Laadpalen
Tegen 2030 rijden er 1,9 miljoen stekkerauto's in Nederland. Die hebben 1,4 miljoen stopcontacten nodig. Nog eens twintig jaar later zijn er 10 miljoen personenauto's in ons land, allemaal elektrisch, en 4,3 miljoen laadpunten, waarvan 1,3 miljoen openbare.
Naast problemen op het hoogspanningsnet zie je nu ook de eerste tekenen op het laagspanningsnet. Er moeten meer dan een miljoen openbare laadpunten bijkomen en dus ook flink wat transformatorstations bij en daar moet maar ruimte voor zijn.
Daarnaast is er al jaren een tekort aan monteurs en dan is er nog al het papierwerk. Het is alsof de eerste auto's op de weg verschijnen, terwijl de regels nog zijn toegespitst op paard-en-wagen. Voor elke laadpaal moet een verkeersbesluit worden genomen, moet er een verkeersbord worden geplaatst en moeten er witte kruisen op de grond worden geverfd.
Partijen in het Plug in & Play-netwerk gaan niet alleen laadpaalmonteurs maar ook technici die vanuit een vraagstuk een ontwerp kunnen maken voor een laadplein opleiden. En het gaat niet alleen om personenauto’s maar ook om bussen en in de toekomst misschien wel schepen.
Men moet ook slimmer gaan werken. En daar komt Connectr aan bod, een innovatieversneller. Kunnen we met minder mensen een laadpaal aansluiten? Kunnen we taken gaan opdelen? Hoe zien die taken er dan uit? En moet die taak wel door een mens gedaan worden?”
Antwoorden op dit soort vragen worden meegenomen in nieuw laadinfra-onderwijs.
Powerd koppelt productie en verbruik direct aan elkaar.
Thuis betaal je zo'n 25 tot 30 cent per kWh elders 60 of 70 cent. Na zo'n honderd laadbeurten heb je een investering van zo'n 2000 euro meestal al terugverdiend. Op de elektriciteitsmeter staat 220/230V, dan heb je een 1 faseaansluiting of 3 x 220/230 of 380/400V. Via mijnaansluiting.nl kun je eveneens checken wat voor aansluiting je hebt.
Met een 1 faseaansluiting kun je maximaal met 3,7 kilowatt per uur laden. Bij een volle accu van 70 kWh ben je dan bijna twintig uur aan het laden. Bij een 3 faseaansluiting kun je tot 11 kilowatt laden en is je auto bijvoorbeeld 's nachts weer vol. Kosten 250 - 350 euro. De paal zelf kost 500 - 1000 euro.
Een moderne laadpaal is slim en houdt rekening met goedkope of groene stroomuren en je andere apparaten. Een loadbalancer voorkomt dat de stoppen eruit klappen als je tegelijk de oven, warmtepomp aanzet én je auto oplaadt. Je auto als accu gebruiken is nog toekomstmuziek. (= bidirectioneel laden). Er bestaan geen subsidies voor en bij sommige gemeenten mag je een kabelgoot in de stoep leggen, bij andere gemeenten niet.
OP het juiste moment laden.
TotalEnergies en Jedlix demonstreren in Utrecht hoe slim laden de druk op het elektriciteitsnet kan verlagen. Bij 179 publieke laadpalen van TotalEnergies werd - zonder dat de elektrische rijder hier veel van merkte - minder hard geladen tijdens de piekuren. De eigenaren van 251 privé laadpalen van Jedlix laadden overdag met korting buiten de piekuren, optimaal gebruikmakend van beschikbare zonne-energie in de regio. De aansturing heeft plaatsgevonden op basis van de verwachte belasting van het net. Het scheelde 40 %. (2024)
In de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht komen er de komende vier jaar 35.000 openbare laadpunten bij. TotalEnergies won samen met Shell ubitricity en Vattenfall InCharge de aanbesteding voor de laadpalen.