KW1C

Organisatie FB.ENERGIE.ORG.15
Calamiteiten Datum: 09-01-06
Revisie: 0

home

Inleiding

Daar het niet mogelijk is om door preventieve maatregelen met zekerheid ongevallen of zelfs rampen te voorkomen, is er altijd een geringe kans op het ontstaan van een ongewenste gebeurtenis van een dusdanige omvang en met dusdanige gevolgen dat voor de bestrijding ervan speciale matregelen genomen moeten worden getroffen.

Het primaire gevaar wordt gevormd door de calamiteit zelf en is qua aard en grootte afhankelijk van de gevarenbron en de omgeving daarvan. Het secundaire gevaar wordt gevormd door de gevolgen, zoals paniek, die op hun beurt oorzaak kunnen zijn van een afgeleide calamiteit.

Het beschikbaar hebben van een operationeel calamiteitenplan is dan ook pure noodzaak om, in geval van een noodsituatie, op een adequate wijze de gevolgen voor personen, organisatie, inboedel, gebouwen en omgeving zo beperkt mogelijk te houden.

Doelstelling

Het calamiteitenplan is een middel dat voorzien in gecoördineerde actie m.b.t.:

Tevens bevat het calamiteitenplan de organisatorische bouwstenen, waarop het onderzoeksteam de gegevens kan verzamelen, die nodig zijn om de oorzaak van een noodsituatie te achterhalen teneinde in preventieve zin maatregelen te kunnen treffen.

Door middel van het calamiteitenplan wordt bereikt dat

Definities

Calamiteit :een ongewenste gebeurtenis van een dusdanige omvang en met dusdanige gevolgen dat voor de bestrijding ervan speciale maatregelen genomen moeten worden getroffen als brand, explosie, storm, wateroverlast, leidingbreuken e.d.

BHV :Bedrijfshulpverlener. Deze personen hebben een 2 daagse cursus BHV gevolgd, zijn gediplomeerd en gaan ieder jaar op herhaling.

Het organisatieschema

Binnen het Koning Willem I College heeft een aantal functionarissen naast hun normale werkzaamheden een specifieke taak en verantwoordelijkheid, ingeval zich een buitengewone situatie voordoet of dreigt voor te gaan doen, als en bedrijfshulpverleners, een hoofd bedrijfshulpverlener, de directeur Facilitair Bedrijf /ICT, de manager KAM-zaken, de locatiemanager en de Arbo-functionaris. Deze laatste 5 vormen het calamiteitenteam. (Zij kunnen zich bij laten staan door specialisten).

                                             
                                                                  
       
                                                                  
                                               

Interne alarmering

Op alle locaties is op de receptie een speciale telefoon ingericht voor alarmmeldingen als

Op de Vlijmenseweg is dat alarmnummer 205
Op de Onderwijsboulevard is dat 443
Op de Glorieuxlaan 135

Het landelijk alarmnummer is 112

Vervolgens onderneemt de receptie actie als b.v.

- het waarschuwen van de hoofd-BHV-er (die vervolgens de BHV-ers of het calamiteitenteam bijeen kan roepen) via personenzoekinstallatie / omroepsysteem / traxis of  draagbare telefoon.
- het bellen van 112 voor Ambulance, Politie of Brandweer.

Procedures

Afhankelijk van de aard van de calamiteit stelt de Hoofd BHV-er een procedure in werking.

Ontruimingsalarm

Een opdracht tot ontruiming kan via de omroep-/ ontruimingsinstallatie of mondeling door de bedrijfshulpverlening gegeven worden.

Beëindiging

Een bijzondere situatie kan beëindigd worden indien het hoofd BHV in overleg met autoriteiten en hulpverleningsorganisaties heeft besloten dat er niet langer sprake is van een bijzondere situatie. Dan zal het signaal "einde alarmering" gegeven worden, en zullen de afwijkende regels niet langer gelden. Het signaal veilig wordt, na overleg met de plaatse;lijke autoriteiten, per telefoon of mondeling medegedeeld door het calamiteitenteam.

Nazorg slachtoffers

Indien er tijdens een calamiteit personen voor verdere behandeling van letsel naar het ziekenhuis zijn overgebracht, informeert het ziekenhuis of een door het calamiteitenteam aangewezen medewerker de familie.

Het calamiteitenteam

Het calamiteitenteam heeft de algemene leiding en coördinatie en laat zich bijstaan door de Bedrijfshulpverleningsorganisatie, totdat externe hulpverlening is gearriveerd.
Zij trachten essentiële informatiebronnen veilig te stellen en zicht te houden in ontstane situaties.
Ze treffen zo nodig bijzondere voorzieningen en maatregelen (als ontruiming) en schakelen eventueel (in- en externe) instanties in..
Ze ontvangen en informeren de autoriteiten en de pers (en maken een persbericht).
Ze zorgt voor continuïteit van de samenstelling van het calamiteitenteam
Ze geven, indien nodig opdracht tot herhuisvesting
Ze geven informatie aan personeel en familieleden

De hoofdbedrijfshulpverlener

heeft de volgende taken:

De bedrijfhulpverleners

In bijzondere situaties hebben de BHV-ers de volgende

Verder hebben zij tot taak:

Preventief in de normale werksituatie hebben BHVers de volgende taken

Bij ontruiming hebben zij tot taak

Bij signaal veilig hebben zij tot taak

Oefenen

Het calamiteitenplan wordt 1 x per … jaar geoefend.

Scholing

BHV-ers worden 1x per 2 jaar bijgeschoold.

Register met namen der BHV-ers / EHBOers

Op elke locatie is een register aanwezig dat de namer der BHV-ers en EHBOers bevat.

Referenties
ISO 14001 par 4.4.7. Voorbereid zijn en reageren op noodsituaties


Opgesteld: Energiecoördinator R.de Vrind
Gecontroleerd: KAM-functionris R.de Vrind
Geautoriseerd: Directeur F. v.d. Wiel

home