Duurzame Kleding.ppt
PPT over katoen 
Websites
Les over duurzame kleding

Dit onderstaande mooie maar ook indrukwekkende filmpje gaat over de positieve en negatieve kant van de kledingindustrie.  

 
Hongerlonen Een leefbaar loon is een mensenrecht, maar de meeste kledingarbeidsters verdienen nog steeds te weinig om van te leven. Te lange werkdagen Werkdagen van 12 uur zijn heel normaal en vrije dagen een uitzondering. Overwerk is niet altijd vrijwillig. Onveilige fabrieken Kledingfabrieken staan op instorten en zijn brandgevaarlijk, en het werken met machines en chemicalien is vaak riskant en ongezond. Geen vakbonden Arbeiders worden monddood gemaakt omdat vakbonden worden gedwarsboomd. Zo hebben ze geen kans om hun situatie te verbeteren. Discriminatie Geweld tegen en (seksuele) intimidatie van vrouwen (85%) van alle kledingarbeiders) zijn geen uitzonderingen.

De hele film van 1.30 uur staat ook op youtube.

Meer filmpjes staan op youtube of www.schonekleren.nl ->

De kledingindustrie staat op de tweede plek in de ranglijst met de meest vervuilende industrieën. Een enorme overproductie, een meer dan gigantische afvalberg, roofbouw op grondstoffen en water, zware milieuvervuiling in de productie, een slechte behandeling van dieren en arbeiders - de lijst met misstanden is lang. Het is een industie die niet transparant is.

Jaarlijks worden er 100 miljard kledingstukken gemaakt waarvan 1/3e wordt weggegooid. Gedumpt, versnipperd of verbrand.
Probeer de reis naar de afvalhoop te vertragen.


Veel kleding is gemaakt van katoen. Normale katoen is niet duurzaam. Voor de teelt wordt 10 % van het wereldverbruik aan onkruidbestrijdingsmiddelen gebruikt en 25 % van de insecticiden. Vaak wordt het vanuit de lucht bestoven en komt het op huizen en mensen terecht. Beschermende kleding wordt nauwelijks gebruikt. De arbeidsomstandigheden zijn vaak slecht. Het waterverbruik is extreem hoog. Per kilo katoen 8.000 liter water. 44,7 % komt uit China, de rest uit Bangladesh, Turkeije en India vaak via onderbetaalde loonslavinnen. Per jaar wordt 30 miljard kg textiel geverfd hetgeen 4500 miljard liter vervuild water oplevert. Vervuild met textielverfstoffen en chemicalien. DyCO uit Weesp heeft een proces ontwikkeld om textiel te kleuren met vloeibaar CO2. Ze produceren geen vervuild water meer. IKEA, ADIDAS etc. zijn aan het bekijken of ze er ook op over gaan stappen.

In Nederland wordt jaarlijks 400 miljoen kilo textiel weggegooid. 80 % wordt verbrand. Dat moet anders. Veel mensen denken dat de kledinginzamelaar heeft niks aan kapotte kleding. Toch wel het had nog gebruikt kunnen worden. Ook als je kleding of ander huishoudelijk textiel kapot is mag je het in de kledingcontainer gooien.

De uitstoot van broeikasgassen door de textielindustrie was in 2015 1,2 miljard ton CO₂-equivalent. Deze gigantische uitstoot – meer dan het gecombineerde geheel van alle internationale vluchten en scheepvaart – reflecteert een ‘snelle mode’ cultuur die kleding zo goedkoop mogelijk produceert met de verwachting van een constante vervanging van de garderobe van de consument. Wanneer elk kledingstuk maar de helft zo snel werd vervangen zou de totale uitstoot van de industrie met 44% dalen.

Een zero-waste circulaire economie voor textiel zou niet alleen langer gebruik van de geproduceerde kleding betekenen, maar ook een betere recycling en hergebruik van materialen om uitstoot veroorzakende afvalprocessen zoals verbranding te vermijden. De grootste winst zou komen uit de introductie van minder verspillende productieprocessen.

In mei 2017 spraken enkele grote internationale kledingmerken en -retailers, waaronder Marks & Spencer en Targe af het gebruik van duurzaam geproduceerd katoen in de kledingindustrie te stimuleren met ondersteuning van de C&A Foundation. Behalve kledingmerken, zijn ook organisaties als Better Cotton Initiative, Cotton Made in Africa (CMiA) en de Fairtrade Foundation, aangesloten. Duurzaam geproduceerd katoen moet mainstream worden.

Men wil 
•De vraag naar duurzaam katoen verhogen;
•Kringlopen van katoen sluiten;
•Traceerbaarheid van katoen door de gehele supply chain verhogen;
•Zorgen voor veerkrachtigheid bij katoenboeren over de hele wereld.

Er komt een handleiding voor de inkoop van duurzaam katoen.

Het is nog moeilijk aan duurzame kleding te komen maar gelukkig zijn er wel degelijk mogelijkheden om – zonder al te veel ontberingen of platte portemonnees – bij te dragen aan een duurzame modewereld. Stemmen met de portemonnee is een krachtig middel in een modebranche die nogal wat te lijden heeft van de recessie. Vermijd winkels en merken zonder duurzaamheidsbeleid. En kies voor meer met minder. Dat wil zeggen: investeer in een minimale garderobe met must-haves van gespecialiseerde labels en shops die aantoonbaar werken aan fair wear.

Bovendien kan je (helemaal gratis!) je stem laten horen bij de vele bedrijven die wel een duurzame impuls kunnen gebruiken. Dus: is je favoriete winkel of merk nog niet eerlijk? Stuur dan een mail en laat weten dat je je kleding met een schoon geweten wil dragen. Of geef een kledinglabel eenvoudigweg een duwtje in de goede richting via Rankabrand. Want als wij als consumenten duidelijk maken dat we eerlijke kleding willen, dan kan de modewereld toch niet stilzitten? En dan komt die eerlijke kledingkast er uiteindelijk tóch nog.

Bij biologische katoen worden geen bestrijdingsmiddelen en kunstmest gebruikt.

Garens zijn van kunststof en bevatten zwaar giftige kleurstoffen.

Michael Braunguart en Ciba Geigy hebben getracht textiel volledig afbreekbaar te maken. Ze onderzochten 1600 stoffen. 16 kleurstoffen bleken totaal onschadelijk te zijn en daarmee zijn alle kleuren te maken.
De modebedrijven hebben zich ten doel gesteld om zich in 2020 te ontdoen van schadelijke chemicaliën bij de productie van kleding. Samen vertegenwoordigen ze 15 procent van de totale industrie. Er is aanzienlijke vooruitgang voor wat betreft het gebruik van de 11 meest schadelijke chemicaliën. Zo gebruikt bijna driekwart van de bedrijven geen geperfluoreerde en gepolyfluoreerde chemicaliën (PFC's) meer, dat zijn zeer giftige stoffen. Het overige deel heeft grote stappen gezet in het bannen van PFC’s. Ook rapporteren ze regelmatig wat de effecten zijn op de kwaliteit van het afvalwater. 

Als kleding van vilt wordt gemaakt kan dat als voedsel voor aardbeienplanten dienen.  Textielafval -> vilt om aardbeien af te dekken. Het composteert volledig en is daarom voedsel van planten. Het afvalwater kon eenvoudig worden gezuiverd

Het bleek een eenvoudige oplossing waar niemand had aan gedacht had. Men heeft nu composteerbare T-shirts vervaardigd.

Maak textiel van mono-materialen. Je hebt dan geen problemen met scheiden. Men sorteert ook op kleur. Je hoeft dan minder nieuwe grondstoffen te gebruiken  Als iets vaak gewassen wordt maak het dat wit. Zwarte textiel bevat al gauw 5 % kleurstof die vaal wordt en die uit wast.
Als kleding modisch is wordt die vaak eerder vervangen. Dat is niet goed
Mondiaal verbruikt men 10 kf textiel pp/pj maar hier 25 - 40 kg. In de jaren vijftig werd bijna geen textiel weggegooid.
Een presentatie hierover door Anton Luiken (Alconadvies) is hier te zien

Kleding van gerecyclede materialen is het beste, dan van biokatoen, dan van materiaal van zetmeelderivaten en dan van polyester, polyamide en bamboevezels.

Als je jeans recyclet bespaar je 53 % energie, 99 % water (= 3000 liter) en 88 % chemicalien.

Kijk naar ecoeffectiviteit bij welk materiaal je gaat gebruiken, bij de techniek, de vorm, de kleur, het gebruik en de service.

Echt duurzaam en C2C is b.v. kleding van boomschors (Barkcloth) van de Matuba boom die tussen de palm en bananenbomen kan groeien. De schors wordt bewerkt met energie uit een solarcooker. Het zijn experimenten van Fioen van Balgooi (http://www.refinity.eu) Ook bestaat Aurora van Fiscagomma (bio -afbreekbaar kunstleer) en Eco-wise wol aanbieden.
Een presentatie hierover door Fioen van Balgooi is hier te zien.

AlgiKnit die maakt vezels van kelp, een zeewiersoort, die gesponnen worden tot vezelgaren om de sterk vervuilende textielindustrie te veranderen in een circulaire economie

Wat kost een T-shirt eigenlijk?

Prijs T shirt

Men is ook bezig met nanotextiel, smart textiles en dynamic textiles en waerable solar. Pauline van Dongen is met anderen bezig een jas en jurk te maken vol zonnecellen dat genoeg is om een smartphone op te laden.Zie hier 

In 2016 komen Finnen met een nieuwe techniek om textiel te recyclen en wil ontwerper Tjeerd Veenhoven algen gaan inzetten voor textielvezels. Beiden kregen in Zweden de Global Change Award 2016. 

De teloorgang van de Finse papierindustrie zorgt voor een mogelijke doorbraak in de modebranche. Twee universiteiten en een overheidsinstituut in Finland werken samen aan een baanbrekende technologie om katoen te recyclen. Door katoenafval op te lossen, valt er een nieuwe stof van te maken met dezelfde kwaliteit. Daar is met de huidige recyclingtechnieken geen sprake van. De Finnen sloegen de handen vijf jaar geleden ineen omdat de papierverkoop - de belangrijkste industrie in het bosrijke land - zwaar lijdt onder de digitalisering. "We hebben ons altijd bezig gehouden met het verwaarden van hout. Katoen, een natuurlijke grondstof waar wereldwijd juist een sterkt groeiende vraag naar is, vormt daarom een logische vervolgstap", verklaart professor Herbert Sixta. Zijn recyclingtechnologie won gisteren het hoogste bedrag bij de Global Change Award in Stockholm. Waar het algenproject van Tjeerd Veenhoven nog in de kinderschoenen staat, werken de Finnen al vijf jaar aan hun technologie om katoen te recyclen. Voor die op grote schaal toepasbaar is, moeten nog obstakels worden opgelost, zegt Sixta. "Het lastigste is dat katoen vaak vermengd wordt met andere stoffen. Het scheiden van de katoenvezels kan technisch wel, maar is erg duur. De prijs omlaag krijgen, is de grootste uitdaging."

 

Als consument heb je invloed heb je wel invloed.

Al meer dan 25 jaar zet Schone Kleren Campagne (SKC) zich in voor een duurzamere kledingindustrie. Dat is lastig want zodra het minimumloon in één land wordt verhoogd, je lid mag worden van een vakbond en de arbeidsomstandigheden beter worden, vertrekt de industrie naar een ander land. Van Oost-Europa naar China, Bangladesh en Cambodja. Nu het daar duurder wordt, kijken bedrijven naar Ethiopië en Myanmar als goedkoper alternatief.

Een ander probleem: de kledingindustrie is lastig te controleren. Er wordt veel gewerkt met onderaannemers die het kleding maken weer uitbesteden aan andere onderaannemers en zo verder. Controles zijn gemakkelijk te omzeilen.

De grote merken zijn zich al aan het terugtrekken uit risicolanden als Bangladesh. Ze willen niet geassocieerd worden met uitbuiting en andere nare zaken. Sommige merken blijven wel omdat ze goede afspraken hebben gemaakt. G-Star bijvoorbeeld werkt al tien jaar met één fabriek in Bangladesh waar de zaken kloppen. Als je zo lang samenwerkt ben je bijna collega’s. Daarmee voorkom je vage zaken met onderaannemers waarvan je geen idee hebt hoe ze je producten hebben vervaardigd.

Eigenlijk zou de industrie gemoderniseerd moeten worden door technologische innovaties. Bijvoorbeeld met de productie van circulaire kleding, die wordt gerecycled na het dragen. Het merk Mud Jeans experimenteert daar bijvoorbeeld mee; je kunt bij hen een spijkerbroek leasen. Een andere ontwikkeling: kleding wordt pas afgemaakt als je het koopt. Je laat je eigen kleding op maat en naar jouw smaak ontwerpen. Bijvoorbeeld met de 3D-printer. Er zijn nu al 3D-breimachines waarmee je een shirt kunt maken.’

Nieuw is ook beter aansluiten op de vraag van de consument. De kledingindustrie is heel inefficiënt. H&M koopt bijvoorbeeld miljoenen shirts in en kijkt hoeveel er worden verkocht. De rest wordt afgeschreven of zelfs vernietigd. Dat kan anders. Zo houdt Zara per filiaal precies bij wat er wordt verkocht en past de aanvoer daarop aan. Is een jurkje in Groningen populair en in Utrecht niet, dan worden de Utrechtse jurkjes zo snel mogelijk naar Groningen vervoerd. Zo verdwijnt die rare verspilling. Je kunt je ook voorstellen dat je kleding koopt en even moet wachten tot deze klaar is. Net als bij meubels bijvoorbeeld.

Het Zweedse merk Filippa K gaat tweedehands kleding van het eigen merk aanbieden. Slim, want zo verdienen ze twee keer aan hetzelfde kledingstuk. En het is duurzaam. De belangrijkste verbetering is volgens Eyskoot op dit moment het groeiende aanbod van verantwoord geproduceerde kleding. Je kunt je nu verantwoord kleden in allerlei stijlen, in alle prijscategorieën.

Er zijn verschillende sites met informatie over de duurzaamheid van kledingmerken.
- Rankabrand.nl 
- Goedewaar.nl 
- Mariekeyyskoot.nl  heeft een shopgids voor eerlijke kleding. 
- dutchsustaineablefashionweek.nl
- fairware.org

Kleding wordt niet duurder als de kledingarbeiders fatsoenlijk worden betaald. De arbeidskosten zijn maar een klein onderdeel van de totale kosten. Bij een shirt van 30 euro gaat naar schatting 15 cent (!) naar degene die het heeft genaaid. Het meeste geld blijft in het Westen, voor ontwerp, opslag, de winkels, transport, reclame, mensen die in de winkel werken. Een beter loon voor de kledingarbeiders leidt dus maar tot een geringe prijsverhoging.

Tien tips van Marieke Eyskoot voor wie zo min mogelijk wil bijdragen aan uitbuiting en vervuiling.

1. Wees realistisch. Honderd procent duurzaam is niet haalbaar, maar kleine stappen zetten wel. Elke kleine verbetering is winst.
2. Draag kleding zo lang mogelijk. Rits kapot of gescheurde naad? Repareer het of laat het repareren.
3. Koop tweedehands kleding.
4. Heb je goede kleding in je kast die je niet meer draagt? Organiseer een kledingruilfeestje. Zoek je kleding? Bezoek dan zo'n feestje.
5. Word lid van de kledingbibliotheek in Amsterdam: Lena-library.com.
6. Ben je handig? Hergebruik oude kleding en maak van twee oude kledingstukken één nieuwe.
7. Gooi versleten kleding niet weg, maar geef het aan een kringloopwinkel of stop het in een textielbak.
8. Was met een volle trommel, op lage temperaturen en gebruik geen droger. En, geweldige tip voor luilakken: strijk niet.
9. Koop kleding van verantwoorde merken (zie kader 'Merken vergelijken' op pagina 27)
10. Koop niet te veel kleding. Miskopen voorkomen? Kijk dan goed naar wat je staat en naar wat je vaak draagt en kies kledingstukken die daarbij passen.

Consumenten hebben veel macht. Bedrijven willen niet bekend staan als uitbuiters of vervuilers. Neem daarom contact op met een merk als je iets hebt gekocht. Maak een foto van je kledingstuk en stel vragen. Wie heeft het gemaakt? Hoeveel heeft diegene daarmee verdiend? Onder welke omstandigheden is het gemaakt? Soms krijg je een standaard antwoord, soms ontstaat interactie. Deel wat je te weten komt op social media. Je geeft een signaal af en hoe meer mensen dat doen, hoe meer effect het heeft. Bedrijven zijn gevoelig voor hun goede naam.

Er bestaan allerhande labels voor duurzame textiel:

Naam Website Label

Europees Ecolabel

Made by

Fair ware    

Rank a brand (kleding)

 

Goede waar (kleding)

Eco-label dutch 

Made by

Fair ware

Rank a brand (kleding)

 

Goede waar (kleding)

  duurzame kleding
Global Organic Textile Standard (GOTS) Global-standard duurzame kleding
Organic Exchange Organic exchange duurzame kleding
On line duurzame T-shirts http://www.i-identify.nl/doelstelling/ boom

 Duurzame stoffen

http://www.neidig.nu/home/  Duurzame stoffen



Daarnaast bestaat er:
 
FWF = Fair Ware Foundation (label)
FLA  = Fair Labour Association
BSCI  door de handel zelf
WRAP World Wide Responsible Approval
MADE BY with respect for people and planet
ETI Ethical Trading Initiative
SAI / SA 8000 Social Accountability International (strenger dan WRAP / BSCI 
Fair trade

Bij textiel met het GOTS label koop je biologisch geteelde katoen, onder goede arbeidsomstandigheden en milieuvriendelijke kleurstoffen e.d.. Het Europees Ecolabel heeft strenge milieueisen voor de hele levenscyclus van teelt tot confectie. Organic Exchange stelt alleen eisien aan de biologische teelt. 

Onder de naam Pure brengt de Bijenkorf een kledingcollectie die met respect voor mens en milieu wordt gemaakt. Ze ontwikkelde Pure in samenwerking met MADE-BY, een onafhankelijk consumentenlabel voor modemerken en -retailers die de sociale, economische en ecologische omstandigheden in de hele productieketen willen verbeteren en transparant maken.

Het leuke is dat je via het MADE-BY tracking & tracing-systeem via het label in je nieuwe shirtje, het spoor kunt volgen dat het tijdens het productieproces heeft afgelegd. Van de katoenteler in India tot de spinnerij en uiteindelijk het naaiatelier waar het in elkaar is gezet. De collectie is alleen gericht op vrouwen en ligt vanaf 15 april in de winkel.

De Britse modeketen Marks and Spencer (M&S) bracht in 2011 's werelds eerste groene bh op de markt. De bustehouder en het bijpassende broekje zijn geheel CO2-neutraal geproduceerd. De lingerieset werd in een 'groene' fabriek in Sri Lanka, waar het energieverbruik tot een derde is teruggebracht door gebruik te maken van zonnepanelen en spaarlampen.
De koolstofdioxide geproduceerd bij het maken van de bh, wordt gecompenseerd door ieder jaar 6.000 bomen te planten. Een kwart van de bomen zijn fruitbomen, waar door het verkopen van de vruchten geld verdiend kan worden.

Kledingwinkelketen C&A is op de 'eco-toer'. Het bedrijf kondigde een aantal maatregelen aan die moeten bijdragen aan een beter milieu en klimaat. Zo zullen de plastic tasjes worden gemaakt van gerecycled plastic, komt er een CO2-neutrale winkel en zullen 12,5 miljoen katoenen kledingstukken in de winkels gemaakt zijn van 100 procent biologisch geteelde katoen. Het hele pakket van maatregelen valt onder een nieuwe strategie met de naam 'We C&Are'. Onderdeel ervan is het terugbrengen van de CO2-uitstoot van de winkels als het gaat om energiegebruik voor verlichting.

C&A heeft van 2016 tot 2017 het aandeel biologisch katoen verhoogd van 53 procent naar 65 procent. Daarmee is het bedrijf volgens Textile Exchange ’s werelds grootste afnemer van gecertificeerd biologisch katoen. In Europa en China heeft C&A het initiatief genomen om 100 procent van de door de mens gemaakte cellulosevezels in te kopen bij leveranciers die maatregelen hebben genomen om te voorkomen dat bedreigde bosproducten hun toeleveringsketen binnenkomen. Het bedrijf introduceerde onlangs ook haar eerste gerecyclede nylonproducten: lingerie gecertificeerd volgens de Global Recycled Standard.

C&A

In 2017 heeft C&A haar ecologische voetafdruk met 15 procent en watervoetafdruk met 14 procent verminderd. Het bedrijf kondigt daarnaast aan het doel te hebben om water in de grondstoffenproductie verder te verminderen en heeft ook toegezegd 'Science Based Targets' te ontwikkelen om haar impact op de klimaatverandering te verminderen.

Deze maand introduceert modeketen C&A een duurzame jeanslijn met het Cradle to Cradle Gold-certificaat. Dat garandeert een duurzaam productieproces, waarbij alle grondstoffen worden hergebruikt. De jeansbroek zal in twee uitvoeringen nog deze maand beschikbaar worden in de C&A-webshop. De lancering is onderdeel van de campagne #WearTheChange, die aandacht vraagt voor kleding gemaakt van biologisch katoen en/of met een Cradle to Cradle-certificering. Om een breed publiek toegang te geven tot duurzame mode, verkoopt C&A het product tegen de democratische prijs van 29 euro. Het modebedrijf wil een voortrekker zijn in de verduurzaming van de mode-industrie. In 2017 lanceerde de retailer al een lijn goedkope en 100% duurzame T-shirts met een Cradle to Cradle-certificaat. C&A benadrukte toen dat die lancering slechts het startschot was van een reeks duurzame initiatieven.

Vervuilende industrie

De mode-industrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Dat geldt al helemaal voor de productie van jeans, een vrij complex kledingstuk dat veel verschillende componenten, productieprocessen, leveranciers en fabrieken vereist. De ontwikkeling van de duurzame jeans nam dan ook ruim een jaar in beslag en verliep in samenwerking met Fashion for Good, een wereldwijd initiatief dat de hele mode-industrie oproept om na te denken over duurzaamheid – en waarvan C&A medeoprichter is.

Wat te doen om terugsturen te verminderen?

Een broek die ondanks de goede maat net niet lekker zit, een shirt die uit de verpakking toch net een andere kleur heeft dan op de afbeelding van de online shop. Het terugsturen is in veel gevallen nog gratis voor de consument, maar de extra kosten voor het terugsturen zal in welke vorm dan ook een keer bij hem terechtkomen. Daarnaast weegt de milieulast voor die extra kilometers zwaar.

Wat te doen
1. een maat omrekentool voor merken of
2. het stellen van extra vragen aan de klant. Zo verzamelt het bedrijf Bivolino, producent van luxe overhemden de biometrische gegevens (lengte, gewicht, leeftijd) van zijn klanten.
3. Je maakt een 3D scan van je. Dat heeft Quantacorp ontwikkeld waarmee je met een mobiele telefoon of iPad een 3D-opname van jezelf kunt maken. Een opname met een professionele 3D-scanner geeft een nog nauwkeuriger resultaat. Die opnames stellen de kledingwinkels beter in staat om de juiste maat kleding naar de klant te sturen.
4. 3D printen Nog geavanceerder wordt het als je ook aan de productiekant maatwerk kan leveren. Met 3D-printtechnieken wordt dat steeds gemakkelijker en goedkoper. Zo is Adidas vorig jaar gestart met het 3D-printen van schoenen. Eind dit jaar verwacht het kleding- en schoenenmerk 100.000 paar schoenen te hebben geprint.

Slim textiel

Sponsh is een op de natuur geïnspireerd temperatuurgevoelig, slim textiel. Als het koud is, wordt het textiel hydrofiel en absorbeert het water uit de lucht zonder energie te verbruiken. Maar als de luchttemperatuur stijgt, wordt het textiel juist waterafstotend en geeft het verzameld water af.

De oplossing is een antwoord op het tekort aan schoon water als gevolg van klimaatverandering. Sponsh Water Systems, een spin-off van de TU/e heeft een NWO-startsubsidie ontvangen voor de commerciële valorisatie van de technologie. Een mogelijke toepassing is watervoorziening in droge landbouwgebieden.

Websites

 

duurzame kleding Kledingchecker

 

Hoe gaat de fabricant van je kleding om met mens, dier en milieu ?
duurzame kleding
Goedewaar
Kledingchecker
Solidaridad
Allesduurzaam -> Kritisch kijken naar kleding
Fairware
Schonekleren
Is je kleding milieu- dier en mensvriendelijk geproduceerd ?
 
 Charlie  Marly http://www.charliemary.com/ Een conceptstore voor moderne duurzame en eerlijke kleding en accessoires.
 Munja http://www.munja.nl/ MUNJA is de leverancier van maatschappelijk verantwoorde bedrijfs- en sportkleding in Nederland.
duurzame kleding

Refinity

 

eco-effectieve manieren van fashion

 

 

%MCEPASTEBIN%