E-Learning

Ga aan de slag. Succes !


SDG 16 | Vrede, rechtvaardigheid en sterke instellingen |

SDG16

Stimuleer rechtvaardige, vreedzame en inclusieve samenlevingen

Richt je op het bevorderen van vreedzame en inclusieve samenlevingen voor duurzame ontwikkeling, het verschaffen van toegang tot gerechtigheid voor iedereen en het bouwen van effectieve, verantwoordelijke instellingen op alle niveaus.

• Onder de instellingen die het zwaarst door corruptie worden getroffen, behoren justitie en politie
• Corruptie, omkoping, diefstal en belastingontduiking kosten ongeveer 1,26 biljoen US $ voor ontwikkelingslanden per jaar; dit bedrag kan worden gebruikt om diegenen die van minder dan $ 1,25 per dag boven de $ 1,25 leven, gedurende ten minste zes jaar op te heffen
• Het aantal kinderen dat de basisschool verlaat in door conflicten getroffen landen bereikte in 2011 50 procent, wat goed is voor 28,5 miljoen kinderen, wat de impact van onstabiele samenlevingen op een van de belangrijkste doelen van de agenda voor na 2015 weergeeft: onderwijs.
• De rechtsstaat en ontwikkeling hebben een significante onderlinge relatie en versterken elkaar, waardoor ze essentieel zijn voor duurzame ontwikkeling op nationaal en internationaal niveau

Cognitieve leerdoelen

1. Begrijp begrippen als rechtvaardigheid, inclusie en vrede en hun relatie met de wet.
2. Begrijp je lokale en nationale wetgevings- en bestuurssystemen, hoe zij deze vertegenwoordigen en dat zij door corruptie kunnen worden misbruikt.
3. Kan je rechtssysteem vergelijken met die van andere landen.
4. Begrijp het belang van individuen en groepen bij het ondersteunen van rechtvaardigheid, inclusie en vrede en het ondersteunen van sterke instellingen in hun land en wereldwijd.
5. Begrijp het belang van het internationale mensenrechtenkader.

Sociaal-emotionele leerdoelen

1. Kan contact maken met anderen die hen kunnen helpen bij het faciliteren van vrede, gerechtigheid, inclusie en sterke instellingen in hun land.
2. Kan debatteren over lokale en mondiale kwesties als vrede, rechtvaardigheid, inclusie en sterke instellingen.
3. Is in staat empathie en solidariteit te tonen voor mensen die lijden aan onrecht in hun eigen land en in andere landen.
4. Kan nadenken over zijn rol in kwesties als vrede, gerechtigheid, inclusie en sterke instellingen.
5. Kan nadenken over zijn eigen persoon die tot verschillende groepen behoort (geslacht, sociaal, economisch, politiek, etnisch, nationaal, bekwaamheid, seksuele geaardheid enz.) Hun toegang tot rechtvaardigheid en hun gedeelde gevoel voor menselijkheid.

Gedragsleerdoelen

1. Ben in staat om kwesties van vrede, gerechtigheid, inclusie en sterke instellingen in hun regio, nationaal en wereldwijd kritisch te beoordelen.
2. Kan publiekelijk de ontwikkeling van beleidsmaatregelen ter bevordering van vrede, gerechtigheid, inclusie en sterke instellingen eisen en ondersteunen.
3. Kan samenwerken met groepen die momenteel onrecht en / of conflicten ervaren.
4. Kan een agent van verandering worden in de lokale besluitvorming en zich uitspreken tegen onrecht.

5. Kan bijdragen aan conflictoplossing op lokaal en nationaal niveau

Onderwerpen 

Definities van rechtvaardigheid: vergeldend en rehabilitatief
Misdaad en straf, het vergelijken van wetten en straffen over de hele wereld
Klimaatrechtvaardigheid
Trade Justice
Kinderarbeid en uitbuiting van kinderen
Wereldwijde verdragen en overeenkomsten met betrekking tot oorlog, vrede en vluchtelingen
Corruptie en hoe het te meten
De illegale wapenhandel
Drugsmisbruik en zijn handel
Het internationale strafhof en zijn rol

Wat kan je mogelijk doen?

Voer een rollenspel uit over verschillende mensen van over de hele wereld die het slachtoffer zijn van onrecht
Heb interreligieuze dialogen in scholen en universiteitscampussen over rechtvaardigheid en gelijkheid
Organiseer een excursie naar een plaatselijke rechtbank of een politiebureau
Ontwerp een poster "Wat is eerlijk / rechtvaardig" op school
Debat kwesties van rechtvaardigheid van historische en culturele context, b. de verdwenen in Argentinië, Apartheid in Zuid-Afrika, enz. en hoe deze rechtvaardigheidskwesties zich hebben ontwikkeld
Vier de Internationale Dag van de Vrede (21 september)
Ontwikkel een op onderzoek gebaseerd project: "Hoe zou een vreedzame wereld eruit zien?"