E-Learning

Ga aan de slag. Succes !



SDG 14 |
Leven onder water |

SDG14
Conserveer en duurzaam gebruik van de oceanen, zeeën en mariene bronnen voor duurzame ontwikkeling.

De oceanen van de wereld - hun temperatuur, chemie, stroming en leven - drijven globale systemen aan die de aarde bewoonbaar maken voor de mensheid.

Ons regenwater, drinkwater, weer, klimaat, kustlijnen, veel van ons voedsel en zelfs de zuurstof in de lucht die we inademen, worden allemaal uiteindelijk door de zee geleverd en gereguleerd. Door de geschiedenis heen zijn oceanen en zeeën belangrijke kanalen geweest voor handel en transport.

Zorgvuldig beheer van deze essentiële wereldwijde hulpbron is een belangrijk kenmerk van een duurzame toekomst.

Feiten

• Oceanen beslaan driekwart van het aardoppervlak, bevatten 97 procent van het aardwater en vertegenwoordigen 99 procent van de leefruimte op aarde op volume
• Meer dan drie miljard mensen zijn afhankelijk van de biodiversiteit van zee- en kustgebieden voor hun levensonderhoud
• Wereldwijd wordt de marktwaarde van mariene en kustbronnen en -industrieën geschat op $ 3 biljoen per jaar of ongeveer 5 procent van het wereldwijde BBP
• Oceanen bevatten bijna 200.000 geïdentificeerde soorten, maar de werkelijke aantallen liggen misschien in de miljoenen
• Oceanen absorberen ongeveer 30 procent van de kooldioxide die door mensen wordt geproduceerd, waardoor de gevolgen van het broeikaseffect worden opgevangen
• Oceanen dienen als 's werelds grootste bron van eiwitten, met meer dan 3 miljard mensen, afhankelijk van de oceanen als hun primaire eiwitbron
• Zeevisserij heeft direct of indirect meer dan 200 miljoen mensen in dienst
• Subsidies voor de visserij dragen bij aan de snelle uitputting van veel vissoorten en voorkomen inspanningen om de wereldwijde visserij en aanverwante banen te redden en te herstellen, waardoor de oceaanvisserij US $ 50 miljard minder per jaar genereert dan ze zouden kunnen
• Maar liefst 40 procent van de oceanen in de wereld wordt zwaar getroffen door menselijke activiteiten, zoals vervuiling, uitgeputte visgronden en verlies van kusthabitats
.

Cognitieve leerdoelen

1. begrijp de elementaire mariene ecologie, ecosystemen, relaties tussen roofdieren en prooien, enz.
2. begrijp de verbinding van veel mensen met de zee en het leven dat ze vasthoudt,
inclusief de rol van de zee als leverancier van voedsel, banen en opwindende kansen. 3. ken het uitgangspunt van klimaatverandering en de rol van de oceanen in het modereren van ons klimaat.
4. begrijp bedreigingen voor oceaansystemen zoals vervuiling en overbevissing en herkent en kan de relatieve kwetsbaarheid van veel oceaanecosystemen verklaren, inclusief koraalriffen en hypoxische dode zones.
5. ben op de hoogte van kansen voor een duurzaam gebruik van levende rijkdommen van de zee.

Socio-emotionele leerdoelen

1. Kan pleiten voor duurzame visserijmethoden.
2. Kan mensen de impact tonen die de mensheid heeft op de oceanen (verlies van biomassa, verzuring, vervuiling, etc.) en de waarde van schone, gezonde oceanen.
3. Is in staat om groepen te beïnvloeden die zich bezighouden met niet-duurzame productie en consumptie van producten uit de oceaan.
4. Kan nadenken over zijn eigen voedingsbehoeften en zich afvragen of zijn voedingsgewoonten duurzaam gebruik maken van beperkte visbestanden.
5. Kan zich inleven in mensen van wie het levensonderhoud wordt beïnvloed door veranderende vismethoden.

Gedragsdoelstellingen

1. Kan onderzoek doen naar de afhankelijkheid van hun land van de zee.
2. Kan debatteren over duurzame methoden zoals strikte visquota en moratoria op soorten die met uitsterven worden bedreigd.
3. Ben in staat duurzaam geoogst marien leven te identificeren, te benaderen en koop ecolabel gecertificeerde producten.
4. Kan contact opnemen met zijn vertegenwoordigers om overbevissing te bespreken als een bedreiging voor het lokale levensonderhoud.
5. Kan campagne voeren voor uitbreiding van de niet-viszones en mariene reservaten en voor hun bescherming op wetenschappelijke basis

Onderwerpen 

De hydrosfeer: de waterkringloop, wolkenvorming, water als de grote klimaatregelaar
Beheer en gebruik van de rijkdommen van de zee (hernieuwbare en niet-hernieuwbare energiebronnen): mondiale bestanden en overbevissing, quota's en hoe hierover wordt onderhandeld, aquacultuur, zeewier, minerale rijkdommen
Duurzame Mariene Energie (hernieuwbare energie, windturbines en hun controverse)
Mariene ecologie - het voedselweb, roofdieren en prooien, concurrentie, ineenstorting
Koraalriffen, kusten, mangroven en hun ecologisch belang
Zeespiegelstijging en landen die geheel of gedeeltelijk landverlies zullen ervaren; klimaatvluchtelingen en wat een verlies aan soevereiniteit zal betekenen
De oceanen en het internationale recht: internationale wateren, geschillen over territoria, goedkope vlaggen en hun aanverwante kwesties
Oceaanverontreinigende stoffen: kunststoffen, microbeads, riolering, voedingsstoffen en chemicaliën
De diepzee- en diepzeewezens
Culturele relaties met de zee - de zee als een bron van culturele ecosysteemdiensten zoals recreatie, inspiratie en het opbouwen van een culturele identiteit

Wat kan je mogelijk doen?

Ontwikkel een (jeugd) actieproject met betrekking tot het leven onder water
Doe excursies naar kustgebieden
Debat over duurzaam gebruik en beheer van visbestanden op school
Rollenspelbewoners verplaatsen het land vanwege zeespiegelstijging
Voer een casestudy uit over culturele en subsistente relaties met de zee in verschillende landen
Voer laboratoriumexperimenten uit om studenten te voorzien van bewijs van verzuring door de oceaan
Ontwikkel een op onderzoek gebaseerd project: "Hebben we de oceaan nodig of heeft de oceaan ons nodig?"

 

Zie verder Duurzame visserij