Open menu

Duurzame fietsen en scooters, mountainbikes

fietsen

Fietsers zijn 5 kg lichter en zijn 1,3 ziektedagen minder ziek. Het is dus gezonder (en duurzamer)
Mensen op een elektrische fiets blijven vaker fietsen bij slecht weer dan gewone fietsers. 
Op één autoparkeerplaats kunnen 8 fietsen staan. Hoe meer er fietsen hoe meer ruimte.
50 % van de autoritten is minder dan 7 km. 

Op de onderstaande manieren kan je bekijken hoeveel mensen fietsen op je bedrijf/school

fietsers

22 % van de mensen die een e-bike uitproberen gaan daarna vaer fietsen.
Er bestaan tegenwoordig slimme sloten die je met je telefoon kunt openen/sluiten.
Bravo fietsen kan je zo openen. 

Je kan als bedrijf fietsen stimuleren door 
fiscale regelingen

Wat heb je nodig voor je werknemers

nodig

De fiets is een van de duurzaamste vervoersmiddelen. Omdat Nederland vrij vlak is en veel gescheiden fietspaden kent is het een populair vervoersmiddel. Snel, stil en schoon.

Maar er worden steeds meer fietsen verkocht met elektrische hulpmotor. In 2020 al meer dan de helft. 

De techniek is verbeterd en veel betrouwbaarder geworden. 

Vroeger alleen voor ouderen, nu steeds meer voor forenzen (gezonder en goedkoper) of voor in de bergen met een e-mtb waardoor je spierkracht wel 3,5 keer groter lijkt.

In 2030 is de helft van alle fietsen in Europa elektrisch. Maar ook elektrische cargobikes, bakfietsen en nieuwe fietstypes die vracht in de steden vervoeren. Er is zelfs een speciale, extra sterke motor voor ontwikkeld.

Er bestaan nu hippe, snelle modellen en zelfs zogenaamde speed pedelecs die tot 45 km/uur trapondersteuning geven.

Toch kan de fietswereld een stuk duurzamer. Er wordt veel verkocht wat snel kapot gaat. De degelijke fiets bestaat niet meer. |
Zie ook dit artikel uit 2021.

De speed pedelec

Wie verder wil pendelen gaat voor de speed pedelec, de elektrische fiets die tot 45 kilometer per uur ondersteuning biedt. Hij kan zo hard dat het voor de wet een brommer is. Een geel brommerkenteken, verzekering, rijbewijs en een aangepaste helm zijn verplicht. 

Nadeel: de speed pedelec moet binnen de bebouwde kom op de weg en daar voelt niet iedereen zich lekker bij. Fietsen tussen de auto's voelt niet veilig. Wie voor de snelle e-bike gaat moet investeren. Prijzen beginnen bij zo'n 3600 euro en lopen op tot wel 10.000 euro. in 2020 reden er 24.000.

De e-scooter

Ze zijn snel, stil én worden niet gehinderd door toekomstige milieuzones. In 2020 was één op de vijf nieuwe snorfietsen elektrisch.
De deelscooter in grote steden is altijd een elektrisch exemplaar. Ook de elektrische brommer (sneller dan 25 km/uur en met helmplicht) wint aan populariteit
In 2020 reden er 10.584 rond.

De e-bike

In 2020 reden er meer dan drie miljoen e-bikes.  De vernieuwingen bij de e-bikes gaan onverminderd door. Tegenwoordig zijn ze zelfs verbonden met je smartphone. De trend voor 2021: nog krachtigere motoren en displays waarop de navigatie van je telefoon te zien is.

Roetz

Van de 22,9 miljoen fietsen in Nederland zijn er 2,6 miljoen elektrisch, en het aantal e-bikes in Nederland blijft groeien. Fietsen worden na gemiddeld twintig jaar vervangen. Dit betekent dat er elk jaar meer dan 1 miljoen fietsen worden afgedankt. Het bedrijf Roetz streeft al een aantal jaren naar een circulaire en inclusieve samenleving. In 2011 is Roetz-Bikes daarmee gestart. Het idee is om onderdelen die nog in orde zijn te reinigen en te bewerken, en daardoor een tweede leven te geven. Met de huidige collectie Roetz-Bikes behaalt dit bedrijf 30 procent circulariteit. En maar liefst 70 procent bij het herproduceren van de ov-fietsen. De ambitie van Roetz is om de volgende stap te zetten naar een 100 procent circulaire fiets.

Circular Cycling fietsen

Circular Cycling bouwt racefietsen van zo veel mogelijk gebruikte onderdelen. Circular Cycling verzamelt onderdelen uit schuren en magazijnen, maakt ieder onderdeel schoon en controleert alles op kwaliteit. Bij elk frame zoekt Circular Cycling de best passende onderdelen om een unieke racefiets te bouwen. De racefietsen van Circular Cycling heten ‘UpCycles’, indachtig het idee: door het hergebruiken van producten en grondstoffen weer een bruikbaar eindproduct maken. Een eindproduct dat in veel gevallen beter is dan het oorspronkelijke product, onder andere door tijdens de montage meer aandacht te schenken aan de juiste hoeveelheid vet en natuurlijk aan het unieke karakter van iedere Circular Cycling-fiets. Dankzij dit hergebruik is het voor ongeveer 85 procent van de onderdelen op de UpCycles niet nodig om ze opnieuw te produceren en transporteren (Servicepoint Circulair, z.d.).

Scooter Recycling

In Nederland rijden ruim 1,1 miljoen brom- en snorfietsen rond. Elk jaar worden ongeveer 25.000 scooters, brom- en snorfietsen afgedankt. Terwijl brom- of snorfietsen voor ongeveer 70 procent bestaan uit metaal, dat goed te recyclen is. Bovendien is het mogelijk verschillende materialen te demonteren en recyclen, zoals olie, brandstof en de accu. En een oude, gerecyclede scooter draagt bij aan de opzet van een nieuwe scooter. Nederlandse recyclingsysteem voor afgedankte brom- en snorfietsen RAI Vereniging en BOVAG hebben in 2011 Scooter Recycling Nederland (SRN) opgericht, met als doel brom- of snorfietsen op een milieuverantwoorde wijze te recyclen. Hiermee is het mogelijk scooters, brom- en snorfietsen in te leveren bij een Scooter Recycling Nederland (SRN)-inleverpunt. Er zijn al 195 inleverpunten/ locaties. Erkende bedrijven verwerken de gedemonteerde materialen (Scooter Recycling Nederland, z.d.).