E-Learning

Ga aan de slag. Succes !


2.5. Creativiteit

Om duurzamer te kunnen leven en werken is creativiteit nodig. Nieuwe ideeën en oplossingen. Daar hoef je geen Einstein voor te zijn. Dat kan je zelf ook. Vaak is creativiteit niets anders dan twee bestaande dingen combineren tot iets nieuws.

Een voorbeeld.
Je hebt lantaarnpalen en je hebt elektrische auto's die moeten opladen. Zijn er geen lantaarnpalen te maken waaraan je je elektrische auto kan opladen ? 
Je hebt lantaarnpalen en automobilisten die een lege parkeerplek zoeken.
Kan je op lantaarnpalen camera's monteren die doorgeven aan automobilisten of een parkeerplek vrij is, etc.

Daarbij denk je vaak te snel dat het wel goed is. Door eens te kijken naar veel meer mogelijkheden dan normaal, kom je misschien op een innovatieve creative oplossing.
Als je vraagt een tafel te tekenen, tekent iedereen een vierkant blad met vier poten. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Er bestaan driehoekige tafels, tafels zonder poten, tafels op één poot etc.

Opdracht 2.5.1.

Verzin een creatieve oplossing zodat je thuis of op school duurzamer bezig kunt zijn.  
Kijk daarbij waar je je aan ergert en bedenk daarvoor misschien een creatieve oplossing.
Of bekijk wat je gaaf vindt en ga daarop door..
Je mag je fantasie geheel de vrije loop laten. Schrijf dit op in minimaal één alinea.

Opdracht 2.5.2.

Verzin een creatieve oplossing op je werk zodat je werk duurzamer verloopt.
Kijk daarbij waar je je aan ergert en bedenk daarvoor misschien een creatieve oplossing.
Of bekijk wat je gaaf vindt en ga daarop door..
Je mag je fantasie geheel de vrije loop laten. Schrijf dit op in minimaal één alinea.


Opdracht 2.5.3. Een project hier over. (Vraag aan je docent of je dit moet doen).

Werk de ideeen verder uit.
Ga proberen meer informatie te vinden.
Ga kijken of je echt met het idee aan de slag kan of het echt gemaakt kan worden. 

Voer een SWOT analyse uit.
Wat is Strong / Weak / Opportunities / Threats ofwel
Wat is sterk aan het idee. Wat zwak wat zijn de kansen en wat de bedreigingen, de faalfactoren.

Presenteer dat aan de klas.    

Veel meer zie hier  en op http://www.denkvaardigheid.nl/