networks in automotive and industrial applications van het Nederlandse bedrijf NXP te Nijmegen.
 
Auto's die de lucht zuiveren

De Hyundai Nexo kan niet alleen personen vervoeren, maar zuivert tegelijkertijd ook lucht.
 
 
evrachtwagen

Siemens wil gaan starten met een snelweg waar elektrische vrachtwagens voortdurend opladen, een e-Highway. Volgens het concern is het dé manier om elektrische vrachtwagens zonder onderbrekingen lange afstanden te laten rijden.

Musk gaat (autonome) elektrische trucks maken die 800 kilometer kunnen rijden en bijna 650 kilometer binnen 30 minuten bij kunnen laden. Ze kunnen platoonen = achter elkaar rijden waarbij alleen de voorste chauffeur op moet letten.

musk

Renault wil 13 % brandstof besparen bij vrachtauto's door betere aerodynamica van truck en trailer, banden met een lage rolweerstand en voorspellende energiebesparende rijhulp- en brandstofmanagementfuncties. Daarnaast wordt de aandrijflijn verbeterd, die gebruikmaakt van een rookgaswarmte-terugwininstallatie.
 
De Chinese stad Shenzhen stapt in 2018 over op volledig elektrisch busvervoer. De stad, met een enorme populatie van bijna 12 miljoen, werkt al jaren aan de verwezenlijking van deze doelstelling en heeft inmiddels 14.000 elektrische bussen in operatie.

Vernieuwingen in transportsystemen

ridesharing

e fiets
pickupsysteem

Hyperloop

Wat als we mensen transporteren als buizenpost door kanalen met een super lage luchtweerstand.
De TU Delft heeft gewonnen in een wedstrijd hoe zo'n voertig er uit moet komen te zien.

hyperloop2hyperloop1

Nog meer wilde ideeën

 

Wat betekent het als alle auto's in Nederland elektrisch gaan rijden?

 
Er rijden 8,1 miljoen auto's in Nederland. Jaarlijks worden zo'n 450.000 nieuw verkocht, 200.000 gesloopt en 300.000 geëxporteerd. Ook werden 170.000 gebruikte auto's geïmporteerd. Bij elkaar levert dat een saldo op van ca 120.000 extra (fossiel aangedreven) auto's. De totale verkoop van elektrische auto's bedroeg dit jaar 6000. Dat zijn allemaal auto's met batterijen; hybride wordt dank zij de nieuwe belastingregeling zo goed als niet meer verkocht.

Elektrische auto's hebben laadpalen nodig. Daarvan staan er nu zo'n 30.000 en dat zouden er over 12 jaar zo'n 750.000 moeten zijn. En om 3 miljoen elektrische auto's schoon te voeden zijn er 11 windparken van het type Amalia nodig, of 50 vierkante kilometer zonnepanelen. Ter vergelijking: we beschikken vandaag over ca 20 km2. Dat wordt dus elk jaar een windpark bouwen of 4 km2 zonnepanelen leggen. Extra.

Als ooit de 8 miljoen auto's elektrisch gaan rijden hebben we 30 windmolenparken nodig type Amalia. Amalia beslaat 14 km² en heeft 60 Vestas V-80 windturbines van elk 2 MW Dus om elektrisch te kunnen rijden hebben we 1800 windmolens nodig van 2 MW (of 600 van 6 MW).
 
En dan willen we met z'n allen ook nog van het gas af. Of we ons nu massaal warm gaan houden met warmtepompen of met infrarood panelen (die daar eigenlijk niet eens zo geschikt voor zijn), ook dat kost bakken extra stroom. Voor een gemiddeld gezin kan het stroomverbruik makkelijk verdubbelen of zelfs verdrievoudigen.
 
Het maakt ook verschil of je een taxi bestelt via Uber en daarmee nieuwe capaciteit creëert, of een lift regelt via BlaBlaCar waarmee je plaatsneemt in een stoel die anders leeg was gebleven 
 
Theorie over vervoer 

Er is nog veel op te besparen. Het meeste komt van transport over de weg, b.v. door auto’s, vrachtwagens en bussen. Van 1990 tot 2010 dreigen de emissies met 53 % te stijgen. Efficiëntere voertuigen - hybride - brandstofcel - gewichtsbesparing
Efficiënter gebruik - verkeersdoorstroming - intelligente vervoerssystemen - mobiliteitsmanagement
 Als je 20.000 km rijdt kost dat zo'n 1400 l benzine (≡ 1400 m3 gas = 1 jaar stoken)
We maken 10x meer kilometers per auto dan per trein dus als er 2x zoveel mensen in de trein gaan worden de wegen 10% minder druk.
100 kg mens wordt verplaatst in 1000 kg voertuig.

E = 1/2mv2 dus optrekken tot 100 km kost 4x zoveel energie als tot 50 km. Optrekken tot 100 km kost evenveel energie als 1 km autoweg.
De rolweerstand (= de weerstand van de wielen op de weg) is 1 % op de autoweg. De luchtweerstand is afhankelijk van v2 (de snelheid in het kwadraat) dus als de snelheid 2x toeneemt, neemt de luchtweerstand 4x toe.

Als de motor veel toeren maakt is hij efficiënter dus pittig optrekken en bij 2000 toeren al (op)schakelen. Dan niet te hard rijden ivm de luchtweerstand. zie www.enegriefeiten.nl

Theorie over de auto

We betalen voor de energie inhoud van benzine wel circa 6 cent/kWh, waarvan we minstens 75% als nutteloze warmte verloren laten gaan. Een elektrische aandrijving zou voor dezelfde prestatie ca 3 cent energiebelasting kosten, maar door vermindering van wegenbelasting en BPM en lagere bijtelling voor lease auto’s wordt in feite de eerste 40.000 km belastingvrij gemaakt en door de investeringsaftrek kunnen bedrijven elektrische of hybride voertuigen aanschaffen zonder dat het ze meer kost

Hybride auto's zijn een eerste stap in het milieuvriendelijker maken. De auto's hebben een elektrische en een conventionele verbrandingsmotor. Tijdens het rijden laadt een generator de accu van de elektrische auto op. Hybride auto's zijn stiller, zuiniger en veroorzaken minder vervuiling. De auto is vooral in de stad geschikt.

Je hebt ook Full hybrides. Die kunnen alleen op elektriciteit rijden. Daarnaast zijn er auto's die eerst pro elektra rijden en dan overgaan op benzine.

Er worden nu ook al hybride motoren voor trucks ontwikkeld. Daihatsu levert alle nieuwe auto's CO2-neutraal. Ter compensatie worden bomen geplant. 

2 en kost 4,2 ct / km tov 12,7 ct voor een benzine auto. Bij meer dan 15.000 km per jaar loont de aanschaf. Plug in hybrides kunnen 1 op 45 km rijden en produceren nog maar 49 gr / km.

Jongeren hechten steeds minder aan autobezit. Steeds meer werk wordt thuis gedaan. De autot's verdelen zich beter over de dag. Maar de regering wil toch nog veel meer nieuwe en snelle wegen terwijl alles in de stad vastloopt en de luchtkwaliteitsnormen overschreden worden. De gunstige belasting op schone auto's wordt minder en minder oplaadpalen. Helaas. Auto's komen steeds voller te zitten met computers (al 53 in moderne auto's). De data die ze verzamelen kan men weer aan elkaar knopen zodat nieuwe mogelijkheden ontstaan om de snelste route te vinden of om b.v. achter elkaar te kunnen rijden. Als dadelijk auto's zelfsturend worden kunnen taxi en vrachtwagenchauffeurs het wel schudden. Dan kunnen ook blinden de auto nemen of ouderen of jonge kinderen. 98 % van de auto's staan stil maar dat kan dus ook anders.  


Er bestaan carports met zonnepanelen voor het opladen van een elektrische auto. Zie powerpark op www.hermanstechniek.nl. Levert 1100 kWh per jaar (gem. 3 kWh per dag) genoeg voor zo'n 10 % van wat een elektrische auto nodig heeft.  Op de panelen kan de auto (gemiddeld) 16,8 km rijden


Bij de verbranding van 1 liter diesel komt 2,5 kilo CO2 vrij. Maar daar komt nog de uitstoot bij die de productie (raffinage, distributie etcetera) van diesel met zich mee brengt, waarmee de teller op minimaal 3 kilo per liter uitkomt.
Als we uitgaan van een dieselauto die 1 op 18 rijdt, hoeveel elektriciteit is er dan nodig om diezelfde hoeveelheid kilometers te rijden met een auto op stroom? Ongeveer 2,88 kWh, want de huidige elektrische autos gebruiken zon 0,16 kWh per kilometer, zegt Chris Hellinga, specialist op dit terrein bij de TU Delft. Hierbij inbegrepen is dan al het verlies dat opladen en ontladen van de accu met zich meebrengt.

Vraag is vervolgens: hoeveel CO2 komt er vrij bij de productie van 2,88 KwH in energiecentrales? Uit gegevens van het CBS blijkt dat de Nederlandse centrales (een mix van gas- en kolengestookt) per kWh circa 700 gram CO2 emitteren (2008). Dus: 18 kilometer elektrisch rijden levert 2,01 kilo broeikasgas op tegenover 3 kilo met een zuinige diesel dat is eenderde milieuvriendelijker.

 
Deze som valt nog gunstiger uit in het voordeel van elektrisch als we de vergelijking zouden maken met de verbranding van 1 liter benzine. Dat komt omdat benzinemotoren minder efficiënt zijn dan dieselmotoren en daarom gemiddeld meer uitstoot opleveren. Bovendien gingen we er in bovenstaande som vanuit dat alle elektriciteit met kolen of gas is opgewekt. In Nederland wordt ruim 7 procent van alle stroom opgewekt uit duurzame bronnen, wat natuurlijk gunstig is voor rijden op stroom. Het is vanzelfsprekend de bedoeling dat percentage verder op te voeren tot 20 procent duurzaam in 2020.

Om de transitie naar elektrisch vervoer in het stroomnet in te passen heeft energiebedrijf Essent een ambitieus plan gelanceerd mobile smart grid geheten. Idee is om autobezitters te stimuleren hun accu in de daluren op te laden met windenergie.
Bang dat het net de toestroom van elektrische auto’s niet aankan hoeven we volgens netbeheerder Enexis niet te zijn. Daarvoor gaat de ontwikkeling van elektrisch vervoer te geleidelijk. Elektrische auto's hebben geen versnellingsbak dus spaart smeerolie. Soms slijten de banden wel sneller vanwege de enorme kracht van de elektromotor.

2 vrijkomen. Ook het uit elkaar nemen en terugwinnen van kritische grondstoffen als Lithium en alsmede de herdistributie daarvan produceert CO2.

In Israël is het bedrijf Better Place bezig de batterijen te leasen en bij de pomp de accu's compleet te vervangen. Men wil het volgende: je koopt een auto maar je leent er een batterij bij. Better Place geeft je thuis een oplaadstation of oplaadpaal zodat je na opladen 150 km kan rijden. Er komen overal verwisselstations voor als je verder wilt rijden. In 3 minuten heb je een volle nieuwe accu.    


Een gemiddelde autorijder met 15.000 km per jaar produceert 2000 - 4000 kg CO2. Dat is te compenseren met 200 - 400 bomen aan te planten.

Tevens is men bezig volledig recyclebare auto's te produceren.

TU Delft ontwikkelt Solar auto's waarvan de techniek in de toekomst mogelijk ook gebruikt kan worden in normale auto's.
Ook is men bezig fossiele brandstoffen te vervangen door biobrandstoffen. Er wordt gekeken naar
- materialen
- optimale productieprocessen
- vereenvoudiging
- terugkeer naar hoofdzaken2 uitstoot. Koude lucht van 300 bar wordt verwarmd en in de cilinders gespoten.

Volvo is aan het bekijken of auto's via inductie opgeladen kunnen worden
“De testen laten zien dat onze C30 Electric volledig kan worden geladen zonder laadkabel in ongeveer 2,5 uur. Tegelijk hebben we geparticipeerd in een onderzoek naar langzaam en normaal laden met Inverto. Wie ook heeft meegedaan in het onderzoek,” zegt Lennart Stegland.

De Toyota Prius bevat twee kilo neodymium in de elektromotor en vijftien kilo lanthaan in de speciale batterijen. Neodymium is op in ongeveer dertig tot veertig jaar bij het huidige gebruikstempo en een groei van de wereldeconomie met 3 procent. Gaan we massaal over op windturbines en elektrische auto's dan gaat het veel harder en kunnen we al binnen acht tot vijftien jaar het eindpunt bereiken.

Bij een lagere snelheid (35 km/uur) en minder gewicht zou je op n accu 1.127 km kunnen rijden. In 1895-1920 reden er 30.000 elektrische voertuigen met een actieradius van 160 km (een paard haalde maar 20 km). Toen al geautomatiseerde omwisseling, publieke laadpunten, elektromotoren in de wielen en het terugwinnen van remenergie.
Nu heeft men beter batterijen  Toen 10-15 Watt opslag / kg Nu 20-40 Watt/kg
Nu meer vermogen                 Toen 10 pK                         Nu 110 pK
Nu harder                              Toen 40 km/uur                   Nu 130 km /uur
Bij 2 maal zo hard rijden verbruik je 4x zoveel energie.

China gaat 10 miljard pompen in het elektrisch rijden in een vijfjarenplan.  

Het is mogelijk auto's 100 kg lichter te maken alsmede goedkoper en met meer confort en veiligheid. 10 % minder gewicht geeft 6,7 % minder brandstofverbruik. Dat kan via hotformed steel = bij 950 graden gieten in persen en in 5 sec oprekken en afkoelen. Geeft stijver en 6 maal lichter metaal. Hierdoor werd het gewicht 12 kg minder. 

Je kan ook op gas rijden. Eén tank is 14 kg gas = 350 km. Als je er nog een benzinetank bij hebt kan je 200 km extra rijden. 1 kg aardgas = 1,3 l diezel = 1,5 l benzine. Een kg gas geeft 77 ct voordeel. In Nederland heb je al 1000 tankstations maar elders is dat veel minder.

Gemiddeld stoot een nieuwe auto in 2018 112 gram CO2 per kilometer uit. In 2015 was de uitstoot 102 gram per kilometer omdat mensen kopen weer grotere, zwaardere auto's kopen. Vooral de suv's en crossovers, auto's die hoog op de wielen staan. Die hoge instap, geliefd bij veel senioren maar het verbruik en dus ook de CO2-uitstoot ligt 10 tot 15 procent hoger dan bij een vergelijkbare lage auto. Auto's krijgen ook steeds meer pk's onder de motorkap om die grote auto's vlot over de wegen te sturen. In 2016 vloog de uitstoot van nieuwe auto's voor het eerst omhoog. Vorig jaar was er opnieuw een stijging en in 2018 is het  weer niet gelukt de uitstoot terug te dringen. Daardoor raken de klimaatdoelen van de overheid verder uit zicht. In 2030 zouden er alleen nog emissieloze auto's mogen worden verkocht, volledig elektrisch dus. Autofabrikanten denken dat dan slechts een kwart van hun nieuwe auto's elektrisch zal zijn.

De auto-industrie krijgt uit Brussel wel forse uitstooteisen opgelegd. In 2021 mag er niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uit een auto komen en in 2030 moet dat waarschijnlijk nog eens 30 tot 35 procent lager zijn.

Nederland is niet het enige land met een stijgende CO2-uitstoot van nieuwe auto's. Ook in omringende landen is dat zo. Vergeleken met Duitsland waar de gemiddelde uitstoot zo'n 20 procent hoger ligt, doet Nederland het overigens niet slecht.

1 op 100 Volkswagen


VolkswagenXL1
De tweezits Volkswagen XL is dankzij een combinatie van zeer efficiënte Plug-In Hybridetechnologie, een zeer gunstige stroomlijn en een laag gewicht de zuinigste productieauto ter wereld. Het gemiddelde verbruik is met 1:111 sensationeel laag.

Het lage gewicht van 795 kg van de XL1 is onder meer bereikt door een ruime toepassing van koolstofvezel. Volkswagen heeft hiervoor een baanbrekende productietechniek ontwikkeld, waarmee de productietijd met een factor vier is verkort.

Het lage gewicht vormt samen met de zeer gunstige stroomlijn (Cw-waarde: 0,189) de basis voor de zuinigheid van de XL1. Het Plug-In Hybride-systeem bestaat uit een tweecilinder TDI-motor met 48 pk, een e-motor van 27 pk, een DSG-transmissie en een lithium-ion batterij. Desgewenst haalt de XL1 een top van 160 km/h. De sprint van 0-100 km/h duurt 12,7 s. De lithium-ion accu maakt een elektrische en dus lokaal emissievrije actieradius van zo’n 50 km mogelijk.

De mate van efficiency wordt nog eens onderstreept door het feit dat de XL1 voor een constante snelheid van 100 km/h slechts 8,4 pk nodig heeft. Bij volledig elektrische aandrijving bedraagt het energiegebruik per kilometer minder dan 0,1 kWh. Het fabrieksverbruik bedraagt 1:111,1 (0,9 l/100 km; CO2: 29 g/km). Met de XL1 laat Volkswagen zien wat nu technisch haalbaar is.
De Porche panamera S-hybride van € 130.000 kan 36 km elektrisch rijden en verbruikt 1 op 32.

VolswagenXLVolkswagen-XL1-rear-three-quarter

Aan het begin van deze eeuw stelde Volkswagen zich ten doel een volwaardige 1 op 100-auto voor dagelijks gebruik te ontwikkelen. Met de spectaculair ogende XL1 is die er nu. Hij is 3,89 meter lang, 1,67 m breed en slechts 1,15 m hoog. Een Polo is ongeveer even lang en breed, maar duidelijk hoger (1,46 m). De XL1 biedt plaats aan twee personen. Zij zitten licht versprongen naast elkaar – in de prototypes die aan de XL1 vooraf gingen, waren de zitplaatsen nog achter elkaar geplaatst.

Volkswagen maakt de XL1 in de fabriek in Osnabrück. De eerste serie van 50 wordt nu geproduceerd.

In 2017 hebben ze er een elektrische versie van gemaakt die op de Energiebeurs in de Brabanthallen stond.

P1240326P1240327

Auto's en bioplastic

dat al een kleur krijgt tijdens de fabricage en niet meer gespoten hoeft te worden als deze Mazda.

mazda bioplastic

 Auto's op waterstof

In auto's zijn batterijen zwaar en hebben een lange laadtijd. Vandaar dat men zoekt naar alternatieven als b.v. waterstof.

Op 5 kg H2 (waterstof) kan men 800 km rijden. Hiervoor moet een brandstofcel 2x zo effectief zijn als een verbrandingsmotor. 5 kg H2 bij 1000 atmosfeer heeft een volume van 140 liter. 5 kg H2 heeft 70 liter nodig maar vanwege de isolatie e.a. zaken wordt het volume 140 l. De dichtheid van H2 is 70,8 kg / m3 ofwel voor 70 kilo 1000 liter. Vandaar dat de H2 vloeibaar gemaakt moet worden en dus moet worden afgekoeld tot - 253 oC. Dat kost 30 % van de energie-inhoud. Het verdampingsverlies is 0,4 - 4 % per dag. Waterstof is het kleinste molecuul en gaat bijna overal doorheen. Opslaan is moeilijk.

Het kost 81 euro per liter maar dit moet naar 10 euro en het kan gemaakt worden voor $ 3 per kg. 

Het ombouwen van drie pompstations kostte 1,8 miljoen euro. Voor 1 vrachtwagen met benzine zijn 19 vrachtwagens waterstof nodig. Tankstations hebben wel 1000 kg per dag nodig ofwel 10 leverancies per tankwagen per dag. Dat kan niet dus moet men naar pijpleidingen of men moet het ter plaatse produceren.

Om waterstof in te kunnen zetten om energie te leveren heb je een brandstofcel nodig. De levensduur ervan is nog kort en ze zijn peperduur. Meestal gebruikt men de polymeerelectrolyt branstofcel (PEMFC) die het beste werkt bij 80 oC.  Zware mechanische overbrengingen in auto's zijn bij elektrisch rijden niet meer nodig. Een joystic kan als stuur dienen. Er zal minder slijtage plaatsvinden en de auto zal lichter worden. Als waterstof vrij komt, stijgt het meteen op en verdunt. Als het niet genoeg verdunt, reageert het met zuurstof tot knalgas en is explosief. Voor pompstations geldt dezelfde norm als met LPG. Geen tanks in woonwijken.

In 2009 rijden 40 % van de auto's op Ijsland op waterstof (gemaakt uit aardwarmte). In 2050 wil IJsland volledig onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. 

Meer zie hier

Recycling 

 

schoneauto

 

Batterijen hergebruiken

Experts verwachten vanaf 2020 een jaarlijkse afvalstroom van 170.000 ton aan lithium.

Daarnaast verwacht de auto-industrie dat er een schaarste aan lithium en kobalt zal ontstaan; essentiële metalen voor de productie van batterijen. De prijs van lithium verdubbelde bijvoorbeeld in de afgelopen tien jaar. Ook dit maakt de recycling van gebruikte batterijen tot een steeds belangrijker vraagstuk.

Batterijen verliezen langzaamaan hun vermogen, waardoor ze op een keer vervangen moeten worden. Dit betekent echter niet dat ze meteen op de vuilnisbelt belanden. Ook een gebruikte batterij heeft waarde en kan nog op verschillende manieren ingezet worden. Pas daarna is recycling aan de orde.

Zo zet BMW gebruikte i3-batterijen in als energieopslagfaciliteit, op het terrein van de BMW-fabriek in Leipzig. Vattenfall onthulde onlangs battery@pyc, een energieopslagfaciliteit van 22 megawattuur, die ook voor het overgrote deel uit gebruikte batterijen van de BMW i3 bestaat.

Ook Nissan en Renault zijn actief op zoek naar nieuwe bestemmingen voor gebruikte batterijen. Zo zet Renault ze in als energieopslagfaciliteit bij laadstations van elektrische auto’s en vond Nissan een relevante herbestemming door ze in straatverlichting te verwerken.

Op Nederlandse bodem laat Amsterdam ArenA zien dat hergebruikte batterijen een prima businesscase hebben. Het Ajax-station zet 148 gebruikte accu’s van de Nissan Leaf in als opslagfaciliteit. De organisatie achter het stadion richtte een energiebedrijf op, zodat het de diensten van de opslagbatterij kan verhandelen. De batterij kan namelijk een rol spelen in het stabiliseren van het elektriciteitsnet.

Vliegende auto's.  

Vliegende auto

De Gyrocopter van PAL-V uit Raamsdonkveer staat in 2018 op de autobeurs in Genève. In 2019 worden tien toestellen aan Nederlandse klanten afgeleverd. De eerste negentig exemplaren kosten 500.000 euro per stuk; het gaat om een speciale, luxe editie. De reguliere tweepersoons Liberty-versie gaat ongeveer 3 ton kosten.  
Tien jaar ontwikkeling, met 65 mensen. Op Breda International Airport (Seppe) beschikt het bedrijf over een eigen vliegschool. De bestuurder van de Gyrocopter moet naast zijn rijbewijs ook een brevet hebben om te mogen vliegen. Na circa 35 lessen kun je die halen.

Op de weg heeft de AeroMobil 3.0 een bereik van 877 kilometer en een topsnelheid van 159 kilometer per uur. In de lucht is het bereik nog steeds een indrukwekkende 700 kilometer en vliegt het luchtvaartuig met een snelheid van 200 kilometer per uur. Het verschil in snelheid tussen vliegen en rijden is veertig kilometer per uur en dat lijkt niet veel, maar houdt er rekening mee dat de vliegende auto ook nog eens direct van punt A naar punt B vliegt.

Ze worden ook steeds mooier. Zie https://youtu.be/W-luRl48t94 Deze vliegende moet bijna 200 kilometer kunnen vliegen op een volle batterij. Daarnaast moet het voertuig plaats bieden voor twee passagiers

Treinen

Een reis met de trein is gemiddeld een factor vijf maal zo duurzaam als een reis met de auto. Een trein stoot 53 gram CO₂ per reizigerskilometer uit. Door een snelle invoering van duurzame energie op het spoor kan zelfs de voorsprong op de elektrische auto worden uitgebouwd. Enkele mogelijkheden zijn: energieopslag in de trein, hergebruik van spoorstaven en innovatieve ICT-oplossingen voor het optimaliseren van de treinsnelheid.

Een dubbeldekker InterCity wekt ongeveer 8 procent van zijn eigen energieverbruik op tijdens het remmen. Een kwart daarvan gaat momenteel verloren wanneer de trein energie levert aan andere treinen.

Transport van goederen van Europa naar China met de trein.

China betaalde bijna 40 miljard euro voor de spoorverbinding. Die is nu in 2017 gereed gekomen. Peking verwacht dat de handel in tien jaar tijd 2,5 biljoen euro oplevert.

Groenten, vers fruit, bloemen en planten kunnen nu niet op grote schaal naar China. Via de lucht is dat te duur, per schip bederven de producten. Met steeds beter wordende koelcontainers en een trein die twee keer zo snel is als een schip, is China plotseling een stuk dichterbij gekomen.''

Het vervoer per spoor is de helft goedkoper dan per vliegtuig en een stuk sneller dan per schip. De rit naar Europa duurt gemiddeld zestien dagen, een containerschip doet er minstens een maand over.

Elektrische fietsen en scooters

Elektrische fietsen ontworpen door TU Delft

(Elektrische) fietsen op de Dutch designweek 2017

fiets2fiets

De meest gave en duurzame fietsmerken staan hier.

Duurzame scooter BE.e

Van 100 onderdelen naar 1. De duurzaamste elektrische scooter ter wereld is gemaakt van een ijzersterke ijzer-vervanger namelijk de innovatieve biocomposiet Nabasco een combinatie van bio-hars, hennep (85 %) en vlas (15 %).Dit maakt ook nog eens dat de scooter slechts rond de 100 kilogram weegt, zo’n 15 kilogram lichter dan de meeste scooters. De scooter zal op één accu ongeveer 70 kilometer kunnen afleggen. Om de accu vervolgens weer volledig op te laden is drieënhalf tot vier uur nodig.

Rondom de Be.e is de start-up Van.Eko opgericht die de scooter zal gaan vermarkten vanuit een innovatief circulair business model. In dit model blijft Van.Eko eigenaar van de Be.e en kan de gebruiker via een bundel zijn maandelijks ingekochte kilometers op de Be.e verbruiken.

Hiermee wil Van.Eko de risico’s van eigendom doen verdwijnen en alleen het plezier van gebruik in rekening brengen. Ook zorgt dit model dat alle grondstoffen optimaal worden hergebruikt, gerecycled of op een duurzame manier worden afgedankt aan het einde van de levenscyclus van de scooter.

P1240329P1240330

Nederlandse studenten ontwikkelen groene tuktuk

Studenten van de Hoge School Arnhem Nijmegen hebben de motor aangepast voor directe vloeibare LPG-injectie. Hiermee kan zeker 40 procent aan brandstof worden bespaard en ook is er ongeveer 40 procent minder vervuiling. Kosten 200 euro. Men gaat werken met microkredieten.

Duurzame scheepvaart

Containerschepen

Volgens een rapport van het Europees Parlement is de internationale scheepvaart verantwoordelijk voor ongeveer 2.5 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Maar dit aandeel kan in 2050 tot 17 procent stijgen als de sector niet gereguleerd wordt. Het gebruik van stookolie zorgt dus voor veel milieuverontreiniging. De brandstof bevat veel zwavel, wat slecht is voor het milieu.  Het zijn voornamelijk de schepen die meer dan 5.000 ton aan vracht vervoeren die de vervuiling veroorzaken. 

De stookolie van schepen is 2700 maal viezer dan diesel. De 17 grootste schepen van de wereld stoten evenveel zwavel uit als alle auto's op aarde.

GoodFuels heeft biobrandstof ontwikkeld die bij verbranding negentig procent minder CO2 uitstoot dan stookolie.

Autonome bootjes in de binnenstad

Dell EMC en Nokia willen semi-autonome, door waterstof aangedreven, binnenvaartschepen inzetten voor 'last mile' vervoer in Delft. De stille, schone en semi-autonome binnenvaartschepen kunnen goederen die normaal door vrachtwagens worden vervoerd, vervoeren via de waterwegen van de stad. Dit levert een duurzamere stad op.

AirSeas, werkt aan enorme zeilen voor containerschepen, die het brandstofverbruik van deze schepen met 20 procent moet kunnen verlagen. De vlieger kan geactiveerd worden door simpelweg op de aan-knop te drukken. De vlieger wordt vervolgens automatisch opgelaten. Het onderliggende systeem analyseert meteorologische en oceanische data en speelt daar automatisch op in, zodat de vlieger zo optimaal mogelijk functioneert. Als het sleepeffect van de vlieger niet meer nodig is of geen winst meer oplevert, vouwt hij automatisch op en wordt automatisch opgeborgen.

zeil
Artikel uit duurzaam bedrijfsleven

In 2019 gaat men in Noorwegen varen met autonome elektrische containerschepen. Ze denken dat dat de toekomst wordt. Zie het onderstaande filmpje.  



Terntank uit Zweden gaat op vloeibaar aardgas varen. LNG is nu goedkoop vanwege schaliegas. De motor is kostbaar maar vergt minder onderhoud. Er zijn 18 tankwagens met gas nodig om het schip te vullen.

Tony Chocolony wil van bean tot bar (van cacaoboon tot chocoladereep) gaan met een positieve CO2 footprint. Daarom gaan ze chocolade repen vervoeren met schepen po duurzame marine biobrandstof.

Het Deense Moller Maersk, de grootste rederij ter wereld, ontwikkelt containerschepen die vooral efficiënt met brandstof zijn. Ze hebben een afgeronde romp (ipv een gestroomlijnde en V-vormige romp) Ze varen langzamer, maar hebben een groter oppervlak waardoor ze 16 procent meer containers vervoeren en een zuinige motor. Bespaart 35 procent brandstof per container en 50 procent minder CO2 uitstoten. Elk schip kost 183 miljoen. De Maersk McKinney Moller kan 18.000 containers vervoeren. Het schip is 399 meter lang en 59 meter breed.

Maersk en Shell testen rotorzeilen om brandstof te besparen De 30 meter hoge rotorzeilen zijn het best te beschrijven als draaiende cilinders, die deels worden aangedreven door een motor, maar voor een groot deel van de wind afhankelijk zijn. Bij genoeg wind ontstaat aan weerszijden van de cilinder een drukverschil, waardoor het schip voort gestuwd wordt. Dit wordt ook wel het magnus-effect genoemd.

De zogeheten Flettner-rotoren, ontwikkeld door het Finse Norsepower, zijn in het verleden al ingezet op kleinere schepen, maar dit is de eerste keer dat ze worden ingezet op tankers. Men hoopt het brandstofverbruik van tankers met gemiddeld 10 procent terug te dringen.

De meest duurzame haven (voor uitsluitend elektrisch aangedreven boten) van Nederland is geopend in de nieuwe stadswijk Amstelkwartier. De haven, E-Harbour, is een uniek project in de (jacht) - haven wereld en biedt plek voor 65 elektrisch aangedreven passagiersvaartuigen. E-Harbour is voorzien van Smart Charging elektra-infrastructuur en draait volledig op HollandseWind-energie.

We4Sea verzamelt data over bijvoorbeeld weersomstandigheden, stroming, wind en de vaarsnelheid van het schip. Dit wordt vervolgens gecombineerd met technisch-operationele meetgegevens. Door deze data te combineren, komen er mogelijkheden aan het licht om zuiniger te varen.

De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) wil in 2050 moet de uitstoot halveren t.o.v. 2008. Na 2050 wil de sector zo snel mogelijk klimaatneutraal gaan werken. Om dit te bereiken is de eerste stip op de horizon gezet voor 2030. Dan moeten alle schepen gemiddeld 40 procent minder uitstoten.

De zeevaart stoot wereldwijd 2,5 procent van alle broeikasgassen uit, maar het Klimaatakkoord van Parijs bevatte geen specifieke afspraken voor CO2-reductie voor de internationale scheepvaart. Daarom is sindsdien binnen de VN-organisatie IMO gewerkt aan afspraken om de scheepvaart de verduurzamen b.v. door de inzet van schonere brandstoffen en het ontwerpen van energiezuinige schepen.

In Nederland zet het Rotterdamse havenbedrijf ook in op CO2-reductie. Het havenbedrijf riep vorige week het kabinet op om samen met landen in Noordwest-Europa een gezamenlijke CO2-prijs in te voeren voor schepen. Deze prijs moet volgens hen minimaal vijf keer zo duur worden.

Verder tekende minister Van Nieuwenhuizen samen met de binnenvaartsector recent de Declaration of Nijmegen. In deze verklaring wordt onder andere gesteld dat de binnenvaartsector in 2050 klimaatneutraal moet zijn.

rotorzeilen

Vindskip

Nieuw ontwikkelde windschepen kunnen tot 60 % van de brandstof besparen. Zie de youtube film. 

Windschepen

De 16 grootste schepen op aarde vervuilen evenveel als het hele vliegverkeer.

Duurzaamste schip

De zogeheten Energy Observer is het eerste schip ter wereld dat volledig aangedreven wordt door duurzame energie. Het maakt alleen gebruik van zonne- en windenergie en waterstof. Het schip wordt ook wel de ‘Solar Impulse of the Seas’ genoemd, vernoemd naar het vliegtuig dat deze zomer de wereld rond vloog op enkel zonne-energie. De batterijen van het schip, verantwoordelijk voor de aandrijving van de elektromotoren, worden bij goed weer opgeladen door middel van zonne- en windenergie. Als er geen zon of wind is, boort de Energy Observer opgeslagen waterstof aan, dat het zelf opwekt door middel van elektrolyse. Met andere woorden: de catamaran maakt op geen enkele manier gebruik van fossiele brandstoffen.

Teslaschip in Nederland

teslaschip

Vanaf najaar 2018 gaan twee volledig elektrische joekels van containerschepen in het Wilhelminakanaal bevaren. Het Tilburgse logistiek bedrijf GVT Group van Wil Versteijnen zet deze 'Tesla's van de binnenvaart' in op het traject tussen zijn terminal op bedrijventerrein Vossenberg-West en de Rotterdamse haven.

Een mooi filmpje rondom de logistiek van een plastic lepeltje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

%MCEPASTEBIN%
Als het onderstaande waar is betekent dat een doorbraak, een trendbreuk in autorijden. .