China als opkomende natie

Economie Strategie 
Luchtverontreiniging Problemen
Bevolking Schulden
Arbeidsomstandigheden Leger
Kennis India
Supersnelle treinen en
treinverbindingen met het westen
V.S
Zeldzame aardmetalen Griekenland
Duurzame energie Dubai

 

Economie

China begint te lijden onder industriele overcapaciteit, hogere productiekosten en torenhoge schulden. Overheidsinvesteringen en staatsbedrijven moeten plaats gaan maken voor de particuliere sector. De aanleg van luchthavens, spoorwegen, wolkenkrabbers dreef de economie aan maar de schuldenlast wordt ondraagbaar. De staatsbedrijven kunnen heel goedkoop lenen en hebben voordelen. Dat moet langzaam veranderen maar sndijt in het vlees van de partijbonzen.

Het land investeert nu evenveel in duurzame energie als de V.S. Duitsland en Japan samen. Socialisme is niet meer gedeelde armoede in China. Je mag ook rijk worden. Na de VS de grootste economie op aarde. Grootste investeerder in Afrika. Grootste houder van Amerikaanse schuldpapieren. Grootste uitstoot van CO2 en heeft 16 van de 20 meest vervuilde steden. Soms is 25 % van de luchtverontreiniging in Los Angeles afkomstig uit China. De armen zijn de laatste 5 jaar 50 % rijker geworden. Lonen zijn van 2006 naar 2013 verdubbeld. Sinds 1979 eten ze 5 maal zoveel varkensvlees. Ze hebben 460 miljoen varkens = 50 % van de wereld. Ze hebben niet genoeg landbouwgrond => soja-import => soja is duurder geworden. China heeft 9 % van de landbouwgronden en 16 % van de wereldbevolking.  300 miljoen Chinezen zijn middenklasse. Ze kopen meer Bordeaux dan de Duitsers. In 2012 was de groei 7,8 % en de export steeg met 14,1 %. Jaren lag de groei rond 10 %. Het gemiddelde inkomen us 2621 euro en rond 50 % daarvan gaat op aan woonlasten. Inflatie 2 % (en men dacht 2,3%). Men heeft 937 miljoen werkenden (tussen 15-59 jaar) en door de èènkindspolitiek loopt dat aantal met 3,5 miljoen per jaar terug. De lonen stegen 9 % maar de productiviteit stijgt ook. In 2016 had China al 1 miljoen miljardairs. 300 miljoen chinezen hebben een beter leven gekregen. Langzaam begint China een kenniseconomie te worden.
80 % van de aandelen op de beurs zijn van de staat. Staatskapitalisme.
Landen met de meeste overheid in de economie floreren het beste. Een moderne economie heeft een sterke staat nodig om
- de interne concurrentiepositie te bevorderen
- te zorgen voor sociale rust
- state of the art infrastructuur
- hooggekwalificeerde beroepsbevolking
Maar je hebt wel lange termijnvisie nodig
De Chinsese schuld stijgt nu naar 260 % van het BNP. In 2008 was dat 154 %.  

shanghai 1998   shanghai 2008
                    Shianghai 1998                                                                 Shainghai 2008

Helaas in 2013 beginnen problemen te ontstaan. De export daalt en kredieten gaan aan banden. Er is veel geinvesteerd waarbij nauwelijks naar effectiviteit en winst is gekeken. Corrupte overheden schotelden zaken te mooi voor. Er is veel geld gegaan naar speculaties, met name in de vastgoed sector. Nu kan men de kredieten soms niet meer terug betalen. Chinesen worden zo inhalig dat ze weinig meer met elkaar het het socialisme op hebben. Dat vindt de overheid maar niets en promoot weer het rode boekje of chinese wijsgeren of b.v. het Taoisme.  

In 2009 groeide de Chinese export 17 % en de import 55 % In 2010 werd China de grootste exporteur ter wereld. Voor 2017 zal China de V.S. inhalen als grootste economie op aarde. Bijna ieder Chinees huishouden heeft nu een mobieltje en een kleurentelevisie. China heeft 2 biljoen dollar aan reserves. De V.S. heeft 11 biljoen aan schulden. In 2012 begint China ook te merken dat Europa in de problemen zit. De showrooms voor auto's staan vol en de toevoer moet omlaag. De regering doet een injectie van 124 miljard voor de aanleg van 25 nieuwe metro's en luchthavens.

Het heeft 400 miljoen internetgebruikers (en de VS 80 miljoen). In augustus 2011 werden er voor het eerst meer PC's in China verkocht dan in de V.S.

Iedere dag varen er 10 miljoen containers uit China over de wereldzeeën.  50 % van de bouwactiviteiten vindt in China plaats.
Op de rijstvelden bij Sjanghai wordt een compleet nieuwe stad (groter en hoger dan Manhattan) gebouwd. Het financiële centrum van Sjanghai is 492 meter hoog. Als je landt op het vliegveld brengt een trein je in 7 minuten 30 km verder met een topsnelheid van 431 km per uur. In heel China staan al meer dan 30 Manhattans. 

China investeert veel in de VS (in 2008 700 miljard) maar na de financiële crisis minder. Men moest meer in eigen land investeren. Mogelijk komt de VS daardoor in de problemen want China leent minder en de VS geeft alleen maar meer uit. China is in 5 jaar tijd twee keer zo rijk geworden. Ierdere week bouwt China er twee kolencentrales bij.

Maar veel mensen zijn teleurgesteld. In de gote steden heerst heftige concurrentie een hoge werkdruk en het is er duur.
Op het platte land openen diploma's geen deuren (vaak geregeld binnen families). Het maatschappelijke ecosysteem is aan het afbrokkelen. Voor rechtvaardige belangen kan je niet opkomen. Huizen worden gesloopt zonder compensatie. De staat moet de maatschappelijke onlust bestrijden maar beschermt daarmee de onverantwoorde praktijken. Dat gaat een keer mis.

In 2011 kwamen 130.000 Chinese toeristen naar Nederland en men verwacht in 2015 400.000. In 2011 gingen 70 miljoen Chinezen op vakantie in 2015 100-150 miljoen.

China heeft inmiddels 1,3 miljard mensen. Dat is meer dan duizend miljoen. Door de éénkindspolitiek zijn er 400 miljoen mensen minder geboren. Xi Jinping heeft Hu Jintou opgevolgd.

In 2013 passeerde China de VS als grootste handelsland. De totale Amerikaanse export en import kwam afgelopen jaar uit op 3,82 biljoen dollar (2,86 biljoen euro). De Chinese handel had een waarde van 3,87 biljoen dollar (2,9 biljoen euro).
China had bovendien een handelsoverschot van ruim 231 miljard dollar terwijl de VS een handelstekort van bijna 728 miljard dollar noteerden.De Aziatische grootmacht wordt in rap tempo de grootste handelspartner voor veel landen. 'In dit tempo drijven veel Europese landen tegen het einde van het decennium meer handel met China dan met hun partners in Europa', aldus een expert van Goldman Sachs.

In 12 jaar verdubbelde de Chinese economie en hebben ze 2 maal zoveel energie en grondstoffen nodig.



Shianghaioge snelheidstrein Shianghai
Shianghai is een moderne wereldstad geworden.                                Vanaf het vliegveld ga je 437 km/uur naar het centrum
Hoge snelheids treinen netwerk china Dia75
Door heel China worden hoge snelheidslijnen aangelegd. 16.000 km voor 2020

Luchtverontreiniging

Januari 2013 scoorde Peking 900 op de AQI = Air Quality Index 300 is al desastreus. Peking ligt tussen bergen en bij een hoge druk gebied blijft alles hangen. De stad heeft 5 miljoen auto's (en kolencentrales). Op de meest vervuilde dagen moet 50 % van de auto's op de stoep blijven. De ene dag mogen even nummers rijden en de andere dag oneven. Bij oranje alarm gaan fabrieken dicht bij rood mogen de kinderen niet meer naar school. Peking verloot iedere maand 20.000 autoregistraties maar er zijn1,6 miljoen aanvragen. Eigenlijk zouden ze allemaal weer moeten gaan fietsen.  

In 2014 spreekt men van een airpocalyps 450 ug fijn stof / m3 = 18 maal de norm. 70 % van de mensen die emigreert gaat weg vanwege de luchtkwaliteit. Gewassen beginnen te weinig zonlicht te krijgen (en verse groenten in de schappen bevatten veel gif.


Bevolking


China heeft al meer dan 1300 miljoen mensen. Er komen er 6 miljoen per jaar bij. Sinds 1978 kennen ze de éénkindspolitiek. Dat heeft al 400 miljoen kinderen gescheeld. Evenveel als de bevolking in heel Europa. Helaas hebben ze nu 118 jongens op 100 meisjes. 18 van de honderd kan dus zowiezo geen vrouw vinden want die zijn er niet. In 2020 zijn dat 24 miljoen jongens. Op het platteland mag je als het eerste kind een meisje is je nog een tweede kind nemen. In 2013 mag je weer twee kinderen krijgen als je uit een eenkindsgezin komt. In 2012 nam de beroepsbevolking in China met 3 miljoen af tot 935 mijoen.In 2015 mag iedereen in China twee kinderen krijgen.

Voeding  

China wordt welvarender en ze eten er al meer vlees dan in de USA. Ze gebruiken ook meer zuivel. Er is dus meer veevoer nodig b.v. idvv soja. De import lag tot 1998 tussen 10 - 15 miljeon ton maar is nu 70 ! Met 20 % van de wereldbevolking hebben ze maar 10 % van de landbouwgronden. 


China heeft het Nederlandse Nidera gekocht voor 1,5 mld. Het zorgt vnl voor voedseltransporten, er werken wereldwijd 120.000 mensen en er werken 12 miljoen boeren voor.

In de regio van Peking bouwt men aan een "stad" van 130 miljoen mensen. Dit om de trek van het platteland naar de steden op te kunnen vangen.Men noemt hem Jing Jin Ji.

  

Kennis

Jaarlijks levert China 27 miljoen hoger opgeleiden.
Ze willen internationale merken gaan creëren (zoals Coca Cola, IBM en Nokia) als Huawai (telecom) Haier (witgoed) ZIE (mobieltjes) Chery Moters (auto's).  Daarna willen ze intellectueel eigendom en innovatiekracht in handen krijgen. 
Wertzila ofwel het voormalige Lips scheepsschroeven wordt in Nederland opgedoekt en de complete fabriek met alle hightech gaat naar China.
Eerst ging het China om grondstoffen enenergie, nu gaat het over afvalreiniging (AVR gekocht), Voedingsmiddelen, landbouwproducten, de financiele sector SNS reaal gekocht, ADO Den Haag, TIP truckverhuur, NIDERA (handelsmaatschappij) Citroen?peogot
Bedrijven waar het niet best mee gaat kunnen ze vrij goedkoop kopen en dan de kennis ervan assimileren.

Arbeidsomstandigheden

De omstandigheden waaronder de mensen moeten werken zijn soms abominabel zie


China start met een sociaal stelsel. Voor 30 euro per jaar kan je doktersrekeningen tot 5000 vergoed krijgen. 832 miljoen plattelanders doen mee.

china

Supersnelle treinen

China heeft zich de technologie van supersnelle treinen eigen gemaakt en produceert ze nu zelf. Tussen de grote steden worden in sneltreinvaart hoge snelheidslijnen aangelegd. Men is bezig met een hoge snelheidslijn naar Europa (over de zijderoute). Van Shainghai naar Hangzhou (160 km) in 50 minuten 343 km / uur top voor 9 euro. Helemaal op hoge betonnen pijlers. Peking Tianjin en Shanghai Nanjing zijn ook al klaar maar er komt nog veel meer. Men wil de treinen in de toekomst 500 km per uur laten rijden.  Voor 2020 moet er 16.000 km hoge snelheidstrein liggen. Door de snelheid en de hoge ambities gaan er dingen fout. Mogelijk wordt e.e.a. wat teruggeschroefd qua snelheid en moet er eerst beter gekeken worden naar veiligheid en betrouwbaarheid.
Men wil een sonde op de maan en een ruimtestation. 

China heeft een Nieuwe Zijderoute. Die omvat veel meer dan een spoorverbinding van China naar West-Europa. Het Belt and Road Initiative ('gordel en weg-initiatief'), zoals de route officieel heet, is een uitgebreid netwerk van transportroutes die China via land en water verbindt met Europa, Afrika en de rest van Azië.

Een megaverzameling mammoetprojecten. China heeft plannen om in 64 landen meer dan zevenduizend nieuwe (spoor)wegen, havens en energie-infrastructuur aan te leggen. In totaal zou daar zo'n 7 biljoen (7000.000.000.000) euro aan leningen en investeringen mee zijn gemoeid.

Er gaan in 2018 wekelijks vier directe treinen tussen Tilburg en Chengdu. China subsidieert de verbinding. Dat maakt het voor bedrijven als de babymelkfabrikant zo'n 30 procent goedkoper om een container per spoor te vervoeren. Het spoortransport kost daardoor maar een kwart van de prijs voor luchtvracht. En de reis is veel sneller dan per schip: spullen zijn maar 15 in plaats van 45 dagen onderweg.  In de halve wereld lijken Chinezen in de weer om spoorlijnen aan te leggen Ze leggen een spoorlijn aan dwars door het straatarme Laos. Bouwen een grote elektriciteitscentrale in het met chronische stroomtekorten kampende Pakistan. Stampen in landen als Kenia, Oeganda en Ethiopië complete snelwegen uit de rode Afrikaanse grond.

Terwijl sommige westerse landen zich terugtrekken en muren opwerpen, bouwt China bruggen. Landen als Laos en Kazachstan mogen blij zijn met die bruggen, het is vooral China dat ervan profiteert. Hoe sneller die landen een hoger welvaartsniveau bereiken, hoe meer spullen China er kan verkopen. Dat is nu extra belangrijk vanwege de Amerikaanse sancties. Daar komt bij dat China zelf onderhand wel af is. De Chinese bedrijven die jarenlang binnenlandse spoorwegen, vliegvelden en machines voor Chinese fabrieken hebben gebouwd, moeten wel aan de gang blijven. Anders stort de stagnerende economie in.

De spoorverbinding met Europa is bovendien heel belangrijk om het Chinese binnenland beter te ontsluiten. Daar liggen de lonen voor fabrieksarbeiders lager dan in de miljoenensteden aan de kust. De laptops en smartphones die rond Chengdu (11 miljoen inwoners) worden gemaakt, hoeven dan niet eerst 1800 kilometer naar de haven, en dan helemaal over zee naar Rotterdam of Hamburg te worden verscheept. Doordat de treinreis korter is, krijgen de fabrikanten eerder hun geld.

In de rest van de wereld rijzen echter de zorgen over de Chinese expansiedrift. De leningen die China voor zijn bouwprojecten verstrekt, zadelen arme landen op met torenhoge schulden. Als ze die niet terug kunnen betalen, valt de infrastructuur in Chinese handen. Dat is gebeurd in Sri Lanka. Dat land slaagde er niet in een Chinese lening af te lossen voor de aanleg van de Hambantota Port, een nieuwe diepzeehaven. De haven, strategisch gelegen tussen de Golf van Bengalen, de Arabische Zee en de Indische Oceaan, is nu tot het jaar 2116 eigendom van de Chinezen. Meren daar straks Chinese marineschepen of onderzeeërs aan?

Die gedachte leidt tot groot onbehagen. Want ook in Europa heeft China de laatste jaren in relatieve stilte belangrijke infrastructuur bemachtigd. Zo hebben Chinese bedrijven aanzienlijke aandelen gekocht in twee grote containerterminals in de Rotterdamse haven (Euromax en ECT). In de haven van het Griekse Piraeus heeft China zelfs een meerderheidsbelang.

De Chinezen hebben Piraeus uitgebouwd tot belangrijk knooppunt op hun Zijderoute. Het is nu de drukste haven van de Middellandse Zee. De door schulden geplaagde Griekse regering is daar blij mee. Maar de kranen in de haven zijn gemaakt in China, niet in Griekenland. En de havenarbeiders worden nu ingehuurd via onderaannemers en verdienen veel minder dan ze volgens de Griekse cao betaald krijgen. De onvrede onder gewone Grieken groeit. Lokale bedrijven profiteren vaak amper van de Chinese megabouwprojecten. China creëert afhankelijkheidsrelaties die verregaande gevolgen kunnen hebben.

china
Zeldzame aardmetalen en grondstoffen

De mijnen van alle zeldzame aardmetalen zijn in handen van China. Eind oktober 2010 was het al zo ver. China verkoopt ze niet meer aan de rest van de wereld (omdat ze alles zelf nodig hebben). De prijs is soms al verzevenvoudigd.
De zeventien aardmetalen met magnetische, lichtgevende en andere kenmerken, zijn van levensbelang voor de productie van moderne gadgets en voor de ontwikkeling van groene technologieën. Je vindt ze in iPods, smartphones, windturbines en elektrische auto's. Sommige metalen, zoals samarium, worden gebruikt in besturingssystemen voor raketten. China beschikt niet over de technologie om veel van die producten te maken. De exportbeperking voedt de speculatie dat China buitenlandse bedrijven wil dwingen hun productie van gesofisticeerde elektronica naar China te verhuizen.

In het tweede kwartaal van 2011 stegen de prijzen explosief en werden meer dan 20 x duurder. Daardoor ging Atlas Magnetics Europe (uit Schijndel) failliet Nu heeft China de fabriek gekocht en heet het JL Mag.

Congo sloot het contract van de eeuw met China. Voor langdurig gebruik van haar koper en cobaltmijnen kregen ze 6 miljard te leen om ziekenhuizen, wegen, vliegvelden, sociale woningen en een universiteit e.d. te bouwen. Maar het bleek dat sommige mijnen niet bestonden en soms werd de expoitatie door de Chinezen betwist. Het werd een strop voor de Chinezen.   


Auto's en PC's

In 2009 werden 13,6 miljoen auto's verkocht in China. en in 2013 21 miljoen. Nog geen 12 % heeft een auto. Honderden miljoen staan te popelen. In 2013 is China de grootste importeur en consument geworden. Ze proberen nu hun invloed in het midden oosten te vergroten om bij de olie te kunnen komen.  
Elke dag komen er in Beijing duizend auto's bij.General motors en Ford zagen hun verkoop in China in het eerste kwartaal van 2010 met meer dan 70 % stijgen. China's grootste fabrikant van auto's SAIC verkocht in het eerste kwartaal van 2010 890.000 auto's.  Volvo is in Chinese handen (Geely) gekomen. In Peking rijden nu (2011) 5 miljoen auto's, 4 miljoen meer dan in 1998. Er wonen 20 miljoen mensen en er rijden nog veel oude bussen en auto's. De luchtkwaliteit kan er uiterst gevaarlijk zijn. Vandaar dat vieze fabrieken weg moeten en men steeds minder kolen verstookt (was 26 miljoen ton en nu nog maar 10 miljoen ton)

China is nu de grootste markt voor auto's en mobiele telefonie.
Sinds 2011 worden er in China meer PC's verkocht dan in de VS.


Duurzame energie


China is begonnen met het aanleggen van velden vol zonnepanelen in de Gobiwoestijn en doet dat op de bekende voortvarende en grootschalige wijze vanuit het centrale gezag. Ze hebben in meer dan 35 miljard geinvesteerd = 14 dollar per uitgestoten ton CO2. Engeland investeerde 29 dollar / ton = 11 miljard en de V.S. 5 dollar = 18 miljard. 

China investeert 50 miljard in elektrisch rijden.

Problemen


Omdat er zoveel geld in China wordt gepompt stijgen de prijzen van huizen en aandelen. Ook die van het levensonderhoud stijgen hetgeen kan gaan lijden tot sociale onrust. Mogelijk wordt de yuan opgewaardeerd waardoor de import goedkoper wordt en de prijzen omlaag gaan. Maar dat schaadt de export. Het overschot op de handelsbalans wordt in 2010 in China 7,3 % van het BBP en dat mag maar 4 % zijn.

Een woning in Shanghai kost al 500.000 euro. Daar moet een boer 1400 jaar voor werken, een arbeider vanaf 1840 en iemand op kantoor 50 jaar.

Achterstallige lonen, absurde belastingen, plotseling sluiten van fabrieken, slechte arbeidsomstandigheden, aantasting van het milieu, corruptie, verdwijnen overheidsgeld, gedwongen verhuizingen, machtsmisbruik zijn een tijdbom onder China. In 2011 waren er al 180.000 opstandjes zo'n 500 per dag terwijl het er in 2010 'maar ' 100 per dag waren. Wie weet komt er ook een Chinese lente aan.

Het grootste probleem begint de kloof tussen arm en rijk te worden. Het parlement in China is rijker dan dat van de V.S. Men investeert nu 150 miljard in sociale voorzieningen en de gezondheidszorg in China.
china

Strategie

De China State owned Assets Supervision and Administration Commission (SASAC) is China's staatsplanning. De ICBC (China's staatsbank is de grootste van de wereld.
Grote staatsbedrijven zijn arrogant geworden. Door monopolies miljarden winsten en maar 5 % vh devident stroomt terug in de Chinese staatskas. Locale overheden zijn corrupt en speculeren in grondprijzen.

China maakt van alles in ruil voor grondstoffen. Geen gezeur over mensenrechten. De Europese industrie is een graaibak om kennis weg te halen, te kopiëren en gesubsidieerd (en iets gewijzigd) tegen lage prijzen op de markt te brengen.
Het bedrijfsleven in Amerika wordt aangevuurd door aandeelhouders en bonussen. Men denkt allereerst aan de kwartaalcijfers. China denkt aan plannen die tot 2020 lopen.
Wij hebben multinationals met als doel zoveel mogelijk winst te maken en daar waar het meeste geld te verdienen is. Ze laten hun producten in China maken en geven China hun kennis als dat de beste jaarcijfers oplevert. 

In 2010 liet China voor het eerst zien machtiger te zijn dan de V.S. die boven hun stand leven. Ze weigerden hun yuen op te waarderen.   

China wil Europa geld via het IMF geven voor meer invloed in het IMF maar wil ook havens en bedrijven kopen (mits het wapenembargo wordt opgeheven). China wil een groot belang in de haven van Piraeus.

Hu Jintao was de president. Nu Xi Jinping
Wen Jiabao was de primier  Nu Li Keqiang

Schulden

IMF waarschuwt voor Chinese schuldenvulkaan. Vooral in China is de schuldenlast fors gegroeid. Volgens verschillende economen is de Chinese schuldenproblematiek een van de grootste risicofactoren voor de wereldeconomie.

De wereldwijde schuldenberg van gezinnen, bedrijven en overheden is in 2018 gestegen tot een recordhoogte van 139.000 miljard euro. Aan de vooravond van de financiële crisis in 2008 bedroeg de schuldenlast 98.000 miljard euro.

Leger

Het leger bestat uit 3 miljoen manschappen Men investeert in Stealth, oorlog in de ruimte, cyberoorlogen,.

De VS en China doen onderzoek naar 180 nieuwe militaire technologieën, Europa in een veertigtal. Het negeren van harde militaire macht is een open uitnodiging aan anderen om zich arrogant en onbesuisd op te stellen. Europa is een klein nietig uithoekje tussen twee gigantische landmassa's: Afrika -waar de bevolking naar de twee miljard gaat - en Eurazië, waar China alles naar zich toetrekt.

India

India heeft 57 miljardairs en 170.000 miljoenairs. De Tata compagny van Ratan Tata bezit Jaguar, Landrover, Hoogoverns, Brittish steel, Daewoo vrachtauto's, Tetley thee. Heeeft 450.000 werknemers en 80 miljard omzet waarvan 50 % buiten India. Sinds 1991 5 maal zo groot geworden. Wel nepotisme = baantjes aan familileden. De Tata nano (een autootje van 1800 euro) is geen succes geworden. 

  china

V.S.

De V.S. had in
1986  2 000 miljard schuld
1993  3 000
2002  6 000
2006  8 000
2008 10 000
2012 16 000 miljard schuld = 73 % BNP

2024                                   100 %

2037                                   237 %

In 2013 10 miljard bezuinigingen op defensie
3 miljoen verliezen werkeloosheidsuitkering
3 % krimp economie
Minder medical care security

In 2000 had Al Gore 2000 stemmen meer dan Bush maar door het kiesmannenstelsel werd hij geen president. Hij zegt dat de verduurzaming  uit de USA moet komen omdat hij vindt dat Europa geen sterke leiders heeft en China het niet moralistisch en humanistisch genoeg is

Griekenland

De Grieken zijn 40 % van hun koopkracht verloren. 56 % jeugdwerkeloosheid

Dubai

 Je betaalt geen belasting. Jaarlijks moet je wel je vergunning vernieuwen hetgeen geld kost. Bedrijven moeten een lokale patrner zoeken die een meerderheidsbelang krijgt in de onderneming. Men hoopt ook via de grondprijs vanalles te kunnen financieren.  
Burj Kalifa 828 m 167 verdiepingen op 124 obervatiedek, der entree is de grootste mall ter wereld met 1200 winkels. 2 miljoen inwoners. In 1960 verkocht met er alleen parels en edroogde vis. Toen werd er olie gevonden.
Ski Dubai heeft als enige indoorbaan een zwarte piste. Buiten is het er 's-zomers 50 graden.



  

%MCEPASTEBIN%