KW1C |
Procedures | FB.ENERGIE.PRO.17 |
Calamiteitenplan | Datum: 24-02-2007
Revisie: 0 |
INLEIDING
Indien er een calamiteit heeft plaatsgevonden wordt dit gemeld aan de receptie. Die schakelt eventueel Politie, Brandweer, Ambulance in en de Hoofd BHVer in die over kan gaan tot
- het oproepen van BHV-ers
- het calamiteitenteam
- het laten klinken van het ontruimingsalarm
Indien Politie, Brandweer en of Ambulance is
opgeroepen, wordt een conciërge gevraagd, te gaan naar de poort om ze te
informeren en binnen te laten.
Alleen de Hoofd BHVer kan het signaal "einde alarmering"geven indien
de afwijkende regels niet langer gelden. Het calamiteitenteam kan het signaal
veilig geven.
DOELSTELLING
Het doel is op een adequate wijze de gevolgen voor personen, organisatie, inboedel, gebouwen en omgeving zo beperkt mogelijk te houden. Daarom is het van belang een hulpverlening op te zetten waarbij voor iedereen duidelijk is wat te doen en waarbij zo snel mogelijk de juiste beslissingen en handelingen worden uitgevoerd. Daarvoor zijn de volgende procedures opgesteld. De organisatie van de hulpverlening is elders. De specifieke taken van de bedrijfshulpverleners en de receptie zijn beschreven in het calamiteitenplan en bij de betreffende rubrieken.
DEFINITIES
BHV : bedrijfshulpverlening
Calamiteit : een ongewenste gebeurtenis van een dusdanige omvang en met dusdanige gevolgen dat voor de bestrijding ervan speciale maatregelen genomen moeten worden getroffen als brand, explosie, storm, wateroverlast, leidingbreuken e.d.
Licht blessure / ongeval : een blessure die door de docent/ instructeur / begeleider al dan niet in samenwerking met een EHBO-er kan worden afgehandeld
Zware blessure / ongeval : een blessure die niet door de docent/ instructeur / begeleider al dan niet in samenwerking met een EHBO-er kan worden afgehandeld
WERKWIJZE BIJ BRAND
|
WIE |
WAT |
WAAR |
WAARMEE |
WANNEER |
WAAROM |
1. |
Degene die brand waarneemt |
meldt de brand |
bij de receptie |
via het alarmnummer 205 voor de Vlijmenseweg 433 voor de Onderwijsboulevard of 135 voor de Glorieuxlaan of rechtstreeks 112 |
als de brand niet zelf te bestrijden is en afhankelijk van de situatie |
om de brandweer c.q. de Hoofd-BHV-er en de organisatie op de hoogte te brengen |
2. |
Betrokkenen |
Beginnen zo mogelijk zelf met brandbestrijding |
indien dat mogelijk is en men zelf niet in gevaar komt |
om de brand te blussen |
||
3. |
Betrokkenen |
verlaten de ruimte zo spoedig mogelijk eventueel onder het sluiten van ramen en deuren |
om zich via de kortste weg naar de verzamelplaats te begeven |
|||
4. |
Betrokkenen |
geven minder validen voorrang en gebruiken in geen geval de lift |
om het aantal ongevallen zoveel mogelijk te reduceren |
|||
5. |
De hoofd BHVer |
is de enige die kan besluiten dat er niet langer sprake is van een bijzondere situatie |
d.m.v. een signaal einde alarmering of door de opdracht te geven aan het calamiteitenteam deze boodschap verder uit te dragen |
na overleg met autoriteiten en hulpverlenings-organisaties |
om de bijzondere situatie op te heffen |
De verzamelplaats staat aangegeven op de bijgevoegde plattegrond.
WERKWIJZE BIJ INSTRUCTIE TOT ONTRUIMING
|
WIE |
WAT |
WAAR |
WAARMEE |
WANNEER |
WAAROM |
1. |
Betrokkenen |
begeven zich via de vluchtwegen |
naar de verzamelplaats |
zonder gebruikt te maken van de lift en met achterlating van tassen |
indien het alarm afgaat |
om zich zo snel mogelijk in veiligheid te kunnen brengen |
2. |
Docenten |
nemen hun agenda e c.q. klassenboek mee |
om te kunnen zien wie er eventueel vermist wordt |
|||
3. |
Betrokkenen |
die een vreemd voorwerp / tas / koffer aantreffen dienen eraf te blijven |
om ongelukken te vookomen |
|||
4. |
Betrokkenen |
blijven op de verzamelplaats |
totdat de locatiemanager toestemming geeft het te verlaten |
om te kunnen zien wie er eventueel vermist wordt |
||
5. |
De hoofd BHVer |
is de enige die kan besluiten dat er niet langer sprake is van een bijzondere situatie |
d.m.v. een signaal einde alarmering of door de opdracht te geven aan het calamiteitenteam deze boodschap verder uit te dragen |
na overleg met autoriteiten en hulpverlenings-organisaties |
om de bijzondere situatie op te heffen |
De verzamelplaats staat aangegeven op de bijgevoegde plattegrond en de vluchtwegen zijn in alle lokalen, gangen en ruimten opgehangen.
WERKWIJZE BIJ EEN LICHTE BLESSURE / ONGEVAL
|
WIE |
WAT |
WAAR |
WAARMEE |
WANNEER |
WAAROM |
1. |
Betrokkenen |
waarschuwen een EHBOer |
indien nodig |
om de persoon met een lichte blessure te kunnen helpen |
||
2. |
De EHBOer |
verleent de eerste hulp en zorgt ervoor dat de EHBO-koffer weer wordt bijgevuld |
om de hulpbehoevende te helpen en de koffers compleet te houden |
|||
3. |
De EHBOer of een ander |
brengt de hulpbehoevende |
naar de doctor |
met de auto |
indien nodig |
om professionele hulp te kunnen geven |
4. |
Der docent / instructeur / begeleider |
handelt alles af |
om de hulpbehoevende verder te helpen |
|||
Een overzicht van alle EHBO-ers staat in het calamiteitenplan
WERKWIJZE BIJ EEN ZWARE BLESSURE / ONGEVAL
|
WIE |
WAT |
WAAR |
WAARMEE |
WANNEER |
WAAROM |
1. |
De hulpverlener |
meldt het zware ongeval |
bij de receptie / de GGD |
via het alarmnummer 205 voor de Vlijmenseweg 443 voor de Onderwijsboulevard of 135 voor de Glorieuxlaan en/ of rechtstreeks via 112 |
als het ongeval niet door een EHBOer kan worden behandeld |
om de organisatie / de GGD op de hoogte te brengen |
2. |
De hulpverlener |
roept een EHBOer |
voor eerste hulp |
|||
3. |
De receptie |
licht een conciërge in |
indien ambulance / politie / brandweer nodig zijn |
om ze te begeleiden op het terrein |
||
4. |
De receptie |
licht de locatiemanager in |
omdat die ouders/verzorgers op de hoogte gaat brengen |
|||
5. |
Een hulpverlener |
rijdt met de hulpbehoevende |
naar de EHBO-post van het Groot Zieken Gasthuis, of het Carolus |
indien een ambulance niet echt nodig is |
voor verdere zorg |
|
4. |
De EHBOer of de docent / instructeur / begeleider |
Meldt |
na afloop het voorval aan de receptie en meldt tevens wie eventueel naar het ziekenhuis is |
zodat het ongevallenregistratieformulier kan worden ingevuld, het kan worden ingeschreven in het ongevallenregister en eventueel gemeld kan worden aan de arbeidsinspectie via formulier "melding ongeval" |
||
5. |
De EHBO-er |
zorgt ervoor dat de EHBO-koffer weer wordt bijgevuld |
om de koffer compleet te houden |
|||
6. |
De locatiemanager |
brengt de ouders/verzorgers op de hoogte |
indien nodig |
om ze te informeren |
WERKWIJZE BIJ RAMP IN DE DIRECTE OMGEVING
|
WIE |
WAT |
WAAR |
WAARMEE |
WANNEER |
WAAROM |
1. |
Betrokkenen |
gaan direct naar binnen en sluiten ramen en deuren |
indien een geluidswagen langs komt of de sirene afgaat |
om gevolgen van de ramp buiten te houden / te beperken |
||
2. |
Betrokkenen |
zetten radio / TV en eventueel de omroepinstallatie aan |
om op de hoogte te kunnen blijven |
DOCUMENTEN
Het calamiteitenplan
Ongevallenregistratieformulier
Ongevallenregister
Formulier melding arbeidsongeval
REFERENTIES
ISO 9002 par. 4.9. Procesbeheersing
ISO 9002 par. 4.3. Contractbeoordeling
ISO 14001 par. 4.6. Beheersing van de werkzaamheden
ISO 14001 par 4.4.7. Voorbereid zijn en reageren op noodsituaties
KEMA 18001 par. 4.6. Beheersing van de werkzaamheden
Opgesteld: | Energiecoördinator | Rob de Vrind | |
Gecontroleerd: | KAM-functionris | Rob de Vrind | |
Geautoriseerd: | Directeur | Frans van de Wiel |