E-Learning

Ga aan de slag. Succes !



Duurzame supermarkten


Wat kunnen supermakrten doen aan duurzaamheid ?

Heel veel natuurlijk.
- gesloten koelingen
- LED-verlichting in de koelingen (want die produceren minder warmte)
- LED verlichting in het pad
- zo min mogelijk plastics
- recyclebare tasjes
- bioplastics als verpakkingen voor groenten/fruit
- minder verpakkingen
- onnodige verpakkingen er uit
- meer seizoensgebonden biologische streekproducten
- meer vleesvervangende producten
- geen plofkippen in de verkoop
- producten tegen de datum aan gaan naar de voedselbank.
- circulair
- met nieuwe bezorgsystemen en verpakkingen
- met meer sensoren
- met duurzame producten waar de herkomst duidelijk van is ect.

en wat zou het mooi zijn dat je als consument niet meer hoeft na te denken of een product duurzaam is maar dat ze dat allemaal zijn.
Allemaal verantwoord richting de mens, de dieren, de planten en de insecten (bijen).  

In 2017 wilde de regering het lage BTW tarief verhogen van 6 naar 9 %. Er kwamen toen stemmen op om het tarief voor duurzame producten te verlagen naar 0 % !. Dat zou een mooi idee zijn. Dan zou duurzaamheid echt lonen.

ekoplaza2
Albert Hein

AH –  op plaats 9 overall – is de hoogst genoteerde supermarktketen in de sustainable brand index. In deze lijst staat Lidl op twee en Jumbo op  drie. In de overallranglijst bekleden ze plaatsen 22 en 23.

Albert Heijn gaat helemaal stoppen met de plastic tasjes voor groente en fruit. Dat scheelt 80 miljoen zakjes per jaar. Als alternatief worden gratis papieren zakken aangeboden of kunnen klanten herbruikbare tasjes van biokatoen kopen voor 50 eurocent.

Honderd ongekoelde groente- en fruitproducten zoals komkommers liggen vanaf 26-3-2019 in een Albert Heijn in Hoofddorp zonder verpakking in het schap. Met de proef wil de supermarktketen onderzoeken wat de invloed is op de kwaliteit en de houdbaarheid van de producten. Ook wil Albert Heijn weten hoe klanten reageren op de plasticvrije groente- en fruitafdeling. Niet alle soorten groente en fruit worden onverpakt neergelegd; gekoelde producten zijn uitgesloten, net als onder andere aardappelen, uien en kruiden.

Aldi

Aldi heeft een groot deel van zijn vers-vleesproducten voorzien van de zogeheten Aldi Transparantie Code (ATC). Daarmee kunnen consumenten zien waar het vlees vandaan komt door de code op de verpakking te scannen met behulp van een QR-scan op de smartphone, of door de code in te voeren op het online platform transparantie.aldi.nl.

Ook wordt duidelijk welk deel van het dier in het vlees is verwerkt. Op het platform komen daarnaast diverse boeren aan het woord die aan Aldi leveren. In filmpjes vertellen zij over hun werk en tonen ze hoe zij hun dieren houden.

Vervolgens gaat het verder naar eieren en verse vis. 

Aldi stopt met de verkoop van eenmalige plastic draagtassen in 2018. In plaats daarvan komt er een herbruikbare tas, gemaakt van gerecyclede materialen.

Daarnaast richt de discounter zich onder meer op de bouw van energie-efficiënte winkels met het hoogst haalbare energielabel A++++. Voorbeelden zijn onlangs geopende vestigingen in Drachten en Weert.

De arbeidsomstandigheden bij de Aldi waren in 2017 in opspraak.

P1150754 P1150762
Lidl.

De TU Delft gaat Lidl adviseren over hoe de supermarktketen haar bedrijfsvoering circulair kan maken. De supermarktketen spant zich al langere tijd in om duurzaam te ondernemen. Zo bouwt Lidl de meest duurzame distributiecentra, filialen met energielabel A++++ en zijn alle medewerkers getraind om energiebewust te werken. Reststromen worden goed gescheiden en Lidl wekt steeds meer groene energie op. De toepassing van circulariteit ziet Lidl als een volgende stap naar een duurzamere toekomst.Hiermee wordt de hele keten van grondstoffen aangepakt, wordt transport duurzaam en worden nieuwe samenwerkingen aangegaan.

TU Delft gaat aangeven hoe Lidl via tussenstappen CO2-neutraal, energieneutraal en fossielvrij kan worden maar ook hoe ze kunnen gaan naar een cirulaire bedrijfsvoering waarbij alle grondstoffen volledig worden hergebruikt en het milieu maximaal wordt beschermd. Nu levert restafval bijvoorbeeld niets op. Dat kan anders. Daarnaast richten we ons op hernieuwbare grondstoffen en energie. Uiterlijk in 2018 zijn alle Lidl-filialen aardgasvrij.

In 2025 wil Lidl het plasticverbruik met minimaal 20 procent verlagen en moeten alle kunststof-verpakkingen voor 100 procent gerecycled worden.

Statiegeldsysteem

De statiegeldflessen van eigen merken kunnen in de filialen worden ingeleverd en worden binnen een eigen systeem gerecycled. Dit gerecycled materiaal, wordt hergebruikt voor het maken van onze nieuwe PET-flessen. Hierdoor bestaan deze flessen al voor meer dan 60 procent uit gerecycled materiaal.

Lidl gaat in haar Nederlandse filialen vanaf eind 2019 stoppen met de verkoop van plastic wegwerpartikelen zoals rietjes, wegwerpbekers en -glazen, borden, bestek en wattenstaafjes met een plastic steeltje. Deze producten maken plaats voor artikelen met alternatieve en herbruikbare materialen.

Lidl werkt ook met het plan Duurzame inkoop: Groente en Fruit NL. Daarin is met een groep van twintig vaste leveranciers een langdurige samenwerking aangegaan om de teelt te verduurzamen. Niet volgens de manier ‘u vraagt, wij draaien’, maar in dialoog met de teler en met de praktische kennis van adviesbureau CLM. Zij werken zowel adviserend als ondersteunend, voor zowel Lidl als haar leveranciers. Ze helpen om inzicht te krijgen in hoe duurzaam de maatregelen van boeren zijn. Hoe verhouden zich die maatregelen bijvoorbeeld tot de keurmerken? Voor leveranciers fungeert het adviesbureau als een vraagbaak waar ze met praktische vragen terechtkunnen.

Stel een teler voorziet een risico op bepaald soort luis, die hij niet in zijn gewas wil hebben. Dat zou een moment kunnen zijn om alsnog gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken die hij eigenlijk liever niet gebruikt. Dat is een moment om het CLM te bellen. Zij kunnen dan advies geven over het gebruik van alternatieve, minder schadelijke middelen. Dit is slechts een voorbeeld, zo bieden ze telers verschillende praktische tools.

Lidl kijkt bij de verduurzaming van leveranciers naar vijf thema’s: gewasbescherming, biodiversiteit, energie, mineralen in de bodem en water. Niet al die thema’s zijn voor elke leveranciers even relevant. Zo is mineralen in de bodem wel relevant voor open teelt maar minder bij bijvoorbeeld sla  geproduceerd op water.

Lidl vraagt de leveranciers om tot 2020 jaarlijks een landbouwplan te presenteren waarin ze vertellen welke concrete maatregelen ze nu nemen om te verduurzamen en welke maatregelen ze dit en volgend jaar gaan nemen. Dan gaat het echt om concrete acties. Volgend jaar ga ik andere spuitdoppen inzetten, of leg in bloemstroken aan rond mijn akkers.

Lidl wil dat al de Nederlandse leveranciers in 2020 op een significant hoger niveau zitten zoals het niveau van Milieukeur. Dat kan in de vorm van een certificaat, maar kan ook op een vergelijkbaar niveau, biologisch of volgens onze maatstaven. Telers krijgen zelf de vrijheid om daar praktische invulling aan te geven.

Supermarktketen Lidl opent in september 2019 de eerste supermarkt waar de energierekening op nul blijft staan. Dat gebeurt onder andere door energieopslag, duurzame verlichting en zonnepanelen op het dak en op de parkeerplaats. De heipalen van de winkel krijgen een extra functie als warmte- en koudeopslag. De restwarmte van de koelingen wordt gebruikt voor de klimaatregeling in de winkel. Voor de koeling wordt gebruik gemaakt van water en CO2. Door de koelmeubelen af te dekken met glazen deuren kan ongeveer twintig procent CO2-uitstoot bespaard worden.

Plus

stopt met het gebruik van verpakkingen van zwart, niet recyclebaar kunststof.

Jumbo

Supermarkt Jumbo voert met behulp van lasertechniek deze zomer bij enkele biologische producten een natuurlijk etiket in waardoor verpakkingsmateriaal overbodig wordt. Jumbo verwacht verder dat het aandeel Nederlandse AGF in het schap met een PlanetProof certificering* voor het einde van het jaar is gestegen tot bijna 80 procent.

Groenteteler Greenco verpakt zijn snackgroente vanaf deze week in bekers van gerecycled plastic. De bekers liggen inmiddels bij Jumbo in de schappen. De grotere emmers volgen op een later moment. (2018)

Vanaf maart 2019 onderzoekt Jumbo waar en wanneer klanten en medewerkers gebruikmaken van drinkbekers, met als doel om meer dan 27 miljoen drinkbekers per jaar te verduurzamen. Het project is geselecteerd door Rijkswaterstaat als icoonproject om bij te dragen aan minder en beter recyclebare bedrijfsafvalstromen.

Naast het verminderen en verbeteren van de productverpakkingen willen de Jumbo ook bijdragen aan hergebruik en recycling van verpakkings- en gebruiksmaterialen. Alleen daardoor kunnen we toewerken naar circulariteit.”

Naast het verduurzamen van drinkbekers richt Jumbo zich op het verminderen van plastic verpakkingen. Sinds vorig jaar worden de biologische gember, flespompoen en courgette al voorzien van een natuurlijk etiket door middel van lasertechniek. Dit voorjaar komen daar de biologische avocado’s en kiwi’s bij.

Een andere maatregel is het gebruik van één soort materiaal (mono-materiaal) in verpakkingen. Op die manier zijn verpakkingen gemakkelijker te recyclen. Zo krijgt verse vis een verpakking van mono-materiaal dat bestaat uit voor 80 procent gerecycled plastic.

De verse sinaasappelsap van de Jumbo wordt in een nieuwe verpakking gestoken. De nieuwe 1 liter fles bestaat voor 25 procent uit recyclebaar biobased plastic. De dop van de fles is gemaakt van de gerecycled HDPE.

Afspraken met supermakrten

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) maakte afspraken met alle supermarkten om verpakkingen te verduurzamen. In 2025 moet het aantal verpakkingen bijvoorbeeld met 20 procent zijn gedaald.

De verpakkingen die nog wel gebruikt worden, moeten voor 95 procent recyclebaar zijn. Alle papieren en kartonnen verpakkingen moeten volledig gecertificeerd zijn. En waar nog wel plastic gebruikt wordt, moet dit voor minstens de helft uit gerecycled materiaal bestaan.

Citrusschillen

2018 Duizenden kilo’s schillen van sinaasappelen worden sinds kort verwerkt tot etherische olie en citruspulp. Schillenverwerker PeelPioneers heeft hiervoor een fabriek geopend. Supermarktketen Jumbo levert de schillen.

De citrusschillen blijven over na het persen van vers sinaasappelsap. In Nederland blijft ieder jaar 250 miljoen kilo over. Omdat ze voor problemen zorgen bij het composteren en vergisten van gft-afval, worden ze verbrand. Hierdoor gaan waardevolle grondstoffen verloren. Jumbo levert nu de schillen van 140 filialen aan bij de fabriek van PeelPioneers.

De schillen worden in de fabriek in het Brabantse Son verwerkt tot etherische oliën en citruspulp. De pulp wordt gebruikt als ingrediënt in reinigingsmiddelen en als veevoeder. Dagelijks kan de fabriek zo’n 40.000 kilo aan citrusschillen verwerken.  Elke 1.000 kilo die in de nieuwe installatie wordt verwerkt, levert schoonmaakmiddelen voor 4.500 vierkante meter vloer en gezonde bijvoeding voor 200 koeien op.

Daarnaast zorgt het voor een afname van 220 kilogram CO2. Op termijn zullen bij PeelPioneers ook andere bestanddelen van de schillen worden verwerkt tot waardevolle producten, zoals cellulose en pectine. Pectine wordt in de voedingsindustrie gebruikt als verdikkingsmiddel of gelei in bijvoorbeeld jams.

Ecoplaza

opende eind februari 2018 de eerste plasticvrije supermarkt.

P1150748 P1150756

EkoPlaza wist als eerste supermarkt een EKO-keurmerk te bemachtigen, wat betekent dat 90 procent van het assortiment gegarandeerd biologisch is. De keten vermeldt op veel verpakkingen van producten de producent. Bijzonder, want bij reguliere supermarkten is dit uit den boze. Sinds kort staan voor elke vestiging laadpalen waar je je elektrische scooter aan kunt hangen. Het nieuwste project is de aanschaf van zonnepanelen op daken van scholen. Ouders kunnen de panelen kopen en ontvangen in ruil een (groter) bedrag aan EkoPlaza bonnen. 'Dit doen we puur om ons gedachtegoed verder uit te dragen. We halen hier geen winst uit, misschien maken we er zelfs verlies op.'

ekoplaza

 De supermarkt van de toekomst

Die heeft grote digitale spiegels boven de schappen waarop gedetailleerde productinformatie op aanvraag wordt weergegevn. Men hoopt dezelfde interactie te creëren als op de markt, waar consumenten en producenten informatie uitwisselen over koopwaar.

Mensen worden middenin een duurzame voedselketen geplaatst. Het beschikbaar maken van informatie maakt de keten transparanter. Elk product heeft een verhaal te vertellen, maar momenteel bereikt de informatie de consument in stukjes.

In de nabije toekomst kunnen we alles ontdekken over de appel die voor ons ligt: aan welke boom hij groeide, de CO2-voetafdruk, de chemische behandeling, en hoe hij in de supermarkt is beland.

Je wordt geholpen door robotarmen. Producten als vis en vlees zijn extra lang houdbaar dankzij een innovatieve verpakking. Een 3D-printer biedt de mogelijkheid om complete maaltijden te laten printen. Het gebouw heeft energiezuinige intelligente airco.

Interactieve beeldschermen die laten zien waar voedingsmiddelen vandaan komen en wat de milieuvoetafdruk van een product is. En die de consument laten weten hoe ze de verpakking van het product het best kunnen recyclen.

Innovatieve verpakkingen en coatings maken producten langer houdbaar. Met behulp van een 3D-printer print de consument bovendien ter plekke een maaltijd op maat, die volledig voldoet aan zijn wensen.

De interactie wordt onder meer mogelijk gemaakt door vernuftige technologie, zoals sensoren en aanraakschermen. Maar de futuristische supermarkt is niet alleen high tech.

Zo worden groenten en vis in een in de winkel gekweekt in een duurzaam aquaponics-systeem, dat een aantal eeuwen geleden al werd toegepast. De consument laadt de producten uit dit kweeksysteem, dat geen bestrijdingsmiddelen en minder water gebruikt, kakelvers in zijn mandje.

Blockchain en eieren bij AH

Albert Heijn laat met de blockchaintechnologie de productieketen van eigen merk eieren inzichtelijk maken. Door de code in te tikken op www.check-je-ei.nl zie je wat de legdatum is van het ei en welke route het ei heeft afgelegd tot het op je bord ligt. Met deze volledige traceerbaarheid wordt de volgende stap gezet in transparantie voor consumenten. Het is onderdeel van een breder programma van de supermarktketen om het aanbod van eieren te verduurzamen. Zo hebben alle eieren van Albert Heijn sinds vrijdag minimaal het 1 ster Beter Leven Keurmerk. Dat betekent dat de kippen vrij kunnen scharrelen, frisse lucht krijgen en met minder hennen bij elkaar zitten. 

Voedselverpakkingen die verkleuren bij bederf.

Braskem (een groot Braziliaans chemieconcern) heeft een voedselverpakking ontwikkeld  die verkleurt als het voedsel bederft. De verpakking gebruikt specifieke indicatoren om de status van de versheid van de inhoud van de verpakking aan de consument te tonen. Chemische stoffen die zijn toegevoegd aan de thermoplastische hars in de verpakking, reageren met deze indicatoren. Wanneer de kwaliteit van een product verandert, verkleurt de verpakking om de consument te waarschuwen.