Open menu
 
Theorie over vervoer 

Er is nog veel op te besparen. Het meeste komt van transport over de weg, b.v. door auto’s, vrachtwagens en bussen. Van 1990 tot 2010 dreigen de emissies met 53 % te stijgen. Efficiëntere voertuigen - hybride - brandstofcel - gewichtsbesparing
Efficiënter gebruik - verkeersdoorstroming - intelligente vervoerssystemen - mobiliteitsmanagement
 Als je 20.000 km rijdt kost dat zo'n 1400 l benzine (≡ 1400 m3 gas = 1 jaar stoken)
We maken 10x meer kilometers per auto dan per trein dus als er 2x zoveel mensen in de trein gaan worden de wegen 10% minder druk.
100 kg mens wordt verplaatst in 1000 kg voertuig.

E = 1/2mv2 dus optrekken tot 100 km kost 4x zoveel energie als tot 50 km. Optrekken tot 100 km kost evenveel energie als 1 km autoweg.
De rolweerstand (= de weerstand van de wielen op de weg) is 1 % op de autoweg. De luchtweerstand is afhankelijk van v2 (de snelheid in het kwadraat) dus als de snelheid 2x toeneemt, neemt de luchtweerstand 4x toe.

Als de motor veel toeren maakt is hij efficiënter dus pittig optrekken en bij 2000 toeren al (op)schakelen. Dan niet te hard rijden ivm de luchtweerstand. zie www.enegriefeiten.nl

Theorie over de auto

We betalen voor de energie inhoud van benzine wel circa 6 cent/kWh, waarvan we minstens 75% als nutteloze warmte verloren laten gaan. Een elektrische aandrijving zou voor dezelfde prestatie ca 3 cent energiebelasting kosten, maar door vermindering van wegenbelasting en BPM en lagere bijtelling voor lease auto’s wordt in feite de eerste 40.000 km belastingvrij gemaakt en door de investeringsaftrek kunnen bedrijven elektrische of hybride voertuigen aanschaffen zonder dat het ze meer kost

Hybride auto's zijn een eerste stap in het milieuvriendelijker maken. De auto's hebben een elektrische en een conventionele verbrandingsmotor. Tijdens het rijden laadt een generator de accu van de elektrische auto op. Hybride auto's zijn stiller, zuiniger en veroorzaken minder vervuiling. De auto is vooral in de stad geschikt.

Je hebt ook Full hybrides. Die kunnen alleen op elektriciteit rijden. Daarnaast zijn er auto's die eerst pro elektra rijden en dan overgaan op benzine.

Er worden nu ook al hybride motoren voor trucks ontwikkeld. Daihatsu levert alle nieuwe auto's CO2-neutraal. Ter compensatie worden bomen geplant. 

Jongeren hechten steeds minder aan autobezit. Steeds meer werk wordt thuis gedaan. De auto's verdelen zich beter over de dag. Maar de regering wil toch nog veel meer nieuwe en snelle wegen terwijl alles in de stad vastloopt en de luchtkwaliteitsnormen overschreden worden. De gunstige belasting op schone auto's wordt minder en minder oplaadpalen. Helaas. Auto's komen steeds voller te zitten met computers (al 53 in moderne auto's). De data die ze verzamelen kan men weer aan elkaar knopen zodat nieuwe mogelijkheden ontstaan om de snelste route te vinden of om b.v. achter elkaar te kunnen rijden. Als dadelijk auto's zelfsturend worden kunnen taxi en vrachtwagenchauffeurs het wel schudden. Dan kunnen ook blinden de auto nemen of ouderen of jonge kinderen. 98 % van de auto's staan stil maar dat kan dus ook anders.  

Er bestaan carports met zonnepanelen voor het opladen van een elektrische auto. Zie powerpark op www.hermanstechniek.nl. Levert 1100 kWh per jaar (gem. 3 kWh per dag) genoeg voor zo'n 10 % van wat een elektrische auto nodig heeft.  Op de panelen kan de auto (gemiddeld) 16,8 km rijden

Bij de verbranding van 1 liter diesel komt 2,5 kilo CO2 vrij. Maar daar komt nog de uitstoot bij die de productie (raffinage, distributie etcetera) van diesel met zich mee brengt, waarmee de teller op minimaal 3 kilo per liter uitkomt.
Als we uitgaan van een dieselauto die 1 op 18 rijdt, hoeveel elektriciteit is er dan nodig om diezelfde hoeveelheid kilometers te rijden met een auto op stroom? Ongeveer 2,88 kWh, want de huidige elektrische auto's gebruiken zo'n 0,16 kWh per kilometer, zegt Chris Hellinga, specialist op dit terrein bij de TU Delft. Hierbij inbegrepen is dan al het verlies dat opladen en ontladen van de accu met zich meebrengt.

De fabriek zegt dat een Tesla 0,18 kWh / km verbruikt. Bij elektrische aandrijving gaat echter maar een klein deel van de energie verloren aan warmte. Sommige elektrische aandrijvingen kunnen wel 95% efficient zijn. Wanneer een voertuig elektrisch aangedreven wordt kan, in vergelijking met fossiele brandstof, tot wel 3x meer afstand afgelegd worden op dezelfde hoeveelheid energie. Een EV is in vergelijking met fossiele auto's dus zeer energiezuinig. (Een BMW i3 rijdt eigenlijk 1 op 56). Zie hier. Je hebt zware en lichte elektrische auto's. Hun verbruik ligt tussen 0,14 en 0,23 kWh/km Zie hier 

Vraag is vervolgens: hoeveel CO2 komt er vrij bij de productie van 2,88 KwH in energiecentrales? Uit gegevens van het CBS blijkt dat de Nederlandse centrales (een mix van gas- en kolengestookt) per kWh circa 700 gram CO2 emitteren (2008). Dus: 18 kilometer elektrisch rijden levert 2,01 kilo broeikasgas op tegenover 3 kilo met een zuinige diesel dat is eenderde milieuvriendelijker.
 
Deze som valt nog gunstiger uit in het voordeel van elektrisch als we de vergelijking zouden maken met de verbranding van 1 liter benzine. Dat komt omdat benzinemotoren minder efficiënt zijn dan dieselmotoren en daarom gemiddeld meer uitstoot opleveren. Bovendien gingen we er in bovenstaande som vanuit dat alle elektriciteit met kolen of gas is opgewekt. In Nederland wordt ruim 7 procent van alle stroom opgewekt uit duurzame bronnen, wat natuurlijk gunstig is voor rijden op stroom. Het is vanzelfsprekend de bedoeling dat percentage verder op te voeren tot 20 procent duurzaam in 2020.

e auto
Om de transitie naar elektrisch vervoer in het stroomnet in te passen heeft energiebedrijf Essent een ambitieus plan gelanceerd mobile smart grid geheten. Idee is om autobezitters te stimuleren hun accu in de daluren op te laden met windenergie.
Bang dat het net de toestroom van elektrische auto’s niet aankan hoeven we volgens netbeheerder Enexis niet te zijn. Daarvoor gaat de ontwikkeling van elektrisch vervoer te geleidelijk. Elektrische auto's hebben geen versnellingsbak dus spaart smeerolie. Soms slijten de banden wel sneller vanwege de enorme kracht van de elektromotor.

Ook het uit elkaar nemen en terugwinnen van kritische grondstoffen als Lithium en alsmede de herdistributie daarvan produceert CO2.

In Israël is het bedrijf Better Place bezig de batterijen te leasen en bij de pomp de accu's compleet te vervangen. Men wil het volgende: je koopt een auto maar je leent er een batterij bij. Better Place geeft je thuis een oplaadstation of oplaadpaal zodat je na opladen 150 km kan rijden. Er komen overal verwisselstations voor als je verder wilt rijden. In 3 minuten heb je een volle nieuwe accu.     

Een gemiddelde autorijder met 15.000 km per jaar produceert 2000 - 4000 kg CO2. Dat is te compenseren met 200 - 400 bomen aan te planten.

Tevens is men bezig volledig recyclebare auto's te produceren.

TU Delft ontwikkelt Solar auto's waarvan de techniek in de toekomst mogelijk ook gebruikt kan worden in normale auto's.
Ook is men bezig fossiele brandstoffen te vervangen door biobrandstoffen. Er wordt gekeken naar
- materialen
- optimale productieprocessen
- vereenvoudiging

- terugkeer naar hoofdzaken2 uitstoot. Koude lucht van 300 bar wordt verwarmd en in de cilinders gespoten.

Volvo is aan het bekijken of auto's via inductie opgeladen kunnen worden
“De testen laten zien dat onze C30 Electric volledig kan worden geladen zonder laadkabel in ongeveer 2,5 uur. Tegelijk hebben we geparticipeerd in een onderzoek naar langzaam en normaal laden met Inverto. Wie ook heeft meegedaan in het onderzoek,” zegt Lennart Stegland.

De Toyota Prius bevat twee kilo neodymium in de elektromotor en vijftien kilo lanthaan in de speciale batterijen. Neodymium is op in ongeveer dertig tot veertig jaar bij het huidige gebruikstempo en een groei van de wereldeconomie met 3 procent. Gaan we massaal over op windturbines en elektrische auto's dan gaat het veel harder en kunnen we al binnen acht tot vijftien jaar het eindpunt bereiken.

Bij een lagere snelheid (35 km/uur) en minder gewicht zou je op n accu 1.127 km kunnen rijden. In 1895-1920 reden er 30.000 elektrische voertuigen met een actieradius van 160 km (een paard haalde maar 20 km). Toen al geautomatiseerde omwisseling, publieke laadpunten, elektromotoren in de wielen en het terugwinnen van remenergie.
Nu heeft men beter batterijen  Toen 10-15 Watt opslag / kg Nu 20-40 Watt/kg
Nu meer vermogen                 Toen 10 pK                         Nu 110 pK
Nu harder                              Toen 40 km/uur                   Nu 130 km /uur
Bij 2 maal zo hard rijden verbruik je 4x zoveel energie.

China gaat 10 miljard pompen in het elektrisch rijden in een vijfjarenplan.  

Het is mogelijk auto's 100 kg lichter te maken alsmede goedkoper en met meer confort en veiligheid. 10 % minder gewicht geeft 6,7 % minder brandstofverbruik. Dat kan via hotformed steel = bij 950 graden gieten in persen en in 5 sec oprekken en afkoelen. Geeft stijver en 6 maal lichter metaal. Hierdoor werd het gewicht 12 kg minder. 

Je kan ook op gas rijden. Eén tank is 14 kg gas = 350 km. Als je er nog een benzinetank bij hebt kan je 200 km extra rijden. 1 kg aardgas = 1,3 l diezel = 1,5 l benzine. Een kg gas geeft 77 ct voordeel. In Nederland heb je al 1000 tankstations maar elders is dat veel minder.

Gemiddeld stoot een nieuwe auto in 2018 112 gram CO2 per kilometer uit. In 2015 was de uitstoot 102 gram per kilometer omdat mensen kopen weer grotere, zwaardere auto's kopen. Vooral de suv's en crossovers, auto's die hoog op de wielen staan. Die hoge instap, geliefd bij veel senioren maar het verbruik en dus ook de CO2-uitstoot ligt 10 tot 15 procent hoger dan bij een vergelijkbare lage auto. Auto's krijgen ook steeds meer pk's onder de motorkap om die grote auto's vlot over de wegen te sturen. In 2016 vloog de uitstoot van nieuwe auto's voor het eerst omhoog. Vorig jaar was er opnieuw een stijging en in 2018 is het  weer niet gelukt de uitstoot terug te dringen. Daardoor raken de klimaatdoelen van de overheid verder uit zicht. In 2030 zouden er alleen nog emissieloze auto's mogen worden verkocht, volledig elektrisch dus. Autofabrikanten denken dat dan slechts een kwart van hun nieuwe auto's elektrisch zal zijn.

De auto-industrie krijgt uit Brussel wel forse uitstooteisen opgelegd. In 2021 mag er niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uit een auto komen en in 2030 moet dat waarschijnlijk nog eens 30 tot 35 procent lager zijn.

Nederland is niet het enige land met een stijgende CO2-uitstoot van nieuwe auto's. Ook in omringende landen is dat zo. Vergeleken met Duitsland waar de gemiddelde uitstoot zo'n 20 procent hoger ligt, doet Nederland het overigens niet slecht.