Met de European Business Competence* Licence, EBC*L zijn we bezig leerdoelen te formuleren voor de duurzame ondernemer.
Een eerste aanzet staat hier onder. en in een word document hier
Niveau A
Modules:
1. Algemeen 2. Planet 3. People 4. Profit
© Module 1: Algemeen
Globale leerdoelen
Na voltooiing van deze module kunt u: • in zijn algemeenheid uitleggen wat duurzame ontwikkeling is, waar het goed voor is, wat de concepten van cradle to cradle en circular economy voorstellen en wat fair trade doet.
Gedetailleerde leerdoelen
Onderwerp Duurzaamheid
1.Planet |
Kan een definitie geven van duurzame ontwikkeling, kan uitleggen waarom duurzaam denken nodig is en kan een aantal duurzame oplossingen noemen. Kan de uitgangspunten noemen van Cradle to cradle |
2. People |
Veiligheid, Arbo, wet- regelgeving op dit gebied, arbeidsrechten en mensenrechten,respect, scholing, stagebeleid, diversiteit op de werkvloer, discriminatie, maatschappelijke betrokkenheid, behouden van werknemers |
3. Profit |
Eerlijke handel, terugverdientijden van duurzame investeringen, economische trends, winst op drie gebieden (op PPP gebied) korte en lange termijn rendement op investeringen |
4. Principles |
(Bedrijfs)ethiek en (duurzame) besluitvorming in het licht van PPP. |
© Module 2A: Planet (ecologische aspecten) Globale leerdoelen Na voltooiing van deze module kunt u: • uitleggen welke planet aspecten van belang zijn bij het ondernemerschap en hoe u er op een duurzame manier mee om kan gaan.
Onderwerp
|
|
1. Energie |
1. Het weten hoe je energie (elektriciteit, gas en brandstof) kunt besparen |
2. Materiaal en grondstoffen (incl. hulpmiddelen, machines, installaties, meubilair, het gebouw etc) |
1. Het weten hoe materiaal en grondstoffen te besparen zijn |
3. Water |
1. Het weten hoe water te besparen (recyclen) is en waarom |
4. Lucht |
1. Het weten hoe de emissie van lucht(verontreiniging) binnen wet- en regelgeving blijft en liefst zo min mogelijk verontreinigingen bevat zo niet gewoon schoon wordt geloosd. |
5. Bodem |
1. Het kunnen kiezen van een geschikte locatie |
6. Afval |
Het weten hoe afval te verminderen is |
7. Mobiliteit en logistiek |
Het weten hoe energie bespaard kan worden bij mobiliteit en logistiek. U weet wat modal split is, dat gekeken kan worden naar verschillende vormen van transport, manieren van gebruik en samenwerking. |
©Module 2B: People (sociale aspecten)
Globale leerdoelen
Na voltooiing van deze module kunt u: • uitleggen welke people aspecten van belang zijn bij het ondernemerschap en hoe die hun impact hebben op duurzaamheid.
Gedetailleerde leerdoelen
Onderwerp
Personeelsbeleid |
Weten hoe het bedrijf in de behoeften van de werknemers kan voor zien |
Integriteit |
Weten hoe met de belangen van personeel omgegaan kan worden; Om kunnen gaan met de belangen van consumenten, leveranciers en samenleving; De consequenties van arbeidsrechten en mensenrechten kunnen toepassen; Kennis hebben van voorkomen van discriminatie op de werkvloer en de gevolgen van personeel diversiteit kennen; Kennis hebben van het thema van de ongewenste intimiteiten op de werkvloer. |
Arbeidsomstandigheden
|
Kennis hebben van arbo-wetgeving en deze kunnen vertalen naar beleid voor gezondheid en veiligheid op de werkplek;Weten waarop gelet moet worden om bij uitbesteden of inkopen rekening te kunnen houden met arbeidsomstandigheden;Inzicht hebben in de consequenties van verzuimbeleid en oorzaken van verzuim zoals burn-out; |
Opleiden |
De betekenis van scholing, coaching en van stage kunnen beoordelen voor realiseren van een op MVO gebaseerde bedrijfsvoering. |
Duurzaamheid |
Weten wat het belang kan zijn van de duurzaamheidsbehoefte van verschillende stake-holders (medewerkers, consumenten, de samenleving, de overheid) voor de ondernemingHet inzicht verschaffen in het duurzaamheidvermogen van de onderneming gerelateerd aan de competenties van de werknemers;Kennis hebben van de wijze waarop het bedrijf haar maatschappelijke betrokkenheid kan realiseren; Kennis hebben van de milleniumdoelstellingen en van de rechten van het kind. |
© Module 3: Profit (economische aspecten)
Globale leerdoelen Na voltooiing van deze module kunt u: • de belangrijkste financiële doelstellingen van een bedrijf uitleggen • de kengetallen uitleggen en berekenen die met die doelstellingen overeenkomen. Gedetailleerde leerdoelen
|
||
1. Winstgevendheid |
Het kunnen definiëren en uitleggen van de term "rentabiliteit". |
|
2. Rendement op eigen vermogen |
Het kunnen definiëren en uitleggen van de term "rendement op het eigen vermogen". Het rendement op het eigen vermogen kunnen berekenen. Het kunnen uitleggen of het genereren van een winst, automatisch betekent dat een bedrijf 'rendabel' is. Het kunnen evalueren en beoordelen van een bereikt rendement op het eigen vermogen. |
|
3. Return on Investment (ROI) |
Het kunnen definiëren en uitleggen van de term "Return on Investment (ROI)". De ROI kunnen berekenen. Het kunnen evalueren en beoordelen van een bereikt ROI. |
|
4. Liquiditeit |
Het kunnen definiëren en uitleggen van de term "liquiditeit". Het kunnen definiëren en uitleggen van de term "liquide middelen" en deze correct in de jaarrekening herkennen. Het kunnen definiëren en uitleggen van de term "liquiditeitstekort". Het kunnen uitleggen waarom het hebben van voldoende liquiditeit van cruciaal belang is. Het kunnen berekenen van de cash ratio. Het kunnen verklaren hoe hoog de cash ratio moet worden en wat hiervoor de redenen zijn. Het kunnen berekenen van de quick ratio. Het kunnen verklaren hoe hoog de quick ratio moet worden en wat hiervoor de redenen dienen te zijn. Het kunnen berekenen van de current ratio. Het kunnen verklaren hoe hoog de current ratio moet worden en wat hiervoor de redenen zijn. Het kunnen verklaren dat of de liquiditeit, of de winstgevendheid van meer belang is en waarom. |
|
5. Equity ratio, hefboomwerking |
Het kunnen definiëren en uitleggen van de term "eigen vermogen", solvabiliteit. Het kunnen berekenen van het eigen vermogen, de solvabiliteit. Het kunnen definiëren en uitleggen van de term hefboomwerking. |
|
6. Duurzaamheid |
Het weten dat er duurzame banken bestaan en dat het mogelijk is duurzaam te beleggen. |