Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Het trendrapport van 2017 staat hier.

 

Is MVO lonend en interessant? De meeste bedrijven zeggen van wel m.n. de grotere bedrijven. 

Er bestaat natuurlijk een verschil in de houding van bedrijven waarbij het de core-business is (b.v. bij Max Havelaar of de Triodos bank) en andere bedrijven waar dat niet bij is. Als het imago moet worden opgepoetst kan het een belangrijke rol spelen. MVO wordt steeds belangrijker voor het imago van het product en is daarmee een bestaansvoorwaarde voor een bedrijf.

De reden dat men maatschappelijk verantwoord onderneemt kan meerdere oorzaken hebben:
- intrinsieke motivatie: waarbij de motivatie van het management het belangrijkste is
- exogene motivatie als de invloed van de media / pers / overheidsinvloed (= countervailing power) 

In de praktijk lijkt het dat de aandeelhouder en de consument MVO niet echt belangrijk vinden.

Toch zien we een kentering:
Unilever doet aan duurzame visvangst.
DSM werkt aan responsible care en corporative values en audit dat bij al haar vestigingen over heel de wereld (eens per drie jaar). De standards zijn ook mondiaal hetzelfde. Ze willen in de toekomst nog meer naar de klanten en omwonenden luisteren en ze zo goed mogelijk informeren. Ze hebben hun policy op duurzaamheidsgebied vastgesteld met het management door enkele dagen allerhande groeperingen en experts op het gebied van duurzaamheid uit te nodigen en ermee in discussie te gaan. Vervolgens is de managementmissie vastgesteld. 
Fair Trade koffie zorgt dat bij de inkoop m.n. de kleine boeren een gegarandeerde minimumprijs krijgen. Er zijn zodoende langdurige handelsrelaties ontstaan waarbij ook de afnemers van de koffie bewust kiezen voor een duurder product.

Wat doet een bedrijf doen om goed maatschappelijk verantwoord te werken

Sociaal gezien
- selectie op allochtonen
- instructies over veilige werkomstandigheden
- voorkomen van arbeidsongeschiktheid
- controle op arbeidsomstandigheden van leveranciers (b.v. kinderarbeid).
- bijdragen aan niet commercie doeleinden

Milieu
- of men in het assortiment ook een (duurder) milieuvriendelijk alternatief heeft (b.v. Shell pura)
- milieu rapportages
- acties om de belasting van het milieu tegen te gaan

Andere zaken zijn of er ethische controle plaatsvindt, of er een vertrouwenspersoon aanwezig is, of er sprake is van een keurmerk, of de leden van de directie erop aanspreekbaar zijn en of men ook een sociaal jaarverslag publiceert.

Goed scorende MVO bedrijven zijn CYTEC, Teerenstra, Fortis, DSM, DURA en ING.