KW1C

Procedures FB.ENERGIE.PRO.17 
Calamiteitenplan Datum: 24-02-2007
Revisie: 0

home

INLEIDING

Indien er een calamiteit heeft plaatsgevonden wordt dit gemeld aan de receptie. Die schakelt eventueel Politie, Brandweer, Ambulance in en de Hoofd BHVer in die over kan gaan tot

- het oproepen van BHV-ers
- het calamiteitenteam
- het laten klinken van het ontruimingsalarm

Indien Politie, Brandweer en of Ambulance is opgeroepen, wordt een conciërge gevraagd, te gaan naar de poort om ze te informeren en binnen te laten.
Alleen de Hoofd BHVer kan het signaal "einde alarmering"geven indien de afwijkende regels niet langer gelden. Het calamiteitenteam kan het signaal veilig geven.

DOELSTELLING

Het doel is op een adequate wijze de gevolgen voor personen, organisatie, inboedel, gebouwen en omgeving zo beperkt mogelijk te houden. Daarom is het van belang een hulpverlening op te zetten waarbij voor iedereen duidelijk is wat te doen en waarbij zo snel mogelijk de juiste beslissingen en handelingen worden uitgevoerd. Daarvoor zijn de volgende procedures opgesteld. De organisatie van de hulpverlening is elders.  De specifieke taken van de bedrijfshulpverleners en de receptie zijn beschreven in het calamiteitenplan en bij de betreffende rubrieken.

DEFINITIES

BHV : bedrijfshulpverlening

Calamiteit : een ongewenste gebeurtenis van een dusdanige omvang en met dusdanige gevolgen dat voor de bestrijding ervan speciale maatregelen genomen moeten worden getroffen als brand, explosie, storm, wateroverlast, leidingbreuken e.d.

Licht blessure / ongeval : een blessure die door de docent/ instructeur / begeleider al dan niet in samenwerking met een EHBO-er kan worden afgehandeld

Zware blessure / ongeval : een blessure die niet door de docent/ instructeur / begeleider al dan niet in samenwerking met een EHBO-er kan worden afgehandeld

WERKWIJZE BIJ BRAND

 

WIE

WAT

WAAR

WAARMEE

WANNEER

WAAROM

1.

Degene die brand waarneemt

meldt de brand

bij de receptie

via het alarmnummer 205 voor de Vlijmenseweg 433 voor de Onderwijsboulevard of 135 voor de Glorieuxlaan of rechtstreeks 112

als de brand niet zelf te bestrijden is en afhankelijk van de situatie

om de brandweer c.q. de Hoofd-BHV-er en de organisatie op de hoogte te brengen

2.

Betrokkenen

Beginnen zo mogelijk zelf met brandbestrijding

   

indien dat mogelijk is en men zelf niet in gevaar komt

om de brand te blussen

3.

Betrokkenen

verlaten de ruimte zo spoedig mogelijk eventueel onder het sluiten van ramen en deuren

     

om zich via de kortste weg naar de verzamelplaats te begeven

4.

Betrokkenen

geven minder validen voorrang en gebruiken in geen geval de lift

     

om het aantal ongevallen zoveel mogelijk te reduceren

5.

De hoofd BHVer

is de enige die kan besluiten dat er niet langer sprake is van een bijzondere situatie

 

d.m.v. een signaal einde alarmering of door de opdracht te geven aan het calamiteitenteam deze boodschap verder uit te dragen

na overleg met autoriteiten en hulpverlenings-organisaties

om de bijzondere situatie op te heffen

De verzamelplaats staat aangegeven op de bijgevoegde plattegrond.

WERKWIJZE BIJ INSTRUCTIE TOT ONTRUIMING

 

WIE

WAT

WAAR

WAARMEE

WANNEER

WAAROM

1.

Betrokkenen

begeven zich via de vluchtwegen

naar de verzamelplaats

zonder gebruikt te maken van de lift en met achterlating van tassen

indien het alarm afgaat

om zich zo snel mogelijk in veiligheid te kunnen brengen

2.

Docenten

nemen hun agenda e c.q. klassenboek mee

     

om te kunnen zien wie er eventueel vermist wordt

3.

Betrokkenen

die een vreemd voorwerp / tas / koffer aantreffen dienen eraf te blijven

     

om ongelukken te vookomen

4.

Betrokkenen

blijven op de verzamelplaats

   

totdat de locatiemanager toestemming geeft het te verlaten

om te kunnen zien wie er eventueel vermist wordt

5.

De hoofd BHVer

is de enige die kan besluiten dat er niet langer sprake is van een bijzondere situatie

 

d.m.v. een signaal einde alarmering of door de opdracht te geven aan het calamiteitenteam deze boodschap verder uit te dragen

na overleg met autoriteiten en hulpverlenings-organisaties

om de bijzondere situatie op te heffen

De verzamelplaats staat aangegeven op de bijgevoegde plattegrond en de vluchtwegen zijn in alle lokalen, gangen en ruimten opgehangen.

WERKWIJZE BIJ EEN LICHTE BLESSURE / ONGEVAL

 

WIE

WAT

WAAR

WAARMEE

WANNEER

WAAROM

1.

Betrokkenen

waarschuwen een EHBOer

   

indien nodig

om de persoon met een lichte blessure te kunnen helpen

2.

De EHBOer

verleent de eerste hulp en zorgt ervoor dat de EHBO-koffer weer wordt bijgevuld

     

om de hulpbehoevende te helpen en de koffers compleet te houden

3.

De EHBOer of een ander

brengt de hulpbehoevende

naar de doctor

met de auto

indien nodig

om professionele hulp te kunnen geven

4.

Der docent / instructeur / begeleider

handelt alles af

     

om de hulpbehoevende verder te helpen

             

Een overzicht van alle EHBO-ers staat in het calamiteitenplan

WERKWIJZE BIJ EEN ZWARE BLESSURE / ONGEVAL

 

WIE

WAT

WAAR

WAARMEE

WANNEER

WAAROM

1.

De hulpverlener

meldt het zware ongeval

bij de receptie / de GGD

via het alarmnummer 205 voor de Vlijmenseweg 443 voor de Onderwijsboulevard of 135 voor de Glorieuxlaan en/ of rechtstreeks via 112

als het ongeval niet door een EHBOer kan worden behandeld

om de organisatie / de GGD op de hoogte te brengen

2.

De hulpverlener

roept een EHBOer

     

voor eerste hulp

3.

De receptie

licht een conciërge in

   

indien ambulance / politie / brandweer nodig zijn

om ze te begeleiden op het terrein

4.

De receptie

licht de locatiemanager in

     

omdat die ouders/verzorgers op de hoogte gaat brengen

5.

Een hulpverlener

rijdt met de hulpbehoevende

naar de EHBO-post van het Groot Zieken Gasthuis, of het Carolus

 

indien een ambulance niet echt nodig is

voor verdere zorg

4.

De EHBOer of de docent / instructeur / begeleider

Meldt

   

na afloop het voorval aan de receptie en meldt tevens wie eventueel naar het ziekenhuis is

zodat het ongevallenregistratieformulier kan worden ingevuld, het kan worden ingeschreven in het ongevallenregister en eventueel gemeld kan worden aan de arbeidsinspectie via formulier "melding ongeval"

5.

De EHBO-er

zorgt ervoor dat de EHBO-koffer weer wordt bijgevuld

     

om de koffer compleet te houden

6.

De locatiemanager

brengt de ouders/verzorgers op de hoogte

   

indien nodig

om ze te informeren

WERKWIJZE BIJ RAMP IN DE DIRECTE OMGEVING

 

WIE

WAT

WAAR

WAARMEE

WANNEER

WAAROM

1.

Betrokkenen

gaan direct naar binnen en sluiten ramen en deuren

   

indien een geluidswagen langs komt of de sirene afgaat

om gevolgen van de ramp buiten te houden / te beperken

2.

Betrokkenen

zetten radio / TV en eventueel de omroepinstallatie aan

     

om op de hoogte te kunnen blijven

DOCUMENTEN

Het calamiteitenplan
Ongevallenregistratieformulier
Ongevallenregister
Formulier melding arbeidsongeval

REFERENTIES

ISO 9002 par. 4.9. Procesbeheersing
ISO 9002 par. 4.3. Contractbeoordeling
ISO 14001 par. 4.6. Beheersing van de werkzaamheden
ISO 14001 par 4.4.7. Voorbereid zijn en reageren op noodsituaties
KEMA 18001 par. 4.6. Beheersing van de werkzaamheden


Opgesteld: Energiecoördinator Rob de Vrind
Gecontroleerd: KAM-functionris Rob de Vrind
Geautoriseerd: Directeur Frans van de Wiel