E-Learning

Ga aan de slag. Succes !


 


5.5. Sterkte zwakte analyse in je beroep of in een project.

Op welke gebieden ben je al goed bezig wat betreft duurzaamheid. Op welke gebieden ben je nog niet zo goed bezig en kan je nog verbeteren ? Wat zijn de tips en tops ?

Hoe kan je het aanpakken ? Twee methoden.

Methode A

5.5.1. Beschrijf wat je de hele dag doet in de beroepspraktijk.

Voeg hierbij liefst foto's toe (of nog mooier een filmpje)

Begin daar eens mee !

Kijk waarmee je werkt, welke materialen je gebruikt, of je ze goed (en duurzaam) toepast, hoe het met energie zit, hoe het met de hulpmiddelen zit (de apparaten e.d.) ect. 

Beschrijf dat met minimaal 200 woorden en voeg er de plaatjes of een filmpje aan toe.  

plaatje3

5.5.2. Beschrijf in welke omgeving je dit doet.

Voeg hierbij weer foto's toe (of nog mooier een filmpje).

De fabriek / het kantoor / de bouwplaats ect. en kijk daarbij naar verlichting, verwarming, koeling, isolatie, (duurzaam) meubilair, (duurzame) vloerbedekking, (geisoleerde) muren, daken etc. 

Beschrijf daarna of wat je bij 1 en 2 beschreven hebt duurzamer kan. Socialer, met meer aandacht voor het milieu en ook kostenbesparend.

Beschrijf dat in minimaal 200 woorden en voeg er de foto's aan toe.

Kijk dan naar wat al sterk is en wat zwak ofwel beschrijf de tops en tips.

Hier een formulier dat je er bij kan helpen en wat je bij je portfolio kan stoppen.

plaatje3

Voor niveau C en D ga je door met

5.5.3. Beschrijf waar je branche mee bezig is om te verduurzamen.

(motorvoertuigen -> elektrische auto's; bouw/installatie wereld -> nul op de meter woningen; ect).  

Beschrijf hoe je beroep of je project er uit zou moeten zien als je het zo duurzaam mogelijk zou uitvoeren (en niet naar geld hoeft te kijken).

Beschrijf wat je nu al zou kunnen doen om duurzamer te kunnen gaan werken ofwel beschrijf wat nu al haalbaar is om te verbeteren. Liefst zaken die weinig geld kosten en toch veel effect hebben. Zeg maar het laaghangend fruit. 

 
5.5.4. Bedenk een of meerdere creatieve en innovatieve oplossingen over hoe e.e.a. te verbeteren is.

(zie 2.7. sensoren en IT en 2.8 voor creativiteit). (Wie weet kan je er rijk van worden).  
Je hoeft geen Einstein te zijn. Alle (kleine) verbeteringen zijn altijd welkom. Denk mee. Er zijn mensen  schatrijk is geworden van de uitvinding van een paperclip of van de slechte lijm van postits.  

5.5.5. Maak er een presentatie over.

Op niveau C/D moet je er ook een presentatie van maken. Dat presenteer je dan aan je stagebegeleider, je stagebedrijf, je klasgenoten en of je docent. Doe dat op een manier dat je er subsidie voor moet krijgen. Dus enthousiast en overtuigend.

 plaatje3

Methode B

Je kan het ook systematisch aanpakken: 

In je beroep gaat er van alles in / er wordt van alles gekocht. Dan gebruik je het en vervolgens gaat er weer van alles uit (en komt mogelijk weer terug).

     in                                  uit
=>     =>    < bedrijf >  =>     =>
      ↑                                   ↓
        ←   ←   ←   ←   ←   ←

1. Ga na wat er allemaal in gaat.

denk daarbij aan mensen, geld, materialen, energie, apparaten, vervoersmiddelen ect. Schrijf dat op.

Bedenk waar dat allemaal vandaan komt b.v. energie uit kolencentrale, grondstoffen uit mijnen, kleding uit sweatshops (met kinderarbeid en (te) lage lonen) of misschien wel juist niet.  

2. Ga na wat er bij de productie / de dienst zelf gebeurt.

Wat je nodig hebt..machines, schoonmaak , het gebouw, de catering, verwarming, verlichting, verkoeling, IT etc. Schrijf dat op.

3. Ga na wat er allemaal uit gaat. 

Denk daarbij aan afval (welk), vuil water, vuile lucht, de afgeleverde producten en diensten etc.
Hier een test over afval bij bedrijven.

Beschrijf bij alle bovenstaande punten hoe het duurzamer kan (in het ideale geval). Maak een opstel over ofwel beschrijf  hoe je bedrijf er in het ideale geval uit zou moeten zien in een duurzame wereld.

Laat tevens zien waar je of je bedrijf al sterk in is en waarin zwak en waarin dus te verbeteren is.

Voor keuzedeel duurzaamheid in het beroep C komt dan de stap:

Verzin voor je bedrijf enkele (creatieve) oplossingen om duurzamer bezig te kunnen zijn. Beschrijf die !  

plaatje3

Denk daarbij aan de theorie ofwel denk aan de

Ecologie (de aarde)

Trias energetica

-       Bespaar zoveel mogelijk energie

-       Doe zoveel mogelijk (alles) met duurzame energie

-       Zet wat over blijft zo efficient mogelijk in

Trias materia

-       Materialen besparend

-       Alles met duurzame materialen (winning)

-       Materialen in de cirkels (gebruik – afval – voedsel)

Economie

-      Fair trade

-      Eerlijke uitbetaling 

-      Kosten besparend

Trias pecunia

-       Diensten uitwisselend

-       Geld vergaren via crowdfunding (en echte betrokkenen)

-       Dan pas naar een duurzame bank

Sociaal

-       Geen kinderarbeid,

-       Goede scholingsmogelijkheden,

-       Mannen en vrouwen gelijk
           

Kijk naar de natuur (doe het bio-inspired)

-       Alles op duurzame energie

-       Circulair en design for disassably

-       Denk in cascades

-       Denk in ecosystemen

-       Ga werken bij lage temperaturen

-       Zelfreparerende systemen

-       Met nieuwe IT mogelijkheden

-       Met sensoren en feedback loops

-       Smart

-       Via nieuwe businessmodellen

-       De biodiversiteit en het leven bevorderend.

-       Met zero impact of zelfs een positieve impact op sociaal, economisch en ecologisch gebied.


Voor keuzedeel duurzaamheid in het beroep D komt dan de stap:

Maak een kosten baten analyse van je voorstel(len).  Wat kost het, wat brengt het op en hoe lang duurt het voordat je e.e.a. hebt terugverdiend.

Soms brengt iets geen waarde op in geld maar wel sociaal of voor het milieu. Dat is ook waardevol. Dan is de terugverdientijd misschien wel lang maar wordt e.e.a. ook terugverdiend met een goed gevoel of met een schoner milieu.

Bespreek de voorstellen voor oplossingen met het bedrijf / instelling / projectleiding  en schrijf hun reactie op.

Op niveau A wordt een verslag gevraagd.
Op niveau B/C/D een rapportage en op C/D een presentatie.
Presenteer het dan zo dat je subsidie voor je idee moet zien te krijgen en dat je mensen moet zien te overtuigen van je mooie  ideeën.

Misschien kan het onderstaande ook helpen.

Voor uitleg zie Ishikawa diagram op google.

Ishikawa

.