Open menu

Toolkit en stappenplan voor de verduurzaming van bedrijven beschrijft

Inleiding over de SDG’s.
Wat zegt de natural step?
Wat is het stappenplan?
De whole of entreprice approch WEA?
Welke vragen en antwoorden helpen? De uitwerking van het stappenplan.

Inleiding

Wat zijn de SDG’s ofwel the sustainable development goals?

wea1

Welke SDG’s zijn voor bedrijven het meest van belang:

     1.Duurzame infrastructuur/gebouwen
    - SDG11 Duurzame steden en gemeenschappen
    - SDG13 Klimaatactie.
    2. Energie- en hulpbronnenefficiëntie
    - SDG7 Betaalbare en schone energie en
    - SDG12 Verantwoorde consumptie en productie.
    3. Duurzame ecosystemen en collectieve actie
    - SDG4 Kwaliteitsonderwijs,
    - SDG12 Verantwoorde consumptie en productie en
    - SDG17 Partnership for the Goals.
    4. Digitale technologie voor centra voor duurzaam ondernemen
    - SDG8 Fatsoenlijk werk en economische groei en |
    - SDG13 Klimaatactie.
    5. Duurzame toekomst voor ondernemingscentra
    - SDG9 -Industriële innovatie en infrastructuur en
    - SDG17 Partnerships for the goals

Wat zegt de Natural step?

 WEA2

In een duurzame samenleving is de natuur niet onderhevig aan stelselmatig toenemende

1. concentraties van stoffen uit de aardkorst (zoals fossiele CO2, zware metalen en mineralen)
2. concentraties van door de samenleving geproduceerde stoffen (zoals antibiotica en hormoonontregelaars)
3. aantasting door fysieke middelen (zoals ontbossing en drooglegging van grondwater).
4. En in die samenleving zijn er geen structurele belemmeringen voor de gezondheid, invloed, competentie, onpartijdigheid en zingeving van mensen.

Wat is het stappenplan?

Opstart: Voorbereidingsfase

Stap A: Bewustzijn en visie

Stap B: Basisanalyse

⎯  Stap C: Creatieve oplossingen

Stap D: Bepaal prioriteiten

WEA3

 Waar moet je naar kijken?

De Whole of Entreprice Approach WEA

WEA4

Welke vragen kan je je stellen?

Waarom

Over visie, missie , doelstellingen (KPI’s)

- Waarom is duurzaamheid nodig?
- Wat zijn de SDG’s Wat betekent de Whole entrepreneur approach (WEA)
- Welke visie heb je dan?
- Wat vinden wij belangrijk voor de duurzame beweging in ons bedrijf?
- Wat is onze gezamenlijke ‘stip aan de horizon’ die we in 2030 willen bereiken?
- Wat zijn de belangrijkste problemen?
- Welke Sustainable Development Goals (SDG) zijn vooral belangrijk voor ons?
- Wat is onze rol ten opzichte van onze klanten en de lokale en regionale gemeenschap die we bedienen?
- Wat wordt onze strategie om dit te realiseren? Wereldwijde mijlpalen?
- Hoe betrekken we onze medewerkers en stakeholders bij het opstellen van deze visie?
- Hoe maken we de realisatie van onze visie tot 2030 een continu proces?
In je bedrijf gaat het over de producten of diensten maar ook over het gebouw; de machines, methoden, de medewerkers, de professionalisering en de omgeving. Schrijf daar iets over in je visie.

Wat

Levert je bedrijf producten of diensten?

Bij producten:
Welke ontwikkelingen zijn al gestart?
⎯ Welke duurzaamheidsissues zijn relevant voor de productie, samenstelling en recycling van de producten?
⎯ Welke SDG's zijn het belangrijkst met betrekking tot onze producten?
⎯ Hoe kan je je product duurzamer maken?
Refuse Renewabes Reuse
⎯ Wat hebben we nodig om het duurzamer te maken?
⎯ Welke problemen moeten we oplossen?
⎯ Welke kennis en experts hebben we nodig om deze veranderingen door te voeren? Wat moet nog verbeterd worden?

Bij diensten
⎯ Welke duurzame vraagstukken zijn verbonden aan de dienstverlening? Denk aan ontwerp, ontwikkeling en oplevering.
⎯ Welke SDG's zijn belangrijk met betrekking tot de dienstverlening?
⎯ Welke nieuwe houding en vaardigheden zijn nodig?
⎯ Hoe creëren we ruimte voor medewerkers om de dienstverlening te verduurzamen?
⎯ Hoe stimuleren we de creativiteit, het ondernemerschap en de talenten van medewerkers rondom deze dienstverlening?
⎯ Wat vraagt dit van onze houding als medewerkers en als team?

Hoe

Machines, methoden en middelen?

- Hoe maak je meerwaarde? Via machines of methoden.
- Kunnen die duurzamer?
- Hoe financier je het maken van meerwaarde?
- Kan dat duurzamer?
- Hoe kan het aantrekkelijker of relevanter?
- Hoe kan je een prettige werksfeer creeren?
- Kan je mensen werk geven met een achterstand op de arbeidsmarkt?
- Hoe kan je meerwaarde creëren niet alleen op financieel gebied maar ook op sociaal of ecologisch gebied?
- Kan het productieproces duurzamer?
- Kunnen de methoden duurzaamheid bevorderen?

Waar

Het gebouw

- Hoe laten we het belang van duurzaamheid zien in ons gebouw en de omgeving?
- Welke SDG's zijn van belang met betrekking tot ons gebouw, onze infrastructuur en bedrijfsvoering?
- In welke bedrijfsvoering kunnen we circulariteit toepassen en materialen hergebruiken?
- Hoe kunnen we onze energieconsumptie verminderen en verduurzamen?
- Hoe kunnen we onze watervoorziening verduurzamen?
- Hoe kunnen we ons afval beheren en duurzamer maken?
- Hoe kunnen we onze voeding en catering duurzamer maken?
- Hoe zit het met onze mobiliteitsmanagement- en transportfaciliteiten?
- Hoe kunnen we ons inkoopmanagement duurzamer maken?
- Kunnen we onze ICT-voorzieningen verduurzamen
- Hoe kunnen we de biodiversiteit vergroten

Wie

Het personeel en professionalisering

⎯ Hoe kunnen we bewustzijn creëren voor het belang van duurzaamheid?
⎯ Welke expertise hebben we nodig?
⎯ Welke kennis, vaardigheden en attitudes zijn belangrijk voor onze medewerkers?
⎯ Welke kennis, vaardigheden en talenten hebben we al?
⎯ Hoe zit het met onze communicatie en marketing?
⎯ Hoe kunnen we medewerkers, huurders en onze gemeenschap betrekken bij het verduurzamen van ons bedrijf?
⎯ Hoe kunnen we elkaar versterken in onze professionaliteit voor duurzame ontwikkeling?
⎯ Zijn we op de hoogte van duurzame ontwikkelingen in ons vakgebied?

Met wie

De omgeving

⎯ Hoe ziet ons netwerk eruit? Welke partners zijn verbonden aan ons bedrijf? Wat is hun duurzaam profiel?
⎯ Welke nieuwe partners en experts hebben we nodig om onze duurzaamheidsambities en -doelen te realiseren?
⎯ Hoe laten we ons duurzame netwerk verder groeien?
⎯ Wat kan ons bedrijf leren van onze partners? Hoe konden zij bijdragen?
⎯ Wat hebben we te bieden aan onze klanten en de gemeenschap?
⎯ Faciliteren we onze partners structureel om te leren van onze ervaringen?

Verzin daar creatieve oplossingen voor.

Welk proces ofwel welk stappenplan kan je het best doorlopen?

De voorbereiding

Aan het einde van deze voorbereidingsfase zijn de volgende resultaten beschikbaar

1. Gemeenschappelijke taal door sleutelbegrippen zoals de SDG's en het WEA-model te introduceren in Duurzame Ontwikkeling

2. Analyserapport met intentie, drijfveren en ideeën van de stakeholders

3. Opdracht en werkplan waarin de achtergronden, hoofddoelen, planning en budget zijn beschreven

De visie

Aan het einde van de visiefase zijn de volgende resultaten beschikbaar

1. Eerste schets van ambities en visie: de stip op de horizon. (stip op de horizon, kernwaarden, strategische doelen + verhalende en visuele beschrijving)

2. Opstarttraining van uw personeel en andere interne stakeholders

Basisanalyse

Na het creëren van bewustzijn en het definiëren van uw visie (A) is het belangrijk om uw huidige bedrijf in kaart te brengen en te analyseren door middel van een basisanalyse. Welke ontwikkelingen en initiatieven zijn er al gestart? En wat is het niveau van integratie in?

Aan het einde van de basisanalyse, hebben alle belanghebbenden een duidelijk overzicht van waar de organisatie staat met betrekking tot de visie en de strategische doelen, inclusief een indicatie van de vraagstukken die meer groei en acties behoeven.

Creative oplossingen

Na analyse van de huidige situatie kun je gaan nadenken over creatieve oplossingen.

Creative oplossingen zullen resulteren in een grote hoeveelheid ideeën die kunnen helpen de kloof tussen de huidige realiteit en de visie te dichten. De ideeën moeten duidelijk geclusterd zijn, bijvoorbeeld op basis van verschillende SDG’s of in de verschillende veranderdomeinen binnen het WEA-model naar Duurzame Ontwikkeling.

Wat eerst te doen?

Beslissen over wat eerst te doen resulteert in een Strategisch Actieplan met en overzicht van de acties en hoe deze met elkaar samenhangen, wie wat wanneer gaat doen en de business case.

Deze toolkit is in het Engels gemaakt door Hilda Weges en Harm Blankenstein.
De originele pdf's van het bovenstaande is hier te downlaoden

Toolkit-PART-I-Step-by-Step-Guide-V3.0

Toolkit-PART-II-WEA-model-V3.0