KW1C

Procedures FB.ENERGIE.PRO.16
Klachten en problemen Datum: 24-02-2007
Revisie: 0


home


INLEIDING

In het kader van het energiebeleid wordt gestreefd naar een continue verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening, de bescherming van het milieu en het bevorderen van een gezond werkklimaat. Een goede omgang met klachten en problemen maakt deel uit van dit streven naar beter.

DOELSTELLING

Het doel van de procedure is:

- op korte termijn en adequaat op klachten of problemen te reageren;

DEFINITIES

Klacht     : Uiting van ontevredenheid.

Probleem: is een klacht of onvolkomenheid die kan worden opgelost, die belangrijk is maar waarvan de symptomen onbekend zijn of
                is een klacht of onvolkomenheid die kan worden opgelost, niet belangrijk is, maar die wel vaak voorkomt en waarvan de   
                symptomen onbekend zijn.

WERKWIJZE OMGANG MET KLACHTEN

WIE

WAT

WAAR

WAARMEE

WANNEER

WAAROM

1.

Een ieder die een klacht  heeft over de energiehuishouding

meldt deze

aan het facilitair bedrijf

 

direct

teneinde de klachtenprocedure te kunnen starten

2.

De leden van het Facilitair bedrijf  beoordelen of de klacht al dan niet kan worden opgelost       om de aard van de klacht vast te kunnen stellen
3. De leden van het facilitair bedrijf beoordelen indien er iets aan de klacht gedaan kan worden, of de klacht belangrijk is, of de symptomen bekend zijn en of de klacht vaak voorkomt.        om snel en adequaat te kunnen handelen

4.

De leden van het facilitair bedrijf lossen de klacht zo spoedig mogelijk  op indien de symptomen bekend zijn, de klacht niet vaak voorkomt en niet erg belangrijk is       om snel en adequaat te kunnen handelen
5. Degene die actie ondernomen heeft op de klacht koppelt dit terug met de klager    mondeling / per telefoon / per e-mail zo spoedig mogelijk om een kwalitatief hoogwaardige organisatie gestalte te geven

6.

De leden van het facilitair bedrijf

lossen de klacht zo spoedig mogelijk op maar geven hem ook door aan de energiecoördinator c.q. leden van de beleids- of werkgroep

    indien de klacht vaak voorkomt of belangrijk is of indien de symptomen niet bekend zijn

teneinde de klacht de probleemstatus te geven en te bespreken in de werk- of beleidsgroep energie

 

WERKWIJZE OMGANG MET PROBLEMEN

 

WIE

WAT

WAAR

WAARMEE

WANNEER

WAAROM

1.

De werk- of beleidsgroep 

bespreekt problemen

in de vergadering

 

 

teneinde de problemen op te kunnen lossen

2. 

De werk- of beleidsgroep 

 

koppelt menskracht verantwoordelijken planning en eventueel budgetten        aan de oplossing van het probleem
3. 

De werk- of beleidsgroep 

 

neemt de maatregelen over in het actieplan         om de oplossing van het probleem ter kunnen  blijven volgen
4.  De energiecoördinator beschrijft een  de evatuatie van het actieplan in het jaarverslag        om overzicht te kunnen behouden van de problemen die zich zoal voordoen.
             

 

DOCUMENTEN

1. Actieplan

2. Jaarverslag

REFERENTIES

ISO 9002:2000 par.8.4.1. Corrigerende, preventieve maatregelen en verbeterprocessen.

ISO 14001 par. 4.5 Controle en corrigerende maatregelen.

 


Opgesteld: Energiecoördinator R.de Vrind
Gecontroleerd: KAM-functionris R.de Vrind
Geautoriseerd: Directeur F. v.d. Wiel

home